Bridezilla11 skrev 2010-08-01 22:07:33 följande:
Okej, en djungel då med andra ord! :D Jag har bestämt mig för att ha ljuslila rosor m. pärlor, tillsammans med några andra blommor i något mörkare och ljusare lila samt vitt. Och något sånt där grönt längst ut (haha ursäkta min fina beskrivning, men jag har ingen aning om vad allt heter)Och det är handbunden bukett jag vill ha. Det borde väl vara säsong för dom flesta blommor i slutet av Juli? ;) Hur lång tid innan bör man beställa, någon som vet?
Säsongen när det gäller odling har ingenting med när våra blommor blommar i Sveriges trädgårdar och natur. Eller, bara i de fall det är svenskodlat. Det mesta vi köper odlas utomlands och säsongerna styrs av odlingsbetingelser och även efterfrågan fårn kundens sida. Det är tex ingen somär intresserad av att dra fram Amaryllis till Juli, när kunderna vill ha dem till December.
Att allmänt svara på ad en brudbukett kostar är som att försöka svara på vad en brudklänning eller ett hus, en bil eller ett par skor kostar.
Snackar vi foppa-tofflor köpta i ett torgstånd eller "äkta" Crockers från skoaffären?
Är det en pärlbroderad brudklänning med spetsar, släp och i sidentyg uppsydd för enbart bruden eller en dussinblåsa i enklare material?
Och så vidare...
Idag gifter sig många med buketter i handen, som egentligen kanske är mer av tärnbuketter i traditionell mening, storleksmässigt alltså. En Liten bukett med rätt enkla blommor och minimal arbetsinsats kostar givetvis bara en bråkdel av vad en bukett som innehåller hundratalet blommor av mer exklusivt slag, och kräver den dessutom en hel dags arbete att sätta ihop, ja då drar det ju iväg...
Det finns också exempel där materialet är billigt, men arbetsinsatsen enorm, och då kostar det därefter. Tiden kostar, som med allt hantverk.
Det är också så, att ibland är saker inte alltid svindyrt för att de kostar mer än på Billiga Stället, utan man kanske får ta i beaktande att ibland är Billiga Ställets priser en rätt tydlig indikation på att något inte riktigt står rätt till. Det är fler än en florist här i landet som str i butiker där lönerna är svarta, avtalen obefintliga och ...visst, det är vääääldigt billigt många gånger. Och inte sällan för att ägarna köper "gammal skit" till vrakpriser efter att alla andra valt ut och köpt hem det bästa till sina butiker.
Många av de mer seriösa butikerna visar också med sin prissättning att man sätter en ära i sitt hantverk, värderar sin tid, är stolta över att betala utbildad personal för gediget hantverk och att man hellre satsar på bra service, hög kvalité och det lilla extra, än att tävla om att vara billigast.
Sedan finns det ju såklart skillnader i priser baserat på lokalkostnader (innerstad/landsbygd tex) och även status, som att det alltid går att ta mer betalt om man är känd för att vara "Butiken som gäller". Men då måste man ju göra sig ett namn först.
Precis som när man ska äta en bit mat, så väljer man som kund själv vad man vill unna sig och varför.