Inlägg från: Norrskensflamman |Visa alla inlägg
  • Norrskensflamman

I vått & torrt, genom allt & inget -tillsammans

*spånar vidare och minns barndomen och det färgglada sjuttiotalet*

Jag älskar Marimekko! Har inte så många såna grejer, förutom ett par kuddar som svägerskan sydde kuddfodral av mina Marimekkogardiner som jag hade im mitt flickrum. Jag blir så där varm o trygg och solig inombords när jag ser dem och andra Marimekkogrejer. Måste nog börja samla Vårt hus är byggt 1970 och har mycket slutet sextital-början åttital i sig liksom. Stilen och planlösningen. Jag älskar det.

Mamma hade massor med Stig LIndbergs porslin, men hon har slängt allt, trodde inte att nån ville ha det. En del av sextio och sjuttiotalsporslinet som hon INTE slängde har hon lämnat i stugan. Då brorsan med fru köpte stugan för många år sedan, finns porslinet där. Och där hör det hemma tycker jag. Men nu har jag hurvat upp morsan och sagt att hon FÅR inte slänga nå mer porslin !
    Hon gjorde detta i samband med en djup depression, då hon eldade upp en massa av mina gamla saker också. Jättesorgligt. En stor del av mina minnen gick upp i rök bokstavligen. Själv minns hon inget av det idag

• Norrskensflamman

Fru Bygg: Så trevligt med syskonplanering
    Och så skönt att det inte är nåt problem med maten. Moussaka... *slickar mig om munnen* Nu var vi där igen: MAT!

• Norrskensflamman

Nä! Nu kan jag inte hänga här mer, för det blir bara matsnack och min mage KURRAR högt nu! Går och dricker te och jobbar vidare.
    Kram alla, ha en bra dag!

• Norrskensflamman

Fru Sy; hoppas akupunkturen hjälper.

Lika bra att berätta på jobbet, det är som du säger, det gå rinte att ha feber i över två veckor... Då måste du komma på nån ny vit lögn.

Jag har hjälpt T med matteläxan (eller den behövde jag inte hjälpa till med, hon älskar matte) och ryskaläxan. Vi har 3 blad kvar på den sistnämnda. Läraren i ryska kör hårt, enl ryska manér och ger ordentlig veckoläxa.

Sen har jag skrubbat upp ungarna, kolla Idol och varit och promenerat med en väninna i 50 min. Så underbart skönt att sticka näsan utanför dörren och få frisk luft. Härligt!

• Norrskensflamman

Slänger mig in lite snabbt: GRATTIS DAA!!! *skickar över blommor och massor med kramar* Ingis: Så härligt att vara ledig och fira Busans födelsedag tillsammans hela dagen *hjärtar Busan* Ninnis: Äta från en bunke i bilen Det är mina takter det. Det är tydligen samma lika att vara småbarnsförälder med ungar som ska på aktiviteter som att ha vovve som ska på aktiviteter. Känner igen mig! Och att snusa och sova med vovven är också så himla mysigt, jag minns att jag brukade lägga mig med min hund på vardagsrumsmattan (hon fick inte vara i soffor och sängar) och somna med henne. Smögen låter hur mysigt som helst Ikväll kommer våra vänner tillbaka till oss, imorgon är det återbesök och omgipsning och ny röntgen för lilla Dasha. Vi ska hjälpa dem med detta. K o T tyckte det var så roligt att vara rullstolschaufför, så de väntar otåligt att de ska komma!

• Norrskensflamman

Nä nu j-ar är jag rent ut sagt FÖRBANNAD!!!
    Har kollat på Skoldebatten och Fp:s  Björklund sjönk verkligen i mina ögon!
    Han vill dra ner på modermålsundervisningen för barn med annat modersmål än svenska, för att barnen ska bli bättre i svenska !
    Han behöver jävlar i mig gå hem och läsa läxan själv, skolministern. Det är ju för fan bevisat (vilket Maria Wetterstrand tack och lov nämnde) att barn som får möjlighet att utveckla sitt modermål blir BÄTTRE på svenska OCH i andra ämnen.
    Det går hand i hand! När FAN ska folk fatta det?!?!?! Jag har två levande bevis för att det är så hemma.

Gud, jag är så jävla upprörd. Funderar på att skriva till Björklund för där MÅSTE han tänka om!!
    Han verkar tro att modersmålsundervisning och svenskaundervisning är två motsatser, att de brottas MOT varann, att det måste vara antingen eller, att modersmålsundervisningen motverkar svenskan. Så är det INTE!! Tvärtom. Barnen blir BÄTTRE på att ta till sig svenskan OCH alla andra ämnen. Jävla PUCKO !!!

Åh, nu skulle man haft direktmejl till Björklund så man fick ställa honom mot väggen, så här i slutspurten av valkampanjen...

Ursäkta utbrottet, go vänner

• Norrskensflamman

Ninnnis skrev 2010-09-09 11:36:34 följande:
      Jag undrar om du inte har lite för höga tankar om mig Tyvärr verkar det inte bli speciellt fint väder, men det gör inte så mycket. Vi är ganska vana vid att vara ute i ur och skur. Bara att få umgås alla fyra (fem med vovven ) ska bli så mysigt! Och de har precis installerat en kamin

Hihi, ni är ju "skogsmullar" har vi ju kommit fram till
    I bet vovvis går på Ur och skur-dagis också?

Hoppas ni får mysigt!

Svar på tråden I vått & torrt, genom allt & inget -tillsammans