Dolly84 skrev 2010-05-24 13:18:29 följande:
Så fort det dyker upp nån jämställdhetsfråga på det här forumet, så ska alla som verkar ha det såå jämställt flagga med det, eller allra helst ska det flaggas om mannen gör mest... Sen är alla andra kvinnor sämre, alltså de som gör mest hemma. (ingen har skrivit så, men det är den uppfattningen jag får) Vad är det för kvinnor som inte hittar bättre män än så?? Det är ju riktig prestige om din man dammar mer än dig hemma. Suck. Som svar på TS fråga så har min fästman blivit bättre på att hjälpas åt hemma. Men jag kan helt ärligt svara att jag får be honom om det och irritation kan ofta uppstå när han slarvar. Så ja, jag är en "sån" kvinna som städar och tvättar mer än min man.
Du har rätt i att de par där mannnen gör mest i hemmet förmodligen är mer benägna att svara för att det ger lite "duktighetsstämpel". Och det är inte alls så att ett föhållande skulle vara sämre bara för att kvinnan gör mer hushållsarbete. Men bara den grejen att män som gör precis lika mycket som kvinnan klassas som duktiga säger mig att något är fel. Om det i 80& av alla förhållanden är kvinnan som gör mest, tyder inte det på att något är galet? Att om man slår ut det på alla svenska par borde det vara ungefär 50/50. I min idealvärld är det självklart att man hjälps åt och då kommer förmodligen varken mannen eller kvinnan uppmärksammas för att de är '"duktiga" som tvättar.
Sedan är det ju orimligt att man i alla förhållanden skulel dela precis lika på allt. Vettigt är väl att den som jobbar minst, är friskast, har kortast pendlingstid etc. städer lite mer oavsett vilket kön personen har, men om man ser till alla svenska hem borde detta vara ungefär jämnt fördelat mellan män och kvinnor.