• sommaren 2010

svärmor vägrar klädkod

Min svärmor driver mig till vansinne,hon är väldigt bestämd av sig och har alltid byxor och t-shirt på sig.Nu har jag och sambon bestämt att vi vill ha kostym som klädkod just för att inte folk ska komma i jobbarkläder,vill ju att det ska se vackert ut med.Nu går svärmor och bråkar om detta och säger att hon minsann inte tänker komma om hon måste ha klänning eller kjol på sig.Fine hon får väl gå som hon vill men vi måste ju få skriva ut klädkod om vi vill,det är ju ändå vårt bröllop.Vi vill ju inte heller att hon ska stanna hemma eftersom hon är min blivande makes mamma.Så hur skulle ni andra resonerat?

• Svar på tråden svärmor vägrar klädkod
  • LottaoErik

Ärligt talat! KAN HON INTE STÄLLA UPP EN ENDA DAG för er skull? har man kostym så får man ju faktiskt ha långbyxor av finare kvalitet/ modell på sig. Hon behöver inte gå i kjol eller klänning men kan ändå vara snyggt klädd.
    Nej, det är ert bröllop och ni ska bestämma. om hon sen inte lyssnar, ja då är det hon som kommer känna att hon sticker ut ur mängden som den som inte "klädde upp sig"... Stå på er!
    KRAMAR!

• ungaföräldrar

Ja vet hur de är när svärmor inte riktigt lyssnar själv har ja problemet att min svärmor vill ha en vit klänning på sig på bröllopet o kan inte alls förstå varför hon inte bör ha de men de är kanske är ja som är löjlig som håller på reglen att endast bruden bär vit klänning? ja förstår att du vill att de ska se fint ut men om någon känner sig obekvämt i något så skulle ja inte "tvinga" på någon nått. Men man kan ju tycka att hon borde ta på sug något finare än t-shirt.

• sommaren 2010

Jag tycker också man kan offra sig en endaste dag,men hon sa att man ska minsann inte behöva köpa nåt nytt för att gå på bröllop,och det beror inte på att dom har dåligt med pengar och så utan hon vill helt enkelt inte klä upp sig. Vill ju så klart inte tvinga nån men det är ju så att hon kommer att bli uttittat för alla i min familj och övriga gäster kommer självklart att följa klädkoden.

Jag tycker inte heller att nån annan än bruden ska ha vitt!!! Jag har aldrig sett henne i nått annant än t-shirt på 8 år:(

• Aleta

Klädkod är väl egentligen till för att gästerna ska veta hur de bör klä sig för att ingen ska behöva bli uttittad. Nu vet ju hon om det och väljer att avvika, men äger hon ingen lite finare tröja eller blus alls? Ni kanske skulle ha gett henne det i mors dagspresent idag?

• Moirie

Tråkigt men kanske bäst att inte lägga ned någon mer energi på det just nu? Det blir ju pinsammast för henne om hon kommer i t-shirt men klädkoden är ju till för att man ska kunna veta vad de andra kommer ligga på för nivå. Om man medvetet ställer sig utanför det kan man ju inte klaga på att man kände sig helt fel och uttittad.

Hon kanske kan tänka om om hon får fundera på egen hand?

• Moirie

Och förövrigt så har jag en kollega vars styvfar kom på bröllopsfesten i shorts och cowboyboots

Var och en får skämmas för sin egen skull

• Rufsas

Hmm, tycker iofs att man ska anstränga sig som gäst för att följa klädkoden, MEN det finns inget som är värre än att ha på sig kläder man inte gillar. Jag tycker som någon redan nämnt att hon gott kan få ha finbyxor och en blus. Inget som kanske är optimalt men det är ju hon själv som får skämmas.

• Uppsalabrud2010

Tycker att det är så larvigt att vissa människor ska hålla på och konstra för att de ska ta på sig en kjol eller klänning. Har tyvärr också fått en sådan gäst (på min m2b sida).
    Vi valde också klädkod av samma skäl som er och det är trist att vissa inte fattar att det är det som gäller.

Detta skulle jag ha gjort och kommer att göra: Hon får gå som hon vill, men hon kommer att få skämmas sedan när hon är underklädd på festen...och DET är inte vårt problem! Inte heller ERT!

Trist bara med sådana människor...skulle helst se att sådana stannade hemma...

• Rufsas

Men förlåt för att jag lägger mig i. Men är det inte viktigast att alla gästerna kommer och har kul? "Hel och ren" brukar ju gäster ha lite som paroll oavsett vad det är för typ av fest. Och om ni orkar lägga supermycket energi så fine, men för mig låter det väldigt mycket som ett i-landsproblem.

Svar på tråden svärmor vägrar klädkod