• Heloise

I vått & torrt, genom allt & inget -tillsammans

Jag funderar över en sak.

Detta har jag konstaterat efter en dags debatterande på FL.

Ohly och c/o( många från andra pratier också) vill tvångsfördela föräldraförsäkringen för att det är det "bästa" för barnet om fp tas ut 50/50. Genom detta så ska man "tvinga" pappor som annars inte vill vara hemma att faktiskt vara hemma, alt tvinga mammor som vägrar gå tillbaka till jobbet att bli dit-tvingade. Detta kommer i slutända att lösa löneklyftor mellan kvinnor och män( här utgår man ju stenhårt ifrån att alla faktiskt HAR en utbildning och en karriär att halka efter i). Det kommer att gynna barnet som får anknytning till båda sina föräldrar( för det enda sättet är just att dela fp 50/50) Barnen kommer att lära sig jämlikhet och se att deras föräldrar anser sig har lika värde. Eftersom föräldra själva inte prioriterar rätt så ska staten gå in och shapea upp det här, föräldraförsäkringen är inget tvång, man väljer själv hur man vill göra,kan inte en förälder ta ut sin del av fp så fryser den inne och barnet får börja på dagis tidigare, det är föräldrarnas fel inte statens, för staten vill bara barnens väl.

För det första så finns det ju en hel del problem runt detta, det förutsätter ju att alla som "skaffar" barn tillsammans har likvärdig ekonomi, att familjen har en strukturerad och väl genomtänkt tillvaro, Skulle en partner tjäna mindre så ska man vänta med att "skaffa" barn för att det vet ju alla hur jävla lätt det är att bli gravid, klart man ska vänta tills man tjänar lika mkt. Händer inte det så har man två val, antingen sälj bil, hus all ekonomisk stabilitet som man strävat efter för att erbjuda sitt barn så mkt som möjligt, eller skaffa en ekonomiskt jämlik partner. För allt handlar om prioritering, och man måste planera sina barn, som sagt var alla kan ju planera barn( idioter!!!)

Föräldraförsäringen är det enda sättet( enligt folk då) att komma till rätta med löneskillnader och ojämlikhet.

Jag har flera gånger skrivit att jag personligen tycker att barnbidraget vore ett bättre sätt att ställa krav. Det sträcker sig över en längre tid, man kan tekniskt sätt faktiskt styra hur dessa pengar används och på så sätt grantera att barnbidraget används till just barnens väl. Ex man skulle kunna ställa krav om hämtning/lämning på dagsi*7skola/fritids/ aktiviteter. Jag personligen tror att det kanske är en viktigare fråga, många kvinnor går ner i tid för att kunna hämta och lämna, eller är sen, resp måste gå tidigare pga hämtning/lämning, detta är nått som påverkar kvinnor i deras dagliga liv under en väääääldigt lång tid, precis som det påverkar pappor där de är den förälderna som sköter hämtning/lämning. Eftersom allt enligt folk( som är FÖR kvoterad fp) handlar om prioriteringar så borde ju hämtning/lämning var samma sak? Vad säger det om föräldrarna? Vad säger det om jämlikhet?
    Då är det naturligtvis bättre att ha krav på föräldrarna när det gäller barnbidraget, sköter man inte sin 50/50 del så får barnet barnbidrag i form och checkar i st, ex fritidscehckar som kan bytas in mot terminsavgift i innebandy/judo/ridning whatever, matcheckar som endast får användas till mat( ej spel/tobak/öl) klädcheckar som endast får användas till barnkläder, chekcar till busskort/tunnelbanekort som enbart får säljas till barn/ungdom. 

Nu är jag egentligen inte för någon form av detaljstyrning av familjer och anser att varje famlij gör det som är bäst för sin familj, och att anknytning till föräldrar och jämlikhet mellan dessa sitter i fan så mkt mer än vem som är hemma längst eller hämtar/lämnar. Allt är itne svart eller vitt, en del jobbar för långt hemifrån för att kunna hämta, en del veckopendlar, det gör dem inte till sämre eller oengagerad föräldrar.

Men jag tycker helt ärligt att barnbidraget är en bättre ände att starta i än föräldrapenningen, om de nu måste lagstifta runt det här!

• Heloise
    Ninnnis skrev 2010-09-07 11:41:46 följande:
    Jag har för övrigt en rutten dag känner jag. Den började strålande med sol, promenad och dagislämning men nu går det bara utför. Tyvärr har jag kommit till det stadiet när jag irriterar mig på allt min kollega gör. Eller inte gör. Lägg till ett strulande datasystem på det, eventuellt blandat med lite hormonell påverkan, så har ni min dag.Hoppas Zlatan & co räddar min kväll.  
    Skickar lite sol ifrån ett soligt Gävle för att ljusa upp din dag!

Själv ska jag till frissan( mmmm lyx!!!) sen lämna bilf-n på lagning, IGEN! Fika hos mormor och morfar och äta lasagne ikväll. Panzer ska jobba ( skadeglad) och sen dela ut Fp-info i Furuvik( skadeglad) Sen ska han komma hem och få en puss, ett glas rött( kan itne jag kan iaf han) lasagne och var det Zlatan i kväll Ninnis? Då blir det Zlatan i kväll efter lasagnen

• Heloise
    Norrskensflamman skrev 2010-09-07 11:49:22 följande:
    INtressant Heloise... Vet inte riktigt vad jag tycker om att staten ska styra upp det där men vem som hämtar och lämnar på dagis, checkar osv. Som jag skrivit tidigare är varje familjs situation unik och jag tror de flesta föräldrar är kapabla och har en vilja att fixa vardagen så att det blir till barnens bästa, utifrån de förutsättningar man har.Det är jäkla synd o skam om vi ska måsta lagstifta för att båda föräldrarna ska ta sitt ansvar och det ska bli "jämlikt". Som jag beskrivit tidigare så hade jag nog inte kunna skaffat T o K med min man om det hade varit stenhård kvotering på FP 50/50. Inte förräns kanske nu när han har fast jobb och så. Och nu är jag ju lite till åren och bäst-före-datum går väl snart ut här, och med tanke på att bebbar VERKLIGEN inte kommer på beställning, så tja, jag hade väl inte haft mina småprinsessor då men som sagt, intressant det du skriver, *funderar vidare*
    Jag tycker ju inte att man ska styra upp det, men jag förstår inte varför inte barnbidrag är med i diskussionen alls, där skulle man ju verkligen kunna TVINGA fram en förändring och verkligen se till barnens väl, med barnens väl menar jag ju naturligtvis ur den påtänkta lagens mening, den som säger att lagstiftad kvotering skulle gynna alla barn och alla familjer och alla kvinnor.

Natruligtvis vet varje familj själva hur de ska styra upp det i sin familj. Vi får sälja vårt hus om Paner måste vara hemma halva tiden, iofs kan han ju knäcka extra på gatan Jag är emot kvoteringar och lagstiftningar som rör familjer, MEN OM man nu måste lagstifta så tycker jag att barnbidraget är en bättre ände att börja i.

• Heloise
    Norrskensflamman skrev 2010-09-07 12:18:49 följande:
      Jo, jag förstår hur du menar. Tål att funderas på. Har du lämnat en motion till Fp,du som har försänkningar där? Ninnis: Inte aaaaaalls avundsjuk på dig att du ska få se kungarnas kung ikväll LIVE *kniper ihop munnen, grön i ansiktet*
    Mmm jag är inte nöjd med den försänkringen... Inte heller briljerade Björklund i skolfront igår heller, idiot. Klart som fan man ska kunna överklaga betyg...

Hägglund är sympatisk, synd att "hans" parti har så mkt stolligt för sig.

Wetterstrand beundrar jag på nått märkligt sätt, dessutom var det kul att se hur hon sakta men säkert fjärmade sig ifrån Stinsen och Sahlin och närmade sig alliansen... Kändes som att hon försökte rida två hästar med ett arsle, iaf när det gäller skolpolitiken. Det är synd att hon fick ärva vänsterdragningen av de förra språkrören. Blir intressant att se hur de ska komma runt att hon måste avgå, ärligt miljöpartiet är där de är tack vare Wetterstrand, utan henne...

• Heloise

Eller jag är nöjd med DEN försäkningen men inte med tiden försänkningen tar, dessutom så vill jag inte ställa till mer tokerier

• Heloise
    Norrskensflamman skrev 2010-09-07 12:28:11 följande:
    jag gillar också Hägglund, tyckte han var bra i utfrågningen, Wetterstrand har jag gillat förut men börjar bli lite less... Och så har Mp några förslag som jag inte kan förlika mig med, samt vänstervridningen som du skriver.Nu har jag missat en massa debatter när det varit så turbulent hemma. Synd, för jag ville verkligen hänga med denna gång och göra ett genomtänkt val i år!
    Jag håller med om att det finns förslag ifrån Mp som jag sätter i "tokig i huvudet" kategorin. För att vara helt ärlig, majoriteten av Mp's förslag är ganska tokiga, det är synd att hon är språkrör för Mp Kan de inte byta ideologier lite sådär som det faller sig ex, Wetterstrand kan väl bli centerpartist, jag gillar iofs Maud men tänk dig Wetterstrand för centern, då blev det åka av

• Heloise
    Norrskensflamman skrev 2010-09-07 12:38:37 följande:
      Just nu är jag lite kär i min man *fnissar*. Han har lovat att utfordra ungarna när de kommer hem, för jag har ont om tid. T ska första gången på Street dance kl 17 redan!Hon ville inte fortsätta Barndansmixen utan vill gå Street dance. Så hon får väl prova det då. Lilla K däremot tycker än så länge barndansen är jättekul och hon har ju väntat två år på att få börja, så hon är nöjd nu
    Ååååå man ska vara kär i sin man! Jag är oxå kär i min man, fast lite irriterad också eftersom han ALDRIG är hemma och jag och Jullan är pratsjuka, umgängessjuka och saknar honom!
  • Heloise
    Norrskensflamman skrev 2010-09-07 12:47:05 följande:
    Fast C har ju också en del knäppa förslag... och det ändras ju inte i ett trollslag för att man byter partiledare. Suck. Varför finns det inget parti som tycker precis som JAG tycker?!
    De har alla en del knäppa förslag, man väljer det som har "minst" knäppa förslag  haha
  • Heloise

Villemoa. håller med Flamman, magen i vädret och praliner på bullen!

• Heloise
    Fru sy skrev 2010-09-07 17:25:55 följande:
    När det gäller smörgåstårta har jag aldrig smakat på det som vuxen.  Vad gör man för smörgåstårta utan mjölkprodukter och ägg liksom.Just nu är jag så sugen på kräftstjärtar hela tiden. mannen har köpt hem burkar som jag sitter och äter direkt ur... Åhh det äår såå gott!! Annars är det inte mycket som smakar gott här för tillfället. Vi har mannens bror här på besök idag och då vill mannen bjuda på något gott kött. Aldrig i livet, kommer inte in något kött i vårt hus för tillfället. Det enda som jag kan tänka mig äta ikväll är potatismos, så det blir det och wienerkorv... får väl se, kanske bara blir mos för mig. När jag föreslog att vi skulle ha något med kräftor tvärvägrade mannen eftersom vi typ bara ätit rätter med kräftor de senaste dagarna... 
    Åh men det är klart man kan göra en sådana, det gör jag, min svägerska och morfar är både mjölk och glutenintoleranta. Går jättebra och blir jättegott
Svar på tråden I vått & torrt, genom allt & inget -tillsammans