• MSW

Livets toppar och dalar

I den här tråden har det "tjötats" en hel del genom åren (planeringen för nästa sommars femårsjubileum har redan påbörjats), allt eftersom har den gått från att vara en "hur vet man att man är gravid"-tråd till att bli en vänskapstråd!

Här avhandlas allt som rör barn/familj, resor, internet shopping, tråddejter, husdjur, god mat/bak och allt annat man kan tänka sig! Och vi både gläds och gråter med varandra!

Trots att vi är utspridda över hela Sverige (mer eller mindre) så blir det en hel del olika tråddejter i olika konstellationer!

Tempot är för det mesta högt och det kan nog vara lite svårt att hinna med/komma in i tråden, men vi välkomnar alla, men vill då gärna ha en någorlunda presentation, typ var man bor, var i barnkarusellen man befinner sig, skostorlek och vilken favorit choklad man har och vad mer man kan tänkas vilja dela med sig av!

Då kör vi!!

Förra tråden finns här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3733191.html

• Svar på tråden Livets toppar och dalar
  • nennesjuttioåtta

hej, hej!

Inget nytt under solen här heller... förutom att Tinga dyker upp vilken sekund som helst, wohooooO!!!!!!!!

Igår blev det restaurangbesök igen, denna gång en italienare. Smaskens filibajs!!! Sen grogg hos några vänner på deras uteplats (eller vatten för oss då...) och det blev sent igen. *gäsp* 

Idag är det lite skönare ute, sol, vind men "bara" 20 grader. Skönt att slippa vara klibbig och nästan längta efter att få sätta på sig strumpor...

Bs – hjälp vilken natt!!!!!!! Hoppas hon snart piggnar till!

Snaily – har maken hört det där P tipsade om? Tycker ni kan flytta lite närmre hitåt.

Lunagarden – ojojoj, hoppas det inte är något!! Det är ju JAG som ska ha förvärkar!

September – aha 10 dagar kvar till VUL (9), håller tummarna ett tag till då!

Oms – har inte så många sjukhus att välja på här och det finns alltid plats. Smärtlindring är jag lite avvaktande till. Vill helst klara mig så mycket som möjligt utan, lustgas ligger väl närmast till hands. Jag vill helst INTE aha EDA/epidural. Inte av prestige utan av oro för biverkningar, värksvaghet (verkar vara vår grej i min släkt, tyvärr)... men självklart, jag ändrar mig säkert eftersom jag inte har en aning om hur det kommer kännas eller hur jag reagerar. Men jag är sjukt taggad!!!! Tror på att vara avslappnad, fokuserad (dyktekniken intresserar mig oerhört) och ha stöd/massage/hjälp av P. Men det går som det går, svårt att förbereda sig tycker jag. Allt är ju okänd trampad mark och man kan inte jämföra sig med någon för att vara beredd. 

• nennesjuttioåtta

Telis – Du sköter dig exemplariskt! Dina svarta byxor, hade de sneda framfickor med knappar eller "vanliga"? 

• Ore

Nej, måste nog fortsätta greja litet i vår ack så trånga lägenhet.

Lyckades igår skydda en liten sladdhärva, med bl.a. den lilla lådan för internetmottagningen, från lillkillen genom att ställa en papperskorg över

Idag har en CD-hylla som vi inte ids skruva fast plockats ner. Själva CD-spelaren är ju redan bortplockad, eftersom jag behövde någonstans att ställa vagnen.

Nästa projekt blir att flytta undan en hylla i badrummet. Vi återanvände ett skåp som vi haft i vår förra lägenhet. Den är just nu väldigt bra pillhöjd för lillkillen...

Önskar väldigt mycket att vi hade varit inflyttade i huset nu

• viktualia

Förlossning - hm.. fick ingen utskriven version av min journal.. men jag frågade i och för sig inte efter det heller.. hm... har inte saknat det heller riktigt...

Ego - har precis som Brudsommar en bebis som ammats miljarders gånger i natt... detta trots att han åt ordentligt igår på dagen.. snuvan verkar ha återkommit och det gör väl sovandet svårare.. Men snart är det nog dags att ta tag i hans sovande... gaaaa jag är så slö på fronten rutiner.. fast jag inser att det är jag som skulle tjäna på en sådan satsning.. får plugga lite sömnmetoder och fundera på vad som skulle passa Trollet.

Han har alltså inga problem att somna in, krånglet är att han vaknar varannan timme. Har man tur så räcker det med att få tillbaka nappen och bli omklappad. Otur betyder amning av typen småsnutta fö att bli lugn...

• Parnassia

Ore - det du skrivit låter EXAKT som min förlossning med E! Lustigt! Det första gick fort (ca 6 h från det att jag vaknade till jag var öppen 10 cm.) Hon sjönk inte heller ned och roterade inte klart. Jag hade krystvärkar i ca 2,5 h inna överläkaren kom med klockan.

Just då tyckte jag sugklockan var nästan det värsta som kunde hända. Men nu är jag glad att det blev så, medan jag fortfarande hade lite krafter kvar och kunde hjälpa till något. 

Mer ego: Har varit i skogen och letat svamp. Konstaterande: jag är sämst i Sverige på att hitta kantareller. Efter en timmas letande kom jag hem med 2 dl, vilka jag åkte och hämtade på ett ställe där jag sett dem när jag var ute och sprang...

• Parnassia

Luna - hoppas kontrollen går bra och att värkarna försvinner NU!

BS- hoppas verkligen du sover förmiddag nu. Och att du får tillfälle att sova även eftermiddag. Kram!

Vickan - är han hungrig kanske lite ersättning på kvällen kan göra susen? Om du vill det alltså. Här har vi börjat fundera på det iaf. H vekar hungrig och väcker mig oftare nu (läs: den senaste veckan) än tidigare. Även sovrutinerna verkar ändra sig. Behöver också anteckna och fundera över hur dagarna skulle kunna se ut.

• lunagarden

Tack Nenne och Klockarbol, vi får vänta till kl 12 att åka in, för läkaren var upptagen fram tills dess. Världelöst med helger för de har då bara en läkare som ska hinna med både förlossningen och KK. Tycker dock inte om att förvärkarna är så täta, även om det säkert inte är något.

Vickan - skönt att veta att man inte nattammar för evigt, även om det är tufft när man är mitt i det.

Nenne - skönt att veta att det alltid finns plats på förlossningen, här riskerar man alltid att det är fullt i Lund när det är dags. Hoppas du klarar att föda så naturligt som möjligt! När jag fick mitt första hade jag bestämt mig för att föda utan medicinsk smärtlindring, men efter 20 timmars värkarbete var epiduralen ett måste för att överleva (haha, ja, det kändes ju så just då). Allt beror ju på hur förlossningen framskrider, men efter det har jag inte varit så principfast längre

Ore - när ska ni flytta? Jobbigt att vänta.

• Telis

Våra barn verkar inte ligga i samma fas för här har Televinken (och hans mamma) sovit jättebra senaste nätterna. *peppar, peppar* Han har bara ätit en gång per natt, så himla skönt. Vi har flyttat på den riktiga maten från lunchtid till middag istället, kanske håller han sig mättare längre pga det. Men jeeeeeeeeezus vad bajsblöjorna stinker nu för tiden när han äter mer riktig mat, uäääck. Förut luktade det ju nästan gott (i jämförelse).

nenne, jag minns faktiskt inte. Men det spelar ingen roll, det enda jag egentligen gärna får tillbaka är den svarta toppen och PoP-jeansen.

Aha, så BF är egentligen idag? Ja, FET-datum borde ju vara mer korrekt än RUL tycker man.

Jag fick också min förlossningsjournal utan att behöva be om det, jag har läst den massor med gånger - värsta spännande läsningen tycker jag!

• passionsblomman

Vickan, igår sköt "mjölnarens dotter" min t-u-n-g-e karl i skottkärrerace nere på idrottsplatsen. Det gjorde hon med den äran!
    Vidare paddlades det egenbyggd flotte över den i år ganska strömma ån och så min sambos paradgre: levande insåpad, plastbehängd bowling-katapult-klot, nedför såpad bana (kulle). Han kastade sig så den där Anja kan slänga sig i väggen! Och jag tänkte "han spräcker mjälten eller något nu) han slog ner så många käglor det var möjligt och gled dessutom låååååångt utanför banan, ut på gräset mot kaffeborden...
    En del andra grenar var det också i bykampen "Nord vs Syd", men de hade glömt att på berätta för sambon att det på kvällen var en finalgre. Han jobbade. Så då fick jag hoppa in.

Denna gren gick ut på att framföra Björn Skifs hit Michellangelo".
    Så, nu har H och jag inlett vår bekantskap genom att i stor stil uppträda för byn. Hon var en fantastisk Ninja Turtle kan jag berätta! (Jo, för en av turtlarna heter Michellangelo jöh!" och eftersom alla grabbarna drabbades av akut blyghet tom när vi skulle träna, så fick plötsligt JAG (som inte känner någon här än knappt) kuta runt på scenen i röd basker, runda glasögom, lial batik"målarrock" och en telefon medelst agerandes kär och galen konstnär.

Vi vann och fick riktiga medaljer, med gravering och allt! Jag tror att den långa rödlockiga peruken jag satte på huvudet på gubbigaste gubben i vårt lag, plus den lilla svarta paljettblåsan vi också tvingade över hans kropp bidrag starkt till vinsten. Ty män klädda som kvinnor brukar oftast riva ner ett och annat skratt.
    Jag höll förresten aldrig på att få tillbaka det där håret-män får vanligen svassa för lite. Det märks...

Ja, det var vår första by-dag här. Den är återkommande varje år och nu när vi vann, så är det visst vi som måste hitta på tävlingsmomenten till nästa år.

• Lapinette

pb - Jösses, vad är det ni hittar på i er lilla by?!!

Annars ska jag erkänna att jag inte alls läst ikapp utan nu bara kikar in för att kolla nennestatus.

Svar på tråden Livets toppar och dalar