Inlägg från: Norrskensflamman |Visa alla inlägg
  • Norrskensflamman

I vått & torrt, genom allt & inget -tillsammans

Daa: härligt att du gick igenom besiktningen Och att du är lite piggare. Så skönt att du kan jobba halvtid. Och snart borde du väl få börja gå på havandeskapspenning eller hur funkar det?

Ikväll ska jag jobba över. Blä. Men det är utbildning, så det är bara att bita ihop. Imorgon är det Lek o Plask med lilla K och då ska jag passa på att simma.
    T ska på kören.

Maken åker bort tors em och kommer hem sön kväll, så jag är gräsänka. Fullt upp mao. T ska uppträda med Streetdance-gruppen i vårt köpcentra på lördag och själv hade jag tänkt hinna gå på oritentalisk och zigensk (heter det så?) dans både på lördag och söndag, om det inte krockar. Mina härliga ry väninnor har redan gått en omgång, och nu är jag själv sugen. Tror det skulle vara jättebra för mig att få skaka mage och rumpa och hela kroppen med detta härliga, glada gäng. Tror en massa nyttiga endorfiner skulle frigöras i kroppen HÅll tummarna att logistiken klaffar!

• Norrskensflamman

ingenjörsbruden skrev 2010-11-16 13:00:39 följande:
      Förutom att jag spelar apa mellan varven *hoppar upp i lianen o svingar runt, kliar mig i armhålan o apar rundor*...... så spelar jag fiol....eller spelade.....det är ett tag sen jag spelade nu....spelade då tillsammans med min lillebror o mamma...men det går inte nu längre när lillbrorsan aldrig vill se mamma mer.Trist för vi hade rätt roligt ihop! Spelade till folkdans o var iväg ibland på spelamansstämmor o spelade med andra spelmän....Har aldrig varit ngt fantast av att träna.....men spela tillsammans med andra... DET är roligt! Men för att det ska blir roligt så måste man kunna låten o därmed oftast träna lite....hrmm Skönt att allt är bra i den välfyllda ettan! Håller med Ankan.....hur är det med GBSen?

Jag har också spelat fiol! Men det var bara 3-4 år. Tyckte aldrig det blev så kul, för jag hade så lång väg att åka och träna och aldrig nån att spela med.
    Men jag älskar fiolmusik, både klassisk och folkmusik.
    Jag såg också den där dokumentären om spelmannen från Hälsingland. Gud vilken spelglädje! Jag blev också så himla sugen på att åka på nån spelmansstämma, även om jag själv inte spelar. OCH så är jag sugen att lära mig folkdans. Fy fasiken så kul det var när vi hade det på gympan i skolan. Nu har man glömt allt, men skulle gärna lära mig igen. Det är enormt bra för kondisen också!

• Norrskensflamman

Mugglan, hej *vinkar*! Så spännande på måndag... både läskigt och spännande. Håller tummarna att allt är väl med Ada o Beda
    Hoppas du får fortsätta må bra ett bra tag till nu då.

INgen tant här än så länge. Usch, jag börjar bli riktigt oroligt faktistk. Men i övrigt känner jag inte så mycket. Tuttarna är fylliga och ömma, men det kan de ju vara när Tanten är på G. Måste nog gå och köpa ett till test imorgon.
    Jag hör till dem i tråden som är 40+ och vill inte bli gravid. Jag är så nöjd så med två små barn och ett stort (maken).

Ninnis, var är du

Blomman, strunt i Joffan! Du vet att det inte är sant det hon skriver ju. Kram!

• Norrskensflamman

passionsblomman skrev 2010-11-16 14:12:52 följande:
    Flamman, du hade sådan här julångest förra året också. Kommer du ihåg det?Jag tror att du slits ganska mycket mellan vad du tycker att julen borde handla om och samtidigt att du faktiskt själv tycker att det är roligt med prestenter och VILL ge saker-för det är sådan du är, och pyssla och göra fint för det är ju mysigt. Och så ska man som heltidsarbetande kvinna få ihop det där med julefrid och stilla natt...Prestenter är ju uppenbart en kulturellt jätteviktig sak för din man och hela den delen av släkten eller hur? Och visst har du också präglats en del av det? OCH av din egen bakgrund, där det knappast haft samma plats?Själv älskar jag att ge prresenter. Ändå är det jag somskrikit STOPP i vår släkt, för jag tycker verkligen inte att det är rimligt att man ska behöva köpa julklappar till elva barn förutom sitt eget och dessutom vaåra sammanlagt fem syskon plus våra föräldrar.Vi har gjort så att vi köper någon liten grej till dem vi råkar fira jul med just det året. men förra året skippade vi syskon varandra faktiskt.Jag tycker det är jättevikitigt att lära min son att jul och högtider i övrigt inte är till för att man själv ska inkassera i högsta möjliga grad. Därför engagerar jag honom i julklappsplaner för pappa och morfar i år tex. och jag tycker det är viktigt att han ser att även vuxna får presenter. Annars tycker jag allt blir så himla snett.Sedan är jag hopplös med att egentligen vara klar med paketen men så "bara den här lilla grejen också..."Den här julen planerar i att hålla väldigt liten och mysig, eftersom vi bara blir vi tre och min pappa. Förra året var vi ju 12 pers, vilket var skitkul, men detta kommer också att ha sin charm. Ifjol blev det fruktansvärt dyrt, nte minst för att vi ju köpte belysningar, julgrandfötter och en jädra massa saker som vi inte hade, men i år får vi ju glädjen att hänga upp det igen.När du säger "samma gamla" förresten; Faktum är att det mysigaste jag visste med julen när jag var liten var just att se precis de där juliga skerna som man VISSTE fannas och som när de kom fram liksom trollade dit den magiska julstämningen. inte minst då vi flyttade så mycket, så betydde just de välbekanta sakerna väldigt mycket.Iallafall, det är lätt att känna igen sig i jul-ågren. men jag tror att det är något man lägger på sig själv och kan välja bort om man verkligen bestämmer sig för det. För den är verkligen så helt onödig!

Vilket minne du har Blommis
    Yes, julågren... det är jag det.
    Jo, jag älskar att ge SMÅ, gulliga presenter, till liten summa men med stoooor eftertanke och kärlek, såna där som är riktigt personliga. Men nu när orken tryter så... ja, så skiter det sig.
    Ja, i min makes kultur är presenter jätteviktigt. Men det behöver inte vara så stort oc dyrt. Utan det är just för min make som det är så viktigt att GE stora dyra presenter liksom för att "visa" hans släktingar när vi är där. OCH så väntar han sig att jag själv ska klura ut vad han vill ha, och det är oftast dyra saker, och verkligen överraska honom. Det går mig på nerverna. Han är verkligen hemsk i det fallet. Han kan bli jävligt besviken och sur. Som en unge. Värre när jag tänker efter.
    I min familj har INTE presenterna spelat så stor roll i julfirandet utan mer maten, julgodiset, och framför allt julefriden och det som vi firar jul för: Jesu födelse. Dvs kyrkan har spelat en stor roll.
    Det gör det för mig än idag. Julotta och julkonsert är ett måste för mig, det är DET som är jul för mig. Jag ger gärna mina barn det också. Men även  hemma hos oss var julen fylld av julemys och massa släktingar och god mat och mamma gick an så hon oftast låg i migrän på julafton.
    Jo, jag vill gärna ge mina barn julmyset också.
    Men som du skriver, jag tänkte på det själv just isamma sekund som jag skrev det, så var det för mig just de där julgardinerna och juldukarna som kom fram varje år, samma julstjärnor och samma pynt i granen som man älskade och satte extra piff på julstämningen.
    Ja, ja, det blir som det blir. Jag tror inte mina barn vill ha en mamma som ligger i migrän på julafton.  Men ändå, jag får ångest när T hela tiden, sen i somras pratar om att vi ska göra ett pepparkakshus. Jag har aldrig gjort ett sånt  !

• Norrskensflamman

Jag måste tillägga att jag tycker min man och hans kulturs presentkrav är skitjobbiga. Verkligen. Jag tycker det är så jobbigt att FÅ presenter. Jag vet att de inte har råd egentligen och ÄNDÅ så köper de en massa presenter. Usch, jag mår illa när jag tänker på det.

Flickorna brukar ge sina dagis/skolfoton i ram till mormor o morfar och morbror med familj och sina gudföräldrar. Det brukar de vara engagerade i.

Nej, i år blir det ett MINIMUM av presenter. Tack och lov ska vi inte iväg till makens hemland detta nyår, för då hade jag verkligen dukat under av alla krav... Och vår ekonomi också för den delen. Så DET känns jävla skönt att vi blir hemma.

• Norrskensflamman

Lite stressad blir jag över att maken bjudit hem till oss över jul o nyår (vet inte när de kommer, före eller efter jul) kompisar från södra sverige, men med samma ursprung som maken, men de får ta det som det blir. De firar egentligen inte jul utan bara nyår, så de har inga större förväntningar tror jag, just på julafton. 

• Norrskensflamman

muggles skrev 2010-11-16 15:02:02 följande:
     Jag tror det är viktigare för barnen att göra saker tillsammans än att få en massa presenter. Jag skulle satsa på att baka och göra julpyssel, och så får de EN fin sak som de har önskat sig. Jag tycker det är lite sjukt det här med överflödet av julklappar till våra små.
    Håller med! Sjukt är vad det är.

Jag är rädd för att i år kommer det varken bli många presenter eller tid att göra saker tillsammans Men jag ska försöka.

Tyvärr är jag inte pysslig alls av mig, urdålig på sånt, men baka fixar jag med hjälp av recept. Det är ju då det där med NÄR ska man pressa in julbak mellan dagisfester, skoljulspel, luciatåg på dagis o skolan i kyrkan, julkonserter, julavslutningar, repititioner, dansuppvisningar och gud vet allt... INte lätt för en heltidsarbetande mor att räcka till.
    Men, men det löser sig sa han som sket i vasken. Jag får väl sålla bort ett och annat och stryka vissa aktiviteter i kalendern. Kanske ta ledigt en dag från jobbet (fastän jag inte har någon semester kvar, hm, hur ska den ekvationen gå ihop) eller nåt.
  • Norrskensflamman

Ni är för gulliga, tjejer, visst vet ni det? ! Som ni peppar och stöttar ♥

Noterar: Pepparkakshus på ICA + köpesglasyr
    Färdig pepparkaksdeg
    Apelsiner och nejlikor och röda band (DET gjorde vi faktiskt förra året, och det luktade jul. Levande gran inne har vi tyvärr inte. Maken förbjuder)

Läsa böcker, DET kan jag göra, det finns alltid nån halvtimme här eller där. Ska kolla om vi har några med jultema. NÅgra av mina gamla borde finnas kvar hos pärona.

OM jag ska sjunga julsånger med barnen   Det faller sig naturligt eftersom både de och jag sjunger i kören och vi tränar på både advents och lucia och julsånger

Ska rota fram nån gammal julskiva också.

Baka lussekatter skulle jag verkligen vilja prova. Kanske redan i helgen? Äh, vi får se. Antingen lite julstädande i helgen och plocka fram adventsgrejor och så baka lussekatter nästa helg då det är 1:a advent.

Jo, Blommis, på dagis har vi pysselkväll. Det har varit min räddning! Nu i år sitter det uppe en lapp där man ska rösta om man vill ha Julpyssel eller Grillkväll (till våren). Gissa vad jag o lilla K röstade på... Tänk om det inte blir nåt !

Tack tjejer för alla tips.
    Jag känner mig redan lite gladare. Det är ju faktiskt så att även om jag är urusel pyssel/bak/laga mat-mamma, så är jag faktiskt duktig på att läsa och jag kan sjunga litegrann. Det kanske finns några mammor som är jättepyssliga men önskar att de kunde sitta och sjunga en massa julsånger med sina barn istället. Såna som Stilla natt, Det strålar en stjärna, Gläns över sjö och strand, Ett barn är fött, När juldagsmorgon glimmar osv. Alltså inte bara We wish you a merry Christmas...

• Norrskensflamman

ingenjörsbruden skrev 2010-11-16 15:45:28 följande:
      Det luktar så gott....Kommer inte ihåg var jag hört eller läst det....men någon hyvlade lite peparkaksdeg o slängde in i varm ugn för att få till doften av jul....sen åt de degen som den var..... Bra ide tycker jag! Nu avfärd!

DEN var bra!!! Det är ett typiskt Flammanrecept

Du är för underbar Ingis

• Norrskensflamman

muggles skrev 2010-11-16 15:37:50 följande:
    Det här är jultradition för mig: matmor.blogspot.com/2009/12/finska-julstjarno... (har finska rötter). Men vi har alltid köpt färdig smördeg. Däremot har mamma kokat egen plommonsylt med hel kanelstång i. Mumma!

Åh, de är underbara!!! Jag bor 5 mil från finska gränsen så här är de också vanligt förekommande. har alltid funnits med i minbarndoms jular. Jag har alltid trott de är hiskeligt svåra att göra??

• Norrskensflamman

passionsblomman skrev 2010-11-16 15:42:54 följande:
    Vaffan ska man förresten pyssla för ifall man inte gillar det???Min sambo skulle aldrig i livet komma på att pyssla. Han spelar schack och brottas med sin son oavsett årstid.
    Eller hur?!?!
  • Norrskensflamman

En grej som vi gör i vår familj varje jul, som ger julstämning, är att vi den 23:e klär granen (maken och barnen), gör julskinkan (jag), spelar BingoLotto (alla fyra, enda gången på året vi gör det). Lite rim på paket om vi hinner, Men inte alltid. Det brukar jag annars sno ihop 5 minuter innan vi ska iväg på julaftonsmiddag hos pärona. Jag är grym på julrim

Svar på tråden I vått & torrt, genom allt & inget -tillsammans