• Zeka

Inte mycket pengar, vad bjuda på då?

Vad bjuder man på vid bröllop? Jag har inte gått på så många, men de jag har gått på har ju slagit på stort & haft super bra budjet till allt. Så jag vet inte alls vad vi ska bjuda på som har minimalt med budjet, bara nått enkelt o litet. Sen har jag ETT problem. Jag vill inte att vi ska ha alkohol på bröllopet, tackvare att min mamma e alkohlist o vill inte att hon ska dricka eller frestas. Men min sambo tycker att vi ska ha det iaf, o att hon får hålla sig borta från det.. Hmmm... Vet inte hur jag ska göra där heller, hur hade ni gjort?

• Svar på tråden Inte mycket pengar, vad bjuda på då?
  • scarborough81

Vi har ingen alkohol på bröllopet.. alla får ta med sig det själva.. dels har vi inte råd, dels blir vissa frestade att dricka för mycket med gratis sprit. Vi bjuder istället på en massa alkoholfria alternativ. Vill inte sponsra en fest med en massa supande, nu blir det så kanske inte, men det finns ju vissa som inte bör eller ska dricka alls i min släkt.
    Jag menar inte att alla ni som bjuder på alkohol kommer ha en sup fest, men detta är vad vi känner och vet kan hända i vår släkt.

• FramtidaFruSandberg

man kan ju ha alkoholfria alternativ (finns både för vin och öl) men jag känner att när det är svårt att ta bort alla frestelser i livet men om du är väldigt orolig så kanske du kan be någon (du litar på) att kolla att hon inte dricker av alkoholen.

• Blivandefrueriksson

Ett alternativ är ju att bjuda bara familj med föräldrar på middag och senare ha en fest för vänner som ni bjuder på lättare tilltugg och de får ta med sig eget dricka. Så behöver din mor inte behöva lockas med att ta något.

• Zeka

scarborough81 skrev 2010-05-16 11:26:34 följande:
    Vi har ingen alkohol på bröllopet.. alla får ta med sig det själva.. dels har vi inte råd, dels blir vissa frestade att dricka för mycket med gratis sprit. Vi bjuder istället på en massa alkoholfria alternativ. Vill inte sponsra en fest med en massa supande, nu blir det så kanske inte, men det finns ju vissa som inte bör eller ska dricka alls i min släkt. Jag menar inte att alla ni som bjuder på alkohol kommer ha en sup fest, men detta är vad vi känner och vet kan hända i vår släkt.

Precis, e ju lite så jag med känner. Min mamma ska inte dricka, sen har vi resten på min sida som e kristna o dricker inte alls... Sen e sambon sida nått helt annat.
    vi har helt olika synd på drickandet han o jag. han tycker att det ska få bli ett riktigt festande men det tycker inte jag.

Jag sa att d+å kan han o hans polare på ut o fira det en annan gång om de måste dricka massor med sprit/öl ect.

• Zeka

FramtidaFruSandberg skrev 2010-05-16 11:28:06 följande:
    man kan ju ha alkoholfria alternativ (finns både för vin och öl) men jag känner att när det är svårt att ta bort alla frestelser i livet men om du är väldigt orolig så kanske du kan be någon (du litar på) att kolla att hon inte dricker av alkoholen.

Ja det e sant.

• Zeka

Blivandefrueriksson skrev 2010-05-16 11:28:32 följande:
    Ett alternativ är ju att bjuda bara familj med föräldrar på middag och senare ha en fest för vänner som ni bjuder på lättare tilltugg och de får ta med sig eget dricka. Så behöver din mor inte behöva lockas med att ta något.

Ja det lät som en bra idé :) Tack för den!

• Zeka

Blivandefrueriksson skrev 2010-05-16 11:28:32 följande:

Jag e med en Blivande Fru Eriksson :D

• Blivandefrueriksson

kan dock inte ta åt mig för det, då vi var på ett sånt bröllop förra året. Var jätte trevligt och funkade bra. Vi var på det med bara vänner, den festen var ca 3 veckor senare. Middagen för familjen var direkt efter vigseln som ju alla var på men sen delades det upp efter kyrkan och gjorde mig ialla fall inget.

• Tessthemess

Zeka skrev 2010-05-16 11:23:45 följande:
    Vad bjuder man på vid bröllop? Jag har inte gått på så många, men de jag har gått på har ju slagit på stort & haft super bra budjet till allt. Så jag vet inte alls vad vi ska bjuda på som har minimalt med budjet, bara nått enkelt o litet. Sen har jag ETT problem. Jag vill inte att vi ska ha alkohol på bröllopet, tackvare att min mamma e alkohlist o vill inte att hon ska dricka eller frestas. Men min sambo tycker att vi ska ha det iaf, o att hon får hålla sig borta från det.. Hmmm... Vet inte hur jag ska göra där heller, hur hade ni gjort?

Jag har samma problem, fast men min mammas man. Han är supergo men är tyvärr alkoholist. Det grämer mig supermycket att han kanske förlorar kontrollen på festen. Att det blir en "perfekt ursäkt" för honom att dricka.

Jag vet inte riktigt hur jag skall göra men jag har funderat på att försöka se till att han blir serverad alkoholfritt, utan att han vet om det. Men vet vet... han kanske märker det där superlätt? Måste bara komma på hur det kan gå till.

• Zeka

Tessthemess skrev 2010-05-16 11:46:45 följande:
      Jag har samma problem, fast men min mammas man. Han är supergo men är tyvärr alkoholist. Det grämer mig supermycket att han kanske förlorar kontrollen på festen. Att det blir en "perfekt ursäkt" för honom att dricka.Jag vet inte riktigt hur jag skall göra men jag har funderat på att försöka se till att han blir serverad alkoholfritt, utan att han vet om det. Men vet vet... han kanske märker det där superlätt? Måste bara komma på hur det kan gå till.

Visst e det jobbigt. Min mamma gör lätt bort sig OCH MIG för den delen om hon dricker. Pinsamt ju, på bröllopet o allt..

Jag kan då tycka att det räcker med 1 glas vin/öl till var o en resten kan man faktiskt dricka annat!? eller

Svar på tråden Inte mycket pengar, vad bjuda på då?