• sommaren 2010

svärmor vägrar klädkod

Min svärmor driver mig till vansinne,hon är väldigt bestämd av sig och har alltid byxor och t-shirt på sig.Nu har jag och sambon bestämt att vi vill ha kostym som klädkod just för att inte folk ska komma i jobbarkläder,vill ju att det ska se vackert ut med.Nu går svärmor och bråkar om detta och säger att hon minsann inte tänker komma om hon måste ha klänning eller kjol på sig.Fine hon får väl gå som hon vill men vi måste ju få skriva ut klädkod om vi vill,det är ju ändå vårt bröllop.Vi vill ju inte heller att hon ska stanna hemma eftersom hon är min blivande makes mamma.Så hur skulle ni andra resonerat?

• Svar på tråden svärmor vägrar klädkod
  • Uppsalabrud2010

Kanske var lite hårt av mig att säga så...men...

bobods skrev 2010-05-31 08:03:52 följande:
    Kan verkligen inte förstå er som skriver att ni önskar att den här sortens gäster stannade hemma, det låter fruktansvärt barnsligt och brutalt. 

...det är snarare allt tjafs runt omkring som gör att jag känner att hon lika väl kan stanna hemma...när det gäller min gäst. Alla andra gäster kommer att klä sig enligt klädkoden och det är trist att hon alltid måste göra tvärtemot vad alla andra gör.

Vet hur det blir...hon kommer att gnälla och skylla på oss för att VI inte har berättat hur de andra skulle vara klädda...har hänt förr. Också det på en fest med klädkod.

• Aleta
    Uppsalabrud2010 skrev 2010-05-31 08:10:59 följande:
    Kanske var lite hårt av mig att säga så...men... ...det är snarare allt tjafs runt omkring som gör att jag känner att hon lika väl kan stanna hemma...när det gäller min gäst. Alla andra gäster kommer att klä sig enligt klädkoden och det är trist att hon alltid måste göra tvärtemot vad alla andra gör. Vet hur det blir...hon kommer att gnälla och skylla på oss för att VI inte har berättat hur de andra skulle vara klädda...har hänt förr. Också det på en fest med klädkod.
    Ge henne en utskriven lapp med vad klädkoden betyder och med bildexempel (det kan ju vara någon med snygga byxor på en av bilderna t ex).
    Se till att hon får denna lapp när någon mer ser det.
    Sedan ska hon väl ändå inte kunna klaga på att ni inte har upplyst henne.
  • Rufsas
    Aleta skrev 2010-05-31 08:09:54 följande:
     I prästtråden har det ju avslöjats att det finns brudpar som har ringt till pastorsexpeditionen och bett om en snygg präst.
    Hahahahaha! Men du måste skämta?! Med en mindre fin präst ser man ju själv snyggare ut.
  • Trohet

Hm... jag undrar hur våra gäster kommer att se ut? ;0)
    Så här kommer det att stå i vår inbjudan:

Klädsel; helst någonting du trivs i + paraply, sydväst, stövlar och för all del flytväst med tanke på svensk midsommar =0)

(bara du inte kommer som Näcken)

Jag tror att vi kommer att ha hur kul som helst =0))

• Moi mokulat

Men hon kan väl ha byxor på sig så länge det är fin byxor. Och en snygg finare tunika eller tröja.

Jag hade inte haft något emot det på mitt bröllop.
    Såklart inte t-shirt och jeans.

Ska hon missa sin sons bröllop pga sin envishet och dumhet. Buhuuuuu Stå på er!

• Aleta
    Trohet skrev 2010-05-31 08:24:04 följande:
    Hm... jag undrar hur våra gäster kommer att se ut? ;0)Så här kommer det att stå i vår inbjudan: Klädsel; helst någonting du trivs i + paraply, sydväst, stövlar och för all del flytväst med tanke på svensk midsommar =0) (bara du inte kommer som Näcken) Jag tror att vi kommer att ha hur kul som helst =0))
  • bobods
    Trohet skrev 2010-05-31 08:24:04 följande:
    Hm... jag undrar hur våra gäster kommer att se ut? ;0)Så här kommer det att stå i vår inbjudan: Klädsel; helst någonting du trivs i + paraply, sydväst, stövlar och för all del flytväst med tanke på svensk midsommar =0) (bara du inte kommer som Näcken) Jag tror att vi kommer att ha hur kul som helst =0))
    *trycker på gilla-knappen*
  • Sebastiána

Alltså, jag tycker som sagt att folk som tvunget måste klä sig i samma kläder jämt är oflexibla och löjliga, men klädkoder är till för gästerna. Som tidigare skrivits, var övertydlig med vilken klädkod det är och vad det innebär och att troligtvis alla andra kommer att vara klädd enligt den. Sedan är det hennes beslut. Om hon inte tycker att det känns jobbigt att komma i sin gamla t-shirt får hon väl ha den.

• gotmynailsdid

Pinsamt och ytterst löjligt av din svärmor tycker jag! Liksom vuxna människor, herregud... Om JAG får en inbjuden till ett evenemang med en specifik dresscode ser jag till att hålla mig till det, och jag förväntar mig detsamma från mina gäster.

Tycker inte alls att det är för mycket begärt eller "bridezilla"-varning. Stå på dig! Hoppas ni får en fantastisk dag! :)

• Jessika81
    Rufsas skrev 2010-05-30 21:04:46 följande:
    Hmm, tycker iofs att man ska anstränga sig som gäst för att följa klädkoden, MEN det finns inget som är värre än att ha på sig kläder man inte gillar. Jag tycker som någon redan nämnt att hon gott kan få ha finbyxor och en blus. Inget som kanske är optimalt men det är ju hon själv som får skämmas.
    Det finns väldigt många saker som är värre än att tvingas ha finbyxor på sig!!

Svar på tråden svärmor vägrar klädkod