• sommaren 2010

svärmor vägrar klädkod

Min svärmor driver mig till vansinne,hon är väldigt bestämd av sig och har alltid byxor och t-shirt på sig.Nu har jag och sambon bestämt att vi vill ha kostym som klädkod just för att inte folk ska komma i jobbarkläder,vill ju att det ska se vackert ut med.Nu går svärmor och bråkar om detta och säger att hon minsann inte tänker komma om hon måste ha klänning eller kjol på sig.Fine hon får väl gå som hon vill men vi måste ju få skriva ut klädkod om vi vill,det är ju ändå vårt bröllop.Vi vill ju inte heller att hon ska stanna hemma eftersom hon är min blivande makes mamma.Så hur skulle ni andra resonerat?

• Svar på tråden svärmor vägrar klädkod
  • Rufsas
    Jessika81 skrev 2010-05-31 22:59:06 följande:
    Det finns väldigt många saker som är värre än att tvingas ha finbyxor på sig!!    
    Ja. Att tvinga någon annan att ha klänning.
  • Miss Sofie

Jag har inte läst de andra inläggen, men jag tycker att hon verkar lite töntig och barnslig. Är det verkligen så himla jobbigt för henne att ha klänning på sig? Jag hade kört på klädkoden och så får hon göra som hon vill. Om hon e så jäkla töntig att hon inte tänker komma pga det då är ju det hennes problem. Det är ju hon som får skämmas.
    Vi har oxå problem med svärmor, men det är våran dag, vi vägrar att tillåta henne förstöra det.
    Ok det här är ju en annan sak, det handlar om en klänning, men ändå, vilken barnslig kvinna.

• Miss Laari

Min mamma var precis likadan, vi har mörk kostym som klädkod.

Hon har vanligtvis lite hippie-stil på sina käder och ville dyka upp i gladiatorsandaler OddMollyklänning och leggins.
    Vi har dock kompromissat, nu har hon en finare klänning fast endå lite bohemisk, bruna finare läderballerinor och strumpbyxor.
    Vi gick helt enkelt och shoppade ihop, var riktigt roligt!

Det går att lösa, man får lirka lite, även om man kanske inte borde :)

• Dejli

Jag tycker det här känns som att hon inte vill bjuda till på sin sons bröllop och representera familjen mer än att "klädkoden är till för gästen". Hon försöker ju inte ens att hitta något alternativ som kan passa henne och som kan hamna nånstans i närheten av klädkoden.

Antagligen kommer hon väl känna sig väldigt malplacerad och bortgjord om hon kommer i sin t-shirt när alla andra är finklädda, och då är det ju mest synd om henne egentligen.

Frågan är ju bara varför hon inte ens vill diskutera saken och, som Miss Laari här ovan föreslår, är beredd att kompromissa...

• 5hjärtan

Jag har en svärmor som är likadan!

Dop= mindre sliten t-shirt, jeans, flipp-flopp och sina solglasögon på  skallen.

Bröllop för min svåger = t-shirt med tryck, sliten tröja, jeans, flipp-flopp och solglasögon på skallen.

Eftersom vi ska ha ett litet hemma bröllop med bara närmaste familjen bjudna så skrev vi "sommarklädd" som klädkod. Inte så enkelt men vi vet vad min käre svärmor kommer klädd i. =)

Din svärmor är kanske som min, struntar i om hon är själv är ensam klädd så!

Men jag tycker ni ska strunta i henne, hon vill nog bara ha uppmärksamhet!

• Maxiander

Suck blir så trött på folk som inte kan respektera brudparets önskningar, speciellt när de är helt normala önskningar! Finns inget mer bortkastat än att behöva bråka med folk som står en nära över sånt trams! Hon borde skämmas som skapar en grej av nått så töntigt!!! Kul för er att hon "hotar" med att inte komma, skulle ju kännas sådär. Folk ska väl vara glada och vilja komma, det ska inte vara en uppoffring att gå på bröllop, speciellt inte ens barns eller nära vän och eller familjemedlems bröllop?!?!

www.maxiander.se/

• Greeneyes

TS:
    Jag har inte läst hela tråden, men beklagar att du hamnat i denna jobbiga situation. Kanske ni kan hjälpas åt att hitta en kompromiss, typ att hon har vita linnebyxor eller vita jeans och någon finare tunika eller nåt sånt? Det kan ju bli riktigt somrigt

• Heloise

Äsch det är ju värst för henne själv, men jag måste erkänna att jag skulle tycka att det var lite tråkigt om min mamma inte skulle vilja iaf ha nått lite snyggare än ridbrallor och flanelltröja( som är hennes standrad outfit). Nu gillar min mamma att klä upps sig så det var inga problem.

Klädkoder i all ära men ibland kan det bli lite mkt, vi ska på bröllop i sommar, iofs med klädkod mörk kostym, men eftersom det är ett internationellt bröllop så betyder det för mig långklänning, och försök hitta en snygg balklänning med gravidmage... Resultatet är att jag har fått specialbeställt en klänning för 2000kr, inte helt superkul att punga ut med det för att hålla mig till en klädkod satt av folk som simmar i pengar. Nu gör jag det för att jag är a: toastmadame och känner att jag måste vekrligen visa mig ifrån min bästa sida och b: det är nära vänner till oss. Men med resa hotell, kläder och present så kommer det här bröllopet att kosta oss runt 5000kr... Det är ganska mycket pengar för att gå på någons bröllop!

• bobods
    Maxiander skrev 2010-06-01 13:44:47 följande:
    Suck blir så trött på folk som inte kan respektera brudparets önskningar
    Och jag blir så trött på brudpar som tror att de kan kräva saker av sina gäster. Det är väl meningen att gästerna ska ha roligt också, inte bara vi som gifter oss? 
  • Grodfrun

Ta med svarmor pa en shoppingrunda tycker jag, som nagon hade gjort med sin lite bohemiska mamma :) Da kan ni hjalpas at att hitta nagot fint som hon trivs i och som ar lite piffigare an de vanliga byxorna och t-shirten.

Svar på tråden svärmor vägrar klädkod