Inlägg från: JollyO |Visa alla inlägg
  • JollyO

Juli 2010

Roses: Här är en till som skriver C-uppsats. Tyvärr finns det mycket roligare saker att göra än att plugga... Kolla på BT till exempel, eller leta efter handväska på ebay. Mina mardrömmar handlar snarare om arbetslöshet än bröllopet faktiskt.
    Paypal är mycket farligt. Jag beställde hem en massa Maybellinesmink från ebay häromdan tex...

• JollyO
    rosesarered skrev 2010-04-15 19:29:50 följande:
    Det finns knappt några jobb inom det jag utbildar mig så visst är det en stor stressfaktor. Dock har jag haft ett vikariat på 50% sedan november som går ut en månad innan bröllopet. Det har varit ganska tufft att både jobba och plugga så har inte hunnit söka andra jobb. En stor sak att ta tag i snart. Känns som att man svävar i ovisshet för har ingen aning om vad jag pysslar med i höst. Hur ser det ut för jobb med din del? har du börjat söka?
    Segt med att det inte finns några jobb. För mig ser det ut som om det börjar öppna upp sig lite, men de flesta söker någon med erfarenhet och det har inte jag. Jag ska bli personalvetare när jag blir stor :) Om två månader då... Skönt för dig att du har lite jobb iallafall. Jag jobbade 50% första året jag pluggade men det blev för slitigt. Nu jobbar jag bara extra någon gång i veckan...

Nu har jag precis kommit hem från planering med toastmastrarna. Bjöd dem på brunch ute och nu är jag dödens mätt. Inte så bra för bröllopsformen men gott! Vi ska gifta oss snart, julibrudar!!!
  • JollyO
    rosesarered skrev 2010-04-18 22:22:12 följande:
    Mm det känns lite som moment 22. Erfarenhet krävs men för att få erfarenhet måste man ju få ett jobb nångång.. utan erfarenhet Personalvetare låter som ett kul yrke, har faktiskt haft funderingar på att komplettera min utbildning med några kurser inom det området. Har du börjat söka jobb?
    Jag har sökt något jobb, men inte alla som varit ute. Måste ta mig själv i kragen. Och ringa på de jag sökt...

Igår satt jag hela dagen och räknade på vad vi skulle spara på att åka till Tyskland och handla alkohol. Så då var jag ju tvungen att räkna ut hur många vinflaskor vi behöver, vilken sort vi kan tänka oss och vad vi då sparar på att åka ner. Tex cider och Baileys ligger på under halva priset mot systemet men vinerna dryga 20-lappen under. Några kompisar till oss ska också gifta sig så om vi samkör med dem så åker vi, annars blir det handla hemma.

Vi vill inte ha en fyllefest men lite lagom så vi har tänkt såhär, det är ungefär 60 som kommer att dricka. Här är vad jag beräknat på.

42 flaskor vin - Les Fumées Blanches 54 kr (sparar 882)
    15 flaskor bubbel ? marques de monistrol 53 kr (sparar 330kr)
    Öl:
    Heiniken 24 flaskor 137 kr (5,70 st!)
    Staropramen 20 flaskor 220 kr (sparar 94 kr)
    Hoegaarden Wittbier 4,9% 24 fl. a 33 cl. 235kr (sparar 140 kr)

Cider:
    Rekoderlig äpple, lock 24 st, 110 kr (sparar 150 kr)

Avec:
    Baylies 1 liter 137 kr
    2 liter till

Är medveten om att det finns mycket billigare öl men vi vill ha på flaska (känns roligare) och sådana vi själva tycker om. Sen blir det säkert lite mer handlat till övriga aktiviteter i sommar.
  • JollyO

Jag vet att jag kommer att bli hippad! Hoppas att jag får göra något actionfyllt typ paintball eller dyl. Blir de bara spa skulle det va lite tråkigt (men skönt!!!). Mitt problem är att mina kompisar vet att jag inte tycker att så mycket är pinsamt. Vill de att jag ska tycka det kommer de få hitta på något riktigt jobbigt - det kan bli vad som helst!!! Typ som att jag skulle få ha på mig den där bunnydräkten på operahuset liksom! Jaja jag kommer nog inte att bli besviken när det väl är dags.

Har precis varit och hämtat hem näbbkostymen från ebay. Så söt!!!

• JollyO

sarahkka76: Hoppas att ni har det riktigt mysigt hemma ändå! Får man fråga vad hons ska heta?

Jag har tagit mig i kragen och lämnat in min förlovningsring på förminskning samt beställt vigselring. Den kommer se ut nästan som den jag köpte på Kaplans men vara i samma skena som förlovningsringen. Kommer att bli perfekt!

Sen köpte jag en liten handväska också. Lägger in bild i galleriet. Om ni har vägarna förbi Göteborg (eller Stockholm) så måste ni kolla in på Accessorize, finns i Nordstan. Allt är hur fiiint som helst!! Här är länken till hemsidan igen www.monsoon.co.uk/page/acchome

Love it!

Nu är det dags att plugga..!

Min vän är min och jag är hans
  • JollyO

Idag har jag varit i Tyskland och handlat vin mm till bröllopet. Det tog exakt hela dagen och jag är helt slut. Kan rapportera ytterligare om fynd imorgon :) Natti natti!

• JollyO

Tyskland - Reseskilldring :)

Jag åkte till Puttgarden med en kompis som också ska gifta sig så vi delade på bränslekostnad och färjebiljetten. Det tod sju svåra år ner men vi tajmade färjorna bättre på hemvägen.
    Jag hade varit väldigt noggrann och kollat igenom allt jag skulle ha innan på hemsidorna för både Calles och Scandlines samt gjort förbeställning hos Calles på allt jag visste i förväg - jättesmidigt! De hade plockat ihop allt och så fick man det utkört på pall till bilen. Kostade inget extra. Rekommnderas starkt! Sen var det några grejer som var billigare på scandlines och de hade jag skrivit upp på en lista så jag visste vad som skulle handlas. Jag hade även förbeställt 42 vinflaskor på Scandlines eftersom jag ville vara säker på att de fanns inne. Det var flera grejer på scandlines som inte fanns inne och då speciellt bland sortimentet av speicalöl, det var ytterst få av de 100 sorterna som de påstod fanns som de hade inne.

Scandlines har en grej att om man åker tillbaka inom tre timmar efter avgången från Rödby så får man tillbaka 250 dkk i värdekupong eller 150 dkk i kontanter, vilket innebär att man då får tillbaka en femtedel av färjebiljetten. Men har man inte förbeställt hinner man inte eller får stressa. Scandlines bordershop är så himla storoch oöverskådlig! Calles gillar jag bättre.

Mina tips:

Kolla på hemsidorna och speciellt "Tillbudsavis" Jämför och notera Förbeställ allt som går Ta upp beställningar på tex starksprit, bib, öl eller mindre skrymmande saker och sälj vidare för att få ihop pengar till färjebiljett ev betala hela resan. Ta med mat att äta på färjan. Äcklig dyr mat där!

Länkar:

www.calle.dk/

www.border-shop.dk/

• JollyO
    KatjaB skrev 2010-04-28 07:37:41 följande:
      vad gick allt på? vi ska till tyskland snart o handla vi med
    Haha, det gick nog på 10000 för allt. Tur att allt inte var till mig. Mamma, pappa, kompisar, svärfar med flera ska också få en del av kakan! Hoppas på att de frågar mig när de är nere nästa gång.
  • JollyO
    Kärleken9 skrev 2010-04-28 17:20:28 följande:
    JollyO: Oj! Va körde ni för bil? Tack för alla tips!
    Vi körde vår  Kia ceed kombi. Det är en kombi i golfklass om du inte vet vilken det är. Fällde sätena och lastade till axelhöjd nästan i hela bilen. Lite högre längst bak :)

KatjaB skrev 2010-04-28 22:29:34 följande:
      oj, ja det blev ju en slant. är det inklusive resan då?
    Färjebiljetten kostar 1000 kr och bränslet gick på 600kr från Göteborg (vi har snåldisel). Till bröllopet köpte jag 50 flaskor vin inkl bubbel, två backar öl på flaska (Heineken), ett lock öl (San miguel) ett lock cider och tre liter avec för 3600kr. Alla märkesgrejer.
  • JollyO

Korallen: Bra jobbat!

Jag har fått bilder på klänningen idag! La upp dem i galleriet. Den ser ju inte så extraordinär ut men ungefär så som jag ville ha den. Skrev mycket tydligt att jag inte ville ha några silvriga pärlor eller paljetter, men det verkar ju som de satt på sådana ändå... Vad ska jag svara dem?!

Svar på tråden Juli 2010