• MSW

Livets toppar och dalar

I den här tråden har det "tjötats" en hel del genom åren (planeringen för nästa sommars femårsjubileum har redan påbörjats), allt eftersom har den gått från att vara en "hur vet man att man är gravid"-tråd till att bli en vänskapstråd!

Här avhandlas allt som rör barn/familj, resor, internet shopping, tråddejter, husdjur, god mat/bak och allt annat man kan tänka sig! Och vi både gläds och gråter med varandra!

Trots att vi är utspridda över hela Sverige (mer eller mindre) så blir det en hel del olika tråddejter i olika konstellationer!

Tempot är för det mesta högt och det kan nog vara lite svårt att hinna med/komma in i tråden, men vi välkomnar alla, men vill då gärna ha en någorlunda presentation, typ var man bor, var i barnkarusellen man befinner sig, skostorlek och vilken favorit choklad man har och vad mer man kan tänkas vilja dela med sig av!

Då kör vi!!

Förra tråden finns här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3733191.html

• Svar på tråden Livets toppar och dalar
  • Lapinette

Men buddismen räknas väl in som en av världsreligionerna tillsammans med kristendom, hindu, islam?

• muggles

Lappis: jag tycker det är helt rätt att behålla det ursprungliga namnet som andranamn, så att länken till det förflutna och den kulturen finns kvar. Men man kan ha ett litet minidop hemma med bara de närmaste. El för all del dop i kyrkan men sedan bara kaffe med de närmaste.

• muggles
    Lapinette skrev 2010-08-17 11:28:36 följande:
    Men buddismen räknas väl in som en av världsreligionerna tillsammans med kristendom, hindu, islam?
    Det trodde jag också....
  • Lapinette

mugglan - tror det blir dop i kyrkan om vår präst jobbar kvar där då. Hon är så himla go! Och sen lunch på Gripsholm ... precis så vill jag ha det (kanske ska höra med maken också ).

• Lapinette

Vill absolut hålla kvar en bit av det landet vi adopterar från och kunna berätta för vårt barn om landet, kanske åka dit och besöka etc. Att prata, berätta och vara öppen med ursprunget är jätteviktigt (enligt kursen).

• Telis

Hur menar du med går emot, Lappis? Det vanligaste är väl fortfarande att ha dop i kyrkan?

Men som jag sa, jag har verkligen inga åsikter om hur andra gör. Det bara känns helt fel för mig att stå i kyrkan och säga att jag ska uppfostra mitt barn i den kristna tron när jag inte ska det och att mitt barn ska tas upp i den kristna församlingen eller vad det nu är som sägs. Det känns lika fel som att tvångsvärva honom till Moderaterna eller Socialdemokraterna. Religiösa och politiska åsikter är strängt personliga och privata tycker jag. Så mitt mål är att Televinken ska få välja själv, både religion, politisk åskådning och sexuell läggning.

• Parnassia

Trodde också att buddismen var en av världsreligionerna. Skulle dessutom vilja räkna dit judendomen. Jag vill minnas att jag fått lära mig att det finns fem världsreligioner.

Muggles - intressant tanke ang skillnaden mellan filosofi och religion. Så kanske det är rent teoretiskt? Men för mig (som kallar sig kristen) är vägen detsamma som livet och att man ska "sköta sig" under livets/vägens gång för att nå målet (=himlen).

Nu är vi ute i djupa vatten och tankar, och jag kanske låter bibelsprängd till max (så är inte fallet). Men en av kristendomens huvudpersoner (Jesus) sade ju: Jag är vägen, sanningen och livet.

Det betyder för mig att om man vill och försöker leva sitt liv som han/bibeln säger hamnar man rätt!

Intressant diskusison!

• Parnassia

Dödade jag tråden nu för att jag lät som en predikare?!!?

• fru AM

Muggles: mitt lchf-ande (och resultatet av det) är mest ett minne blott. När Hektor börjat på dagis ordentligt ska jag ta tag i träningen igen. Och även äta bättre. Hela sommaren har vi tröstat oss med godis när det regnat och på vårt land regnar det MYCKET ...

• Lapinette

AM - det som har varit en sån fin sommar. Själva har vi sagt en glass om dagen (under semestern) och vi som normalt sett aldrig äter varken glass eller sött. Men är man i Italien tycker jag absolut om den devisen ... i Kroatien kvittade glassen för min del.

Telis - det verkar som nästan alla här inte vill ha dop och jag erkänner att jag annars håller med dig helt och fullt ... fast samtidigt är jag så traditionsbunden ... dop, bröllop, Midsommar på landet.

Parnassia - hur kunde jag glömma judendomen? 

Svar på tråden Livets toppar och dalar