• sommaren 2010

svärmor vägrar klädkod

Min svärmor driver mig till vansinne,hon är väldigt bestämd av sig och har alltid byxor och t-shirt på sig.Nu har jag och sambon bestämt att vi vill ha kostym som klädkod just för att inte folk ska komma i jobbarkläder,vill ju att det ska se vackert ut med.Nu går svärmor och bråkar om detta och säger att hon minsann inte tänker komma om hon måste ha klänning eller kjol på sig.Fine hon får väl gå som hon vill men vi måste ju få skriva ut klädkod om vi vill,det är ju ändå vårt bröllop.Vi vill ju inte heller att hon ska stanna hemma eftersom hon är min blivande makes mamma.Så hur skulle ni andra resonerat?

• Svar på tråden svärmor vägrar klädkod
  • Starling Ann
    ungaföräldrar skrev 2010-05-30 20:21:29 följande:
    Ja vet hur de är när svärmor inte riktigt lyssnar själv har ja problemet att min svärmor vill ha en vit klänning på sig på bröllopet o kan inte alls förstå varför hon inte bör ha de men de är kanske är ja som är löjlig som håller på reglen att endast bruden bär vit klänning? ja förstår att du vill att de ska se fint ut men om någon känner sig obekvämt i något så skulle ja inte "tvinga" på någon nått. Men man kan ju tycka att hon borde ta på sug något finare än t-shirt.
    Jag undrar hur människor tänker när de som gäst har något alltför vitt på sig, alla borde verkligen respektera detta. Jag blir generad av bara tanken på att ha på mig något alldeles för vitt på någons bröllop.
  • Starling Ann

Kanske är det svärmors sista försök att ha inflytande över situationen... Eller så har hon kanske någon form av diagnos som gör det så svårt för henne att bryta mot de vardagliga rutinerna. Ni ska självklart förklara för henne hur glada ni skulle bli om hon klädde upp sig på er fina och kanske dyra dag..

• Sebastiána
    Starling Ann skrev 2010-06-04 13:08:10 följande:
    Jag undrar hur människor tänker när de som gäst har något alltför vitt på sig, alla borde verkligen respektera detta. Jag blir generad av bara tanken på att ha på mig något alldeles för vitt på någons bröllop.
    Jag var på ett bröllop en gång där brudgummens MOR hade en vit lång klänning på sig. HUR tänkte hon där???
  • Rufsas
    Sebastiána skrev 2010-06-04 17:28:53 följande:
    Jag var på ett bröllop en gång där brudgummens MOR hade en vit lång klänning på sig. HUR tänkte hon där???
    Du skämtar?! Fy fan.
  • sommaren 2010

Vi har efter mycket om och men bestämt oss att ha kavaj som klädkod och svärmor blev superglad av det.Vet att i varje fall min familj kommer att snoffsa till sig ordentligt,är ju inte så ofta man gör det:)

• Lelay

Först; denna fråga är enkel. Det är svärmors problem om hon vill ha t-shirt och byxor på sig. Gästerna är inte accessoarer till tillställningen. En klädkod är inte till för att matcha brudparet, utan för att få gästerna att känna sig bekväma under arrangemanget. Vill någon bryta mot detta är det helt upp till den personen.

Sen var det någon som kommenterade om att det är obegripligt att någon har vitt på sig. Vill bara påpeka att anledningen till att man inte har vitt på sig är för att man inte ska misstas för bruden. Så om det är en vit t-shirt, en vit kjol eller ett par vita skor så räknas det knappast, det är nog ingen som misstar en äldre dam med vita skor för bruden. Däremot ska man nog undvika vita klänningar som i exemplet ovan. Bara för att vara på den säkra sidan. 

• Sebastiána
    Rufsas skrev 2010-06-04 17:35:03 följande:
    Du skämtar?! Fy fan.
    Skämtar inte... men det kanske var OK för brudparet jag vet inte. Jag tyckte i alla fall det såg konstigt ut (och lite patetiskt på något sätt).
  • sommaren 2010

Nej det är ju inte för min skull jag vill att hon är finklädd,men jag vet hur hon är, hon är en person som gömmer sig när kameran kommer fram,och nu kommer hon att vara en av dem som blir flitigt fotograferad.Jag skulle i varje fall känt mig mer bekväm om jag såg ut som alla andra än om jag stack ut klädmässigt på ett bröllop..Men som sagt upp till henne...

• aikidoaasa

Det låter lite som min mamma som också tycker att klädkoden är inget man behöver följa... om man brudens bror vill säga!

Hon tycker att brorsan INTE ska ha smokin men att min pappa ska ha det. Nu jobbar min brorsa så han har råd att skaffa en egen smokin men hon säger för jämnan till honom att det är snyggare med kavaj och att han därför ska satsa på en sådan... han är ganska lättpåverkad och eftersom hon har fått det att låta som att det är snyggare så tror han inte att man kan se snygg ut i en smoking.

Däremot så har mamma hittat en väldigt fin långklänning som hon ska ha så där är hon väldigt glad över smoking klädkoden...

Visst får han välja, men så som de framlagt det ett antal gånger så blir jag väldigt ledsen. Varför ska frågan ens behöva tas upp mer än en gång?!

• Kattpoet

Är det inte underbart med jeans och tshirt människor??

Min förra styvson mamma  dök alltid upp i jeans och t shirt och träningsoverall jacka när det gällde hennes sons   avslutningar och fester, till slut trodde skolan att hon var styvmamman som inte brydde sig och  jag var den riktiga mamman....

Klädkoden är där för att visa hur man ska klä sig och som vuxen människa med lite artighet i kroppen bör man följa den.

Ja som kvinna i dagens samhälle får man ha byxor när det står kostym OM man har en kavaj till och det ska vara helt och rent och se samordnat ut.  

Jeans är sällan tillåten om det inte står det på inbjudan.

• Sebastiána
    Kattpoet skrev 2010-06-05 11:03:53 följande:
    Är det inte underbart med jeans och tshirt människor?? Min förra styvson mamma  dök alltid upp i jeans och t shirt och träningsoverall jacka när det gällde hennes sons   avslutningar och fester, till slut trodde skolan att hon var styvmamman som inte brydde sig och  jag var den riktiga mamman....   Klädkoden är där för att visa hur man ska klä sig och som vuxen människa med lite artighet i kroppen bör man följa den. Ja som kvinna i dagens samhälle får man ha byxor när det står kostym OM man har en kavaj till och det ska vara helt och rent och se samordnat ut.   Jeans är sällan tillåten om det inte står det på inbjudan.  
    ...och det ska vara festfina byxor med festfin topp till, inte jeans och t-shirt.

En del verkar endast vara trygga i sina jeans, man kunde annars tro att det kunde vara roligt med lite omväxling.

Svar på tråden svärmor vägrar klädkod