• Emmilie87

Är 20 000 kr för lite?

Hej!

Jag och min sambo planerar att gifta oss i september 2011, och vi har nu börjat att spara. Vi kommer vara cirka 50 gäster. Vi vill inte ha ett allt för stort bröllop; jag ska till exempel ha min mammas klänning, mamma ska göra frisyren (hon är frisör) och min syster ska göra alla blomsterarrangemang (hon är florist). På så sätt kommer vi undna lite billigare. Vi ska även försöka laga maten, ej tårtan, själva.

Är det för snålt att ha en budget på 20 000 kr? Vi kommer inte kunna spara mer än så till september nästa år.

Mvh
    Emmilie

• Svar på tråden Är 20 000 kr för lite?
  • Tunsji

Jag tycker att det låter lite, vi lagade all mat själva, mamma sydde alla kläder och mycket av tyget köptes på rea, vi hade extremt billig lokal, hade inte mycket "pynt" på borden, håret fixade min kompis sminkade mig själv och gjordeslöjan själv. Vi hade 38 gäster och trots att jag gjorde allt för att hålla pengarna nere gick det på 40.000

• sms å fotboll

Beror kanske lite om kostnaden för ringarna och ev. bröllopsresa ingår.

• Fröken Cha

Ni kommer verkligen få vända på slantarna, men det är nog ingen omöjlighet! Ni är ju ute i god tid, så ni hinner kolla runt och verkligen få tag på det billligaste alternativet.

• bobods
    Tunsji skrev 2010-06-21 14:26:44 följande:
    Jag tycker att det låter lite, vi lagade all mat själva, mamma sydde alla kläder och mycket av tyget köptes på rea, vi hade extremt billig lokal, hade inte mycket "pynt" på borden, håret fixade min kompis sminkade mig själv och gjordeslöjan själv. Vi hade 38 gäster och trots att jag gjorde allt för att hålla pengarna nere gick det på 40.000
    Räknar ni med resa då? Annars tycker jag det låter mycket. Vi har inte gjort särskilt mycket för att hålla budgeten nere, det enda är att vi har en gratis fotograf och inget band på kvällen. Köpte en ny klänning för 10000, har catering, öppen bar, frisör, florist, professionell sminkning, ja det mesta egentligen, och landar på en budget på 80.000 utan resa (90 pers).

Jag tror det är möjligt att hålla sig till 20.000 men då gäller det (som alltid) att ha en tydlig budget från början och att utan undantag hålla sig till den. Det finns flera tidigare trådar om bröllop med mindre budget, tex

www.brollopstorget.se/Forum-1-7/m3713058.html

www.brollopstorget.se/Forum-1-7/m3767225.html

www.brollopstorget.se/Forum-1-7/m3757278.html

• Emmilie87

Hej alla!

Tack för så snabba svar!

I budgeten är bröllopsresa INTE inräknat. Planerar att ta resan senare, och inte i anslutning till bröllopet. 

Har ni tips på hur man kan hålla budgeten nere?

Jag har börjat att planera mycket noggrannt, så därför vill jag ha alla korten på bordet ;)

/Emmilie

• bobods

Hm, något blev fel med länken. Men under bröllopsämnen - Ekonomi och budget finns det iaf.

• pluggisen

Vi hade en budget på 20.000 och drä ingick ringar, klänning, mat och dryck, tårta, lokal, blommor, ja, allt som tillhör så JA du kan klara dig på den summan!!

• Emmilie87

Till pluggisen: Okej va skönt att höra! :D Vi vill ju ha det enkelt, men ändå ha de där viktiga bitarna (klänning, kyrka, gäster osv). Var det länge sen du gifte dig? :)

• Edwins mamma

Beror ju på vad man väljer för tyg och för ringar.. Där drar summan iväg. Även om man ska ha alkohol då drar de iväg massor. Bara våra inbjudningar m porto kostade runt 1000kr..Tårtan kostar 3000 för 45st.. Blommorna är jättedyra även om man bara ska köpa in dom. Så vill i ha program de kostar säkert runt 1500 för menyer och program i kyrkan osv. De drar iväg. Vi har en budget på 80000 för ca 50 pers. 

Svar på tråden Är 20 000 kr för lite?