• Tessthemess

Dela med er av spartips för att hålla nere kostanderna

Här kan vi dela med oss av tips på hur man kan hålla nere kostanderna.

Här kommer mina spartips.

Köp in glasen Mjöd från IKEA och använd som vaser.

Köp grejer från Ebay... det säljs till och med artificiella brudbuketter där till ca 1/5 eller mindre av priset av vad en "riktig" brudbukett kostar. Dessutom kan man köpa sk tabledecorations, näbbuketter, corsage etc. Gå till den engelska Ebaysidan www.ebay.co.uk och skriv in "silk bouquets" så får ni massa träffar.

Här kan ni se exempel: stores.shop.ebay.co.uk/WEDDING-BELL-FLOWERS__W0QQ_armrsZ1

På Ebay kan man ju i princip köpa billigt av allt. Konfetti, placeringskort, inbjudningskort.

• Svar på tråden Dela med er av spartips för att hålla nere kostanderna
  • Cherrygirl

Tänk bara på att köper ni saker ifrån ebay så kan det fastna i tullen och då blir det inte så billigt längre..

*Ikea har billiga gardiner som man kan ha som löpare på borden.
    *Ikea har billiga lakarn "knoppa" som man kan ha som dukar 25kr/st
    *Panduro har rullar med sizoflor som man kan ha som löpare på borden
    *Om du bor i Sthlm så kan du köpa blommor på Hötorget att dekorera med. Finns ju säkert billiga fredagsmarknader överallt här i sverie så det kanse vore något också.

• Tessthemess

Ja, det stämmer. Tänk på att inte köpa från tex USA.
    Från UK betalar man dock ingen tull.

Cherrygirl skrev 2010-04-18 13:57:34 följande:
    Tänk bara på att köper ni saker ifrån ebay så kan det fastna i tullen och då blir det inte så billigt längre.
  • lycklig87

göra egna inbjudningskort.
    har man bröllopet på sommar kan man plocka egna blomor att ha på borden .
    rosenblad går också att plocka ute.
    lägga i någon apelsin skiva, gurka, hallon på bordsvattnet ger en finnare och godare vatten
    köpa papersdukar på ÖB till borden.
    om man har chokladfontän göra egen chokladsås hemma istället för att köpa dyr , finns resept på ica ex.
    göra egen mat
    egen tårta
    köpa serveter på ikea nu 100 st vita för 25 kr. lagom stora som man kan ha i knätt bra kvalitet också.
    mer kan jag inte komma på just nu

• lycklig87

kan ha vanliga vita lakan från hemmet till brudparets stolar som stolöverdrag. för lite finnare plats till brudparet

• flopsy32

Baka egna cupcakes med vit (el. passande enligt färgtemat)glasyr, istället för bröllopstårta. Skulle bli bra mycket billigare för oss, men vi har valt tårta iaf

Storhandla på en stormarknad allt i matväg om ni gör egen mat. Leta extrapriser och köp på er allteftersom sånt som kan sparas.
    Det var extrapris på servetter på ICA Maxi i "rätt färg" enligt vårt färgtema. Jag ringde samma affär och förhandlade om priset på Skagenröra i 10 kg-hink (till Skagentoast). Fransyska var de dyrare bpå än en annan affär där vi fick ner priset med 20kr/kg.

Gör egna inbjudningskort, smycken, blomdekorationer mm. om du har intresset och lite kunskap. Med det menar jag att det nog blir dyrare att göra ex. inbjudningarna själv om man inte har något material eller kunskap alls. Det finns kortkurser runt om i landet för de som vill prova. Själv är jag scrappare, kortmakare, gör egna smycken till försäljning och har material hemma redan. Därför kom jag undan med 80 inbjudningskort för ca 300kr inkl. kuvert. Ska göra eget halsband o armband till brudklädseln med material jag har hemma.

Brudbuketten, tärnbuketten och brudnäbbsbuketten ska jag också binda själv dagen innan. (En annan hobby jag har). Corsaget däremot ska jag beställa hos en florist.

Ringen, var och kikade på en Shalin-ring för knappt 5000kr. Hade eget guld och en fundering till guldsmeden vad det skulle kosta att göra en egen? Fick ner priset till hälften på det sättet.

Jag skulle kunna fortsätta hur länge som helst känner jag....
    Vi har iaf kapat kostnaderna rejält vid det här laget!

• wiicky

Jag tycker att man ska göra så mycket som möjligt själv. Jag har ex. gjort/ska göra våra inbjudningskort, tackkort, vigselprogram, festprogram, slöja/hårprydnad, plastrong, näsduk, strumpeband, caketopper, bruketter, corsager, blomdekorationer mm. själv. Man kan också som tidigare sagts köpa på eBay. Om man ber säljaren skriva "gift" på paketet går det oftast bra i tullen. Att inte snöa in på att köpa speciella bröllopsgrejer kan också spara pengar ex. när det gäller skor och sånt. Använd ev. presentkort smart. Jag ger plasma och kan på det sättet få presentkort på de flesta butiker i Karlstad för 200 kr/månad.

• flopsy32

Jo, en sak till...

Köpte en Nixaklänning, oanvända handskar och slöja, samt underkjol på Blocket för 2000kr. Använd en gång och därefter kemtvättad. Har en vän som syr upp den och syr in den lite i midjan för 200kr (skräddar´n jag frågade skulle ha minst 1000kr).

Använd dina kontakter och vänner. Ring och förhandla om priset!!!

Vi har kostat på oss ett dansband till festen. Självklart har vi förhandlat om priset!

• ebbamary

Hej! Man kan köpa fantastiska bröllopstårtor på Ica Maxi - man beställer precis vad man vill ha. Vit eller rosa prinsesstårta i flera våningar, cupcakes eller liknande. MYCKET billigare än bagerier osv! Ett tips från mig... /Ebba, Svt.se/ebbasblogg

• Sebastiána
    ebbamary skrev 2010-04-18 20:26:01 följande:
    Hej! Man kan köpa fantastiska bröllopstårtor på Ica Maxi - man beställer precis vad man vill ha. Vit eller rosa prinsesstårta i flera våningar, cupcakes eller liknande. MYCKET billigare än bagerier osv! Ett tips från mig... /Ebba, Svt.se/ebbasblogg
    Eller också köper man "vanliga" tårtor från något annat kondis. Gillar inte prinsesstårta usch. Vi köper nog tårtor från Hollandia i Malmö. Sveriges godaste, Min favorit är Baileys, men den blir nog för mäktig
  • Sebastiána
    Sebastiána skrev 2010-04-19 09:05:22 följande:
    Vi köper nog tårtor från Hollandia i Malmö. Sveriges godaste.
    OK. Jag har inte provätit alla tårtor i Sverige men jag tycker i alla fall att deras är väldigt goda!
Svar på tråden Dela med er av spartips för att hålla nere kostanderna