Rufsas skrev 2010-06-15 10:15:59 följande:
I sann Janne Josefsson-anda plockar du ihop citat och bygger upp en egen historia. Men okej, varsågod om du känner att du måste göra det. Aleta, om du kände mig IRL skulle du veta att jag aktivt arbetar mycket med jämställdhets- men framför allt frihetsfrågor. Jag har alltså definitivt inga problem att diskutera kring jämställdhet utan gör det gärna. Min poäng var bara att vissa personer tolkar in lite väl mycket i saker och ting och det är frustrerande för oss andra. Jag skulle vilja lyfta diskussionen till en högre nivå än om hur någon råkade formulera sig. Och ja. Jag vet att du tycker det är viktigt hur man formulerar sig. Kan absolut hålla med dig där, men TS och andra har redan förklarat. För mig handlar det om at tjejer överhuvudtaget är dåliga på att gå vidare i sina diskussioner. Det ska ältas och dissikeras. Och medan vi gör det, jobbar männen på och får mer lön, utrymme och makt i samhället. Mycket klassiskt och mycket tragiskt.
Nej, jag bygger inte upp någon egen historia, jag bara visar att du vid upprepade tillfällen varit otrevlig mot mig i den här tråden (och även mot andra som har reagerat på liknande sätt som jag, men det har jag valt att hålla utanför).
Jag välkomnar absolut en diskussion som tar sig förbi en enskild frågeställning, men ditt otrevliga sätt hjälper definitivt inte till "att lyfta diskussionen till en högre nivå". Alla diskussioner har sin utgångspunkt i något och ibland kan det börja i något så enkelt som hur någon uttrycker sig.
Jag håller inte med dig om att tjejer skulle vara "dåliga på att gå vidare i sina diskussioner", jag vet inte vad du känner för människor men alla mina kvinnliga vänner är väldigt inteligenta som visst kan en debatt till en ny nivå, så den (lätt kränkande) analysen får stå för dig.
I det här fallet har till exempel flera stycken personer försökt problematisera frågeställningen (vilket absolut är mycket intressantare än att alla jämför sina personliga erfarenheter av vem som dammsuger och byter däck hemma), men det går visst inte för sig enligt dig. Att man diskuterar hur man ser på hushållssysslor utesluter inte att man visst kan ha en diskussion om lön, utrymme och makt också. Tvärt om. En stor del av problemet är ju att många kvinnor helt oreflekterat tar på sig en massa obetalt gratisarbete i hemmet, och blir tacksam när mannen "hjälper till", och däför har kvinnor mindre tid och ork till att erövra den där makten, och det där utrymmet, och i förlägningen, få den där lönen. Det är också väldigt tragiskt. Jag tror att det har väldigt mycket med förväntningar att göra, om mna inte förväntar sig att mannen och kvinnan ska dela lika på skötsel av barn och hem, så kommer det inte bli delat lika på heller. Många kvinnor har fått lära sig sen de var pyttesmå att vara duktiga, liksom många män har lärt sig att de kan slippa undan. Så om någon ifrågasätter hur en fråga är ställd, kanske det kan få någon annan att reflektera över sina förväntningar och därigenom arbeta för faktiska konkreta förändringar.
Det privata är politiskt helt enkelt. Vi gör våra val baserade på hur vi förväntar oss att världen ska se ut, och eftersom kvinnor fortfarande förväntas ta så stort ansvar för hem och barn, förväntar sig en arbetsgivare att hon ska lägga mindre tid på sitt arbete och därigenom får alla kvinnor lägre lön. Allt hänger samman.
Slutligen vet jag också att tjejer kan vara oerhört duktiga på att vara taskiga och trycka ner sina medsystrar. Så jag skulle, i jämnstäldhetens namn, uppskatta om du, Rufsas, betedde dig lite trevligare och respekterade de andra som debatterar här...