Inlägg från: Norrskensflamman |Visa alla inlägg
  • Norrskensflamman

I vått & torrt, genom allt & inget -tillsammans

Aleta: Vi har då brukat slipa skrillorna åt småtjejerna. Men det är lite svårt då de är så pyttesmå. Jag gick in på en sportaffär här i stan och de tog 50 spänn för att slipa hockeyslipning (vilket är lättare att skrilla på än bandyslipning) Vet inte vilken slipning konståkarna har. Hmmmmmm
    Men konståkningsföreningen där de ska träna borde ju kunna hjälpa till med att slipa skrillorna.

Jag tycker också att varje familj ska få bestämma själv ang föräldraledigheten. Men på ett sätt tror jag det är bra om det finns visst antal dagar öronmärkt för ena föräldern, som "brinner inne" om de inte tar ut dem. Men det ska INTE vara så mycket som hälften av dagarna!! Herregud, man måste ju få amma färdigt och har man då ingen möjlighet att ta ut de dagarna, ja vad gör man då om barnet är under året? Hos oss tar de inte emot barn under ett år på dagis.

När jag var hemma med T (då hade man ännu inte börjat öronmärka så många FP-dagar till ena föräldern) så hade maken inte hunnit jobba i Sverige något. Dvs han hade ingen SGI ingen FP eller nåt (jo 60 kr/dag, tjena det lever man ju på!). Jag med min kontorsråttelön som jag hade då var tvungen att ta ut max. alltså full FP sju dagar i veckan. När T var 11 mån var dagarna slut!! Tänk om staten öronmärkt hälften av dagarna till maken, ja då hade jag måsta gå och jobba när T var 5-6 månader. Men då tar dagis inte emot dem! Ekvationen går inte ihop.

Med K däremot, så var en viss del av dagarna (jag minns inte om det var en tredejdel eller vad?) öronmärkt till ena föräldern. Så när K var 9 mån började jag jobba och maken var hemma 4 månader tror jag det var. Hade han tjänat MER än mig så tvivlar jag på att han suttit hemma,  utan tyckt att jag kunde göra det. Så i hans fall, som kommer från en kultur där barnen=mammans ansvar och män absolut inte sitter hemma med barnen, så var det en bra morot att dessa öronmärkta FP-dagar försvann i tomma intet om han inte tog ut dem.

Varje familjs situation är unik och jag tycker inte staten ska bestämma hur man ska göra med föräldraledigheten, i alla fall inte så till den milda grad att familjer sätts i ekonomisk kris, eller att mamman tvingas sluta amma när barnet är 6 månader.

• Norrskensflamman

Exakt! Tänk vad vi (barnet framför allt) hade kommit ikläm med T om det varit 50/50, medans med K så var det bra att 1/3 var öronmärkt.
    Det måste finnas nåt skyddsnät eller som du skriver utjämkande åtgärd. I vårt fall så skilde sig vår situation och möjlighet att ta ut och fördela föräldraledigheten ganska så mycket från ett barn till ett annat.

• Norrskensflamman

Maken har varit på akuten och fixat med lite papper åt familjen vars flicka bröt benet. Sköterskan på akuten bad honom köpa blommor åt mig för att jag tolkat så bra i lördags *rodnar* De menade att utan mig hade de stått sig ganska slätt och det hade varit väääääldigt krångligt och jobbigt, både för dem och för familjen OCH lilla Dasha.
    Kul att få lite positiv cred, det är inte var dag. Samtidigt som det ju är en självklarhet att man ställer upp, det var ju för bövelen våra vänner som var hos oss på besök. Skulle jag bara skickat dem på akuten ensamma utan tolk en lördagkväll  ?! !

• Norrskensflamman

Då firar du min födelsedag där då Glöm inte ta med dig reseförsäkringen!
    Kan inte nog poängtera detta efter den senaste tidens bravader...
    Krama gosvovven från tant Flamman

• Norrskensflamman

Leksi: Krya på er!! Jättejobbigt att vara sjuk när man har en liten att ta hand om

Hvidis: Men VAD är det för kokko-personal?! Vaddå, ska ni säga åt E att "nä nu får du ge dig och inte vara så envis på dagis" när hon kommer hem från dagis? Man måste ju ta sånt här och nu i det ögonblick det händer med såna små. Det betyder att personalen får ta dusterna när hon är på dagis och ni får ta det när hon är hemma. Jösses, har aldrig hört på maken!

Extraknäcka som tolk... På mitt förra jobb så jobbade jag ju som tolk titt som tätt vid studiebesök, filminspelningar, föreläsningar. Men jag är inte så bevandrad i medicinsk ryska. Men börjar ju bli faktiskt, med tanke på alla olyckshändelser och sjukdomar som vi råkar ut för i vår familj.
    Faktum är att de brukar ringa till mig ibland från kyrkan och bensinmackar och be om hjälp att tolka ibland. Och till maken ringer de från Volvo när det kommer ryska långtradarchaffisar vars bilar havererat och dyl. Men vi gör ju förstås detta gratis...

Ingis: Marimekko-skål, låter jättefint Jag skulle bli skitglad!

Igår fick maken åka runt mellan sjukhus, vårdcentral, akut och hjälpa våra bekanta att få nödvändiga dokument för försäkringsbolaget, samt att fixa en liten rullstol åt tösen.
    Gissa om det var superbra träning för honom att använda svenskan. Annars litar han på mig och "tvingar" mig prata. Nu jobbade jag igår och han var hemma, så han hade inget val Och det gick alldeles utmärkt. Flickan fick sin rullstol och de fick sina papper. Att sen ryska försäkringsbolaget är ena riktiga rövhål... det är en annan historia. Försöker på alla sätt slippa betala, förhalar allt, ljuger, säger att det instruerat sin svenska agent att boka assistans på flyget osv, men när vi ringer och kollar med svenska agenten har de inte fått några sådana instruktioner, de har inte ens fått våra telefonnummer för att kontakta oss!! Kort och gott, försäkringsbolaget där borta har inte för avsikt att hjälpa till Och här handlar det om små barn. Jag är bedrövad.

• Norrskensflamman

Ninnnis skrev 2010-09-07 09:42:41 följande:
      Grattis i förskott, eftersom att jag kommer att missa det när jag är i Grekland.

Tack

F ö tänker jag inte fira alls i år. Förr-förra året var vi i Tallin, förra året i Riga. Då fyllde jag år på helgen, så det passade liksom bra. Men nu... Nä, det kör ihop sig totalt. Jag har kurs på jobbet till 17 den dagen. 17:15 har K barndans och 18:30 ska jag på första föräldramötet på T.s skola. Det tänker jag inte missa!
    Så jag ska avböja all uppvaktning i år
    Gud så skönt!!!
    Men maken blev helt förfärad, "det går jag bara inte med på"! Eeehh???
    Jo, jag vet att i hans land firar de big time VARJE födelsedag, oavsett allt annat. Det är superviktigt. Men för mig är det totalt oviktigt. Faktiskt. Men han får gärna bjuda mig på middag

• Norrskensflamman

Ninnnis skrev 2010-09-07 11:35:21 följande:
    Flamman, då får han väl fira dig med nystädat hus och god middag när du kommer hem

ja eller hur?! Tycker jag också

Vem är Magnus Betnér Är det den där komikern som är så snygg... eller är jag helt ute och cyklar nu?

Svar på tråden I vått & torrt, genom allt & inget -tillsammans