• sommaren 2010

svärmor vägrar klädkod

Min svärmor driver mig till vansinne,hon är väldigt bestämd av sig och har alltid byxor och t-shirt på sig.Nu har jag och sambon bestämt att vi vill ha kostym som klädkod just för att inte folk ska komma i jobbarkläder,vill ju att det ska se vackert ut med.Nu går svärmor och bråkar om detta och säger att hon minsann inte tänker komma om hon måste ha klänning eller kjol på sig.Fine hon får väl gå som hon vill men vi måste ju få skriva ut klädkod om vi vill,det är ju ändå vårt bröllop.Vi vill ju inte heller att hon ska stanna hemma eftersom hon är min blivande makes mamma.Så hur skulle ni andra resonerat?

• Svar på tråden svärmor vägrar klädkod
  • fromheretoeternity

Klädkoden är ju till för att gästerna ska veta ungefär vilken standard de andra kommer ha på sina kläder. Klädkoden är inte till för att brudparet ska bestämma vad gästerna ska ha på sig. Om din svärmor kommer i t-shirt och jeans är det ju hennes bekymmer, inte ert! Skit i det och njut av att du snart ska gifta dig istället!

• fromheretoeternity

Och vägrar hon komma bara för att ni ha en klädkod så förklara för henne vad en klädkod egentligen är till för och att det är välfritt vad hon själv har på sig. Vägrar hon fortfarande är det ännu en gång hennes problem! Jag hade inte låtit bli att skriva klädkod bara för att svärmor trilskas!

• didis

bobods skrev 2010-06-01 16:02:31 följande:
    Och jag blir så trött på brudpar som tror att de kan kräva saker av sina gäster. Det är väl meningen att gästerna ska ha roligt också, inte bara vi som gifter oss? 

Kan bara hålla med!

Vill hon komma i t-shirt är det hennes problem. "var och en får skämmas över sig själv" som min mamma brukar säga.

• passionsblomman

Instämmer till fullo med Bobods, From here to eternity och Didis.

Dessutom; om koden är kostym, måste det väl i rimlighetens namn vara "tillåtet" aatt komma i just kostym även som kvinna? Inte automatiskt kjoltvång alltså..Det verkar ju mer vaara så att det är kjol/klänning svärmor inte gillar, inte att hon tänkt komma i en gammal t-shirt.

• Sebastiána
    passionsblomman skrev 2010-06-01 17:06:17 följande:
    Instämmer till fullo med Bobods, From here to eternity och Didis.Dessutom; om koden är kostym, måste det väl i rimlighetens namn vara "tillåtet" aatt komma i just kostym även som kvinna? Inte automatiskt kjoltvång alltså..Det verkar ju mer vaara så att det är kjol/klänning svärmor inte gillar, inte att hon tänkt komma i en gammal t-shirt.
    Håller med om det... men det största problemet är väl att TS är orolig för att svärmor ska, som hänt vid tidogare tillfällen, klä sig som hon vill - i t-shirt och byxor - och sedan klaga på TS och hennes man att de inte upplyst henne om att de andra gästerna kunde tänkas ha finare kläder.
  • passionsblomman

Sebastiána skrev 2010-06-01 19:27:18 följande:
    Håller med om det... men det största problemet är väl att TS är orolig för att svärmor ska, som hänt vid tidogare tillfällen, klä sig som hon vill - i t-shirt och byxor - och sedan klaga på TS och hennes man att de inte upplyst henne om att de andra gästerna kunde tänkas ha finare kläder.

Är det? Det om att hon förväntas bråka i efterhand för att hon inte skulle ha vetat om koden har jag isåfall helt och hållet missat. Sorry om jag läst dåligt!
    Det verkar ju konstigt. Vet hon koden så har hon ju den info hon behöver för att utifrån eget tycke och vilja fatta ett vuxet och självständigt beslut i fråga om vad hon klär sig i vid detta tillfälle.

• Sebastiána
    passionsblomman skrev 2010-06-01 19:45:48 följande:
      Är det? Det om att hon förväntas bråka i efterhand för att hon inte skulle ha vetat om koden har jag isåfall helt och hållet missat. Sorry om jag läst dåligt!Det verkar ju konstigt. Vet hon koden så har hon ju den info hon behöver för att utifrån eget tycke och vilja fatta ett vuxet och självständigt beslut i fråga om vad hon klär sig i vid detta tillfälle.
    Tyckte jag läste det tidigare i tråden...
  • passionsblomman

Sebastiána skrev 2010-06-01 19:54:02 följande:
    Tyckte jag läste det tidigare i tråden...

Mycket möjligt, jag har säkert missat det.

• Piiiip

Jag tycker du ska släppa alla tankar på svärmor och hennes barnsliga beteende.

OM hon dyker upp i tshirt och byxor så är det bara hon som får skämmas.

Och om hon skulle ha den MYCKET DÅLIGA SMAKEN att ljuga. Så har ni flera bra kommentarer, t.ex.:

"Vi pratade ju om kläder och vad man kunde ha på sig, men du ville ju bara ha tshirt, det sa du själv".

"Vi har pratat om vad klädkoden innebär"

"Klädkoden står i inbjudan, har du inte läst den?... Till din egen sons bröllop?!"

• 0Maria0
    Trohet skrev 2010-05-31 08:24:04 följande:
    Hm... jag undrar hur våra gäster kommer att se ut? ;0)Så här kommer det att stå i vår inbjudan: Klädsel; helst någonting du trivs i + paraply, sydväst, stövlar och för all del flytväst med tanke på svensk midsommar =0) (bara du inte kommer som Näcken) Jag tror att vi kommer att ha hur kul som helst =0))
    Det är ju just det som är grejen - om man föreslår att folk ska komma i sydväst och stövlar så skulle en person i balklänning känna sig sjukt bortkommen, även om den personen använder argumentet "jag går alltid på bröllop i balklänning" - samma sak här; det är svärmor som kommer att känna sig dum (om hon har vett att göra det) och klädkoden är ju att se som hjälp för gästerna, inte tvång. Men vill man inte känna sig bortkommen är det lättast att följa koden.

Alltså, mitt inlägg var inte riktat mot dig direkt, Trohet, bara ett resonmang på andra hållet...

Svar på tråden svärmor vägrar klädkod