• Zeka

Inte mycket pengar, vad bjuda på då?

Vad bjuder man på vid bröllop? Jag har inte gått på så många, men de jag har gått på har ju slagit på stort & haft super bra budjet till allt. Så jag vet inte alls vad vi ska bjuda på som har minimalt med budjet, bara nått enkelt o litet. Sen har jag ETT problem. Jag vill inte att vi ska ha alkohol på bröllopet, tackvare att min mamma e alkohlist o vill inte att hon ska dricka eller frestas. Men min sambo tycker att vi ska ha det iaf, o att hon får hålla sig borta från det.. Hmmm... Vet inte hur jag ska göra där heller, hur hade ni gjort?

• Svar på tråden Inte mycket pengar, vad bjuda på då?
  • Planer

Lite av samma problem här, min pappa är periodare. Men vi kommer att ha alkohol ändå. han skötte sig bra på min systers bröllop..iofs han drack en del men han var bara rolig och bjöd på sig själv på ett possitivt sätt. han gillar att dansa så han sprang runt på dansgolvet en hel del! lite pinsamt var det men jag vill inte att han ska få styra hela festen.

• OomphGirl

Jag tycker att spec om man har begränsad budget inte ska försöka stretcha den till att försöka få det "lyxigt"

Varför inte ha tex Afternoon tea? Smörgåsar, snittar, goda kakor kaffe och tea? Kansek High tea om mn vill ha det mer matigt, så serverar man någon sorts enklare mat efter snittarna. Jättemysigt och folk tycker inte det är konstigt allt att det blir alkoholfritt. 

Eller om ni vill ha middag kanske bjud på något som man ändå inte kan dricak vin till? Asiatisk buffé kanske?

• Tessthemess

Zeka skrev 2010-05-16 11:32:26 följande:
      Precis, e ju lite så jag med känner. Min mamma ska inte dricka, sen har vi resten på min sida som e kristna o dricker inte alls... Sen e sambon sida nått helt annat.vi har helt olika synd på drickandet han o jag. han tycker att det ska få bli ett riktigt festande men det tycker inte jag.Jag sa att d+å kan han o hans polare på ut o fira det en annan gång om de måste dricka massor med sprit/öl ect.

Jag tänkte på en grej. Om du har en hel del på din sida som är kristna och inte dricker alkohol så kan det definitivt bli läge att göra som jag beskrev ovan. Att dom serveras alkoholfritt vin (eller något annat alkoholfritt). Om ni ber serveringspersonalen att hälla över flaskornas innehåll i en karaff (alltså ser man ingen etikett eller den faktiska flaskan). Den som serverar din mamma kan ju även servera din släkt som ej dricker.

En vän till mig gjorde så och det fungerade.

• prinsessanogrodan

Kanske kan ni ha tårtbuffé? Flera olika sorters kakor, bakelser och cupcakes och bröllopstårta och kaffe? Det är nog billigare att ha tårta och lite cupcakes och ett par sorters kakor än att ha middag? Man måste ju inte bjuda på mat.  Så har vi nästan funderat på att göra även om skulle ha råd med mat. Tårta och kakor och sånt känns faktiskt nästan lite "dekadent" och "lyxigt" på nåt sätt. Och GOTT är det ju

• Pyttsan

Mina vänner ville också ha det litet och hade ungefär samma situation som ni, stora dela av släkten är religiösa och dricker inte.

De hade vigsel dit alla fick komma, sedan hade de brudskål (med champagne+alkoholfritt) utanför och efteråt gick man till församlingshemmet (jättevacker gård) och där bjöds på kaffe, smörgåsar och bröllopstårta.

På kvällen ordnade vi kompisar som gärna ville fira en fest. Buffet+ flere grillar och alla hde egen öl och vin med. Vi hade hyrt lokal och samlat till maten och bjöd brudparet på festen. Jättelyckat! Den bästa presenten de kunde få-och som de INTE hade önskat sig. Men de visste såklart om festen i god tid ändå och var helt med på det hela.

Man kan ju ordna en egen fest och bara bjuda kompisar på kvällen. Bjuda på soppa eller grillat, buffet osv. Då får man ner priset.

Lycka till med allt!

• xaniara

Jag har full respekt för att man vill ha alkoholfritt, eller kanske bara bjuda på dryck till maten etc, variationerna är många.

Men att försöka "lura" folk genom att i smyg byta ut valfri dryck mot alkoholfritt känns väldigt fel. Nu är inte jag någon expert på varken vin eller öl, men nog sjutton skulle jag som "normaldrickare" känna om det var alkohol i eller inte. 

Då tycker jag att man nog hellre ska ta diskussionen innan, med de berörda, eller bestämma sig för alkoholfritt eller helt enkelt göra som någon föreslog tidigare och ordna med afternoon-tea eller liknande som jag tror skulle kunna bli jättefint.

• Tessthemess

xaniara skrev 2010-05-16 12:49:39 följande:
    Men att försöka "lura" folk genom att i smyg byta ut valfri dryck mot alkoholfritt känns väldigt fel.
    Det kanske inte är det bästa sättet. Håller med. Men om det är många som klarar av att dricka alkohol och någon enstaka som inte klarar av det oavsett om man pratar med dom eller ej så kan det vara ett alternativ. Men som du säger, det kanske är fult? Jag vet en som har gjort det och att det då fungerade. Det känns trist att behöva ändra hela festen pga en person. Å andra sidan verkar trådstartaren kunna tänka sig en fest utan alkohol men det kan dock inte hennes blivande make (om jag uppfattat det rätt).

För min del vet jag helt klart att min mammas man inte hade klarat av att säga nej till alkoholen. Snarare tvärtom... att han sett det som en chans. Alkoholism är inget lek.

Det är svårt att hitta en balans när alkoholen väl finns på plats. Tyvärr.
  • bruden i skogen

Om ni kommer att vilja ha bara alokoholfrit, inget fel alls så tala inte om det.

Då jag gifte mig förra gången skulle vi ha alkoholfritt och talade om detta. Vi ville ej heller att någon skulle ta med sprit utan det skulle bli en fest utan dessa varor. Jag var mycket ung och hade en far som var alkis.

Jag trodde då att alla skulle vara nöjda. Men min fd svärmor hade tagit en massa sprit i sin bagagelucka på sin bil och gjrode omdet till barskåp varvid hon tog ut alla där och drack... hur många som blev fulla kommer itne jag ihåg. men min far blv det, hans mor och far och många andra inte roligt alls.

Ingen respekt för vad vi tyckte utan hon bara körde över oss.

Nu denna gång så skal vi ha vin till maten, avec till kaffet och cider och öl till nattmaten. Ingen annat, ingen snaps, inget "groggbord". Så jag hoppas att folk respekterar detta. Vi kommer inte att säga något åt alla utan servera till maten och sedan till kaffet....

Liten budjet och ändå bjuda mat kan ju vara en god stark grönsaks soppa, knäckebröd och ost. Till det är det gott med kallt vatten.

Vill ni ändå skåla i nå¨got gör en dessert med tex glass efter och då lite dessertvid till. Det dricker man bara mac 10 cl av för det är så sött. Men ändå något att ha i glasen vid talen.

Och det finns alkoholfritt så man kan köra på bara det och inte säga ett ljud om det.

Önskar av hela mitt hjärta att du får det du önskar, en bröllopsfest är INTE ett sup party. Det skall vara en fest, en glädje man minns i sitt liv.

• xaniara

Tessthemess: (gick inte att citera dig..)

Jag håller absolut med, även jag har en nära släkting som jag inte riktigt vet hur det kommer gå med, och jag bävar lite för att ta tag i diskussionen, om jag ens vill det.

Alkoholism är väldigt svårt att hantera, både för den sjuke och de anhöriga. Om någon nu ser bröllopsfesten som en chans att få festa till och går och längtar efter detta och bygger upp förväntningar så kan jag tänka mig att besvikelsen när man blir serverad alkoholfritt (för det kommer märkas) kan resultera i utbrott av allehanda slag. Alla fungerar olika.

Precis, TS och hennes blivande kanske ska börja med att kompromissa om grunderna för festen först. Men annars så tycker jag att en liten budget är en bra "bortförklaring" för att inte bjuda på mängder med alkohol, om detta nu är ett centralt problem.

• Zeka

OomphGirl skrev 2010-05-16 11:58:19 följande:
    Jag tycker att spec om man har begränsad budget inte ska försöka stretcha den till att försöka få det "lyxigt" Varför inte ha tex Afternoon tea? Smörgåsar, snittar, goda kakor kaffe och tea? Kansek High tea om mn vill ha det mer matigt, så serverar man någon sorts enklare mat efter snittarna. Jättemysigt och folk tycker inte det är konstigt allt att det blir alkoholfritt.    Eller om ni vill ha middag kanske bjud på något som man ändå inte kan dricak vin till? Asiatisk buffé kanske?

Jag har funderingar på att bjuda på paj o Sallad o det vet jag inte om man kan dricka alkohol till direkt, eller så kan man det. Har iaf bestämt mig för att prata med min mor när det väl gäller att hon iaf för dagen kan hålla sig till alkoholfritt eller vanligt dricka.
    För jag kommer själv nämligen inte dricka...

Svar på tråden Inte mycket pengar, vad bjuda på då?