• Matildes

Gäster som inte dyker upp

Så gifte sig jag och älsklingen i lördags! Dagen var underbar, och alla närvarande gäster var underbara! Men så finns det såklart folk där man ibland undrar hur 17 de tänker..

Först har vi min mans (ooh känns bra att skriva ;) pappas flickvän. Innan OSA gick ut sa hon nej. En månad efter OSA ångrar hon sig och vill komma. Pappan ville också ha dit henne, så okej. Fyra dagar innan bröllopet hör hon av sig och säger att hon inte kan komma!

Pappan gick för övrigt hem tidigt, direkt efter middagen, för att han hade "lite annat att fixa med". På sin sons bröllopsdag, way to goo..

Min mans barndomskompis och hans flickvän svarade inte innan OSA gick ut så vi ringde. Dom skämdes lite och bad om ursäkt att dom glömt svara, men självklart skulle de komma på bröllopet. Okej, ingen skada skedd! På bröllopet syntes dom inte till. Min mans bror försökte ringa men ingen svarade.

En kompis till mig hann jag se en snabbis efter vigseln men sen såg jag inte till henne nåt mer under middagen och festen. Fick sen höra av mina andra kompisar att hon inte skulle vara med under middagen och festen för hon var tvungen att fixa med en grej.

Tycker folk inte att sånt här är pinsamt? Jag menar, det är bordsplacering! Maten dukas fram till en plats där deras namn står! Som tur är så var de andra gästerna hungriga så dom hade inget emot att äta upp den övergivna maten ;)

• Svar på tråden Gäster som inte dyker upp
  • Yarrow
    Emblas Mamma skrev 2010-10-13 13:11:59 följande:
    men GUD! Hur gick det med tärna då? Fick ni någon??   har läst alla svaren här och jag bara gapar över hur oförskämda folk kan vara! Jag tänker mycket på bordsplaceringen som bara blir fiasko och det är tomma stolar lite mitt i någonstans.. usch vilken mardröm :S Men självklart har man ju förståelse om någon är sjuk eller verkligen har fått förhinder.. men då ska det vara en riktig ursäkt som man kan känna sig övertygad om.. stackars brudpar som råkar ut för sånt här när dom ändå har tusen saker att tänka på under sin stora dag..

Oj, jag skrev visst tärna, jag menade brudnäbb :) Men det gick bra faktiskt, min svärmors nya mans systerdotter (alltså min mans låtsaskusin) bara råkade vara i samma storlek som den uteblivande näbben. Hon hoppade med glädje in trotts att hon inte ens pratar svenska utan bara Norska. Men hon stod och såg så glad ut och blev jätteglad över att hon fick behålla kläderna också.

Så i slutendan ordnade det sig ändå.

Och min vän som uteblev helt och hållet utan att höra av sig. Hennes plats vid bordet lyckades jag fylla ändå. En annan gammal vän dök nämligen upp som en överraskning på vigseln, så lite fint frågade jag henne om hon inte ville följa med och äta middag också. Berättade vad som hade hänt och sa att hon var så välkommen så, jag blev så glad över att hon va där :)

Så för oss slutade det bra men det är ju lite tråkigt eftersom vi helt tappat kontakt med min mans kusiner och moster. Min Svärmor pratar inte heller med sin syster längre.

Så lite tomma storlar skulle vi nog hade kunnat leva med om vi hade sluppit alla kluvna känslor runtomkring. :(

• mojikanan

Att bli bjuden på ett bröllop tycker ja man ska se som en ära, självklart kan man bli sjuk och inte kan komma för det men hoppa av i sista stund för att man får jobba extra aller bara inte har lust är fult gjort!! 

• mammab

Min mamma försökte få tag i min syster som förövrig osa sent några dagar innan bröllopet men hon vägrade svara..

och hon dök inte upp varken i kyrkan eller på festen..känns tråkigt..min syster.. kunde iaf hört av sig och sagt att hon inte kommer!

• Matildes

Ja det är efter såna här grejer man inser vilka personer som är viktiga i ens liv. De två som inte dök upp på vårat bröllop har "i princip" fortfarande inte hört av sig. För jag fyllde år för ett tag sen och de båda två skrev grattis på facebook. That's it. Pinsamt!

Min mans bror skrev även till killen på facebook strax efter bröllopet och frågade vart de hade varit nånstans. Fick nåt svar att de hade inte haft råd och tyckte det kändes pinsamt. Liite mer pinsamt att inte dyka upp kanske och sen inte höra av sig alls med en förklaring? Bara låtsas som ingenting? Man vet ju liksom inte om man ska skratta eller gråta :P

Zanetti, jag har en liknande vän. Hon bangar jämt på alla fester och liknande! Säger för att det är klart hon kommer, men så dyker något upp... Beter sig helskumt! Bjöd henne och hennes kille på bröllopet, och de dök faktiskt upp! :)

mammab, din syster?? Jisses.. Har du hört något från henne efteråt då, hade hon något förklaring?

• Wicsen

När vi gifte oss hade vi kostym som klädkod. Detta var på sommaren. En manlig gäst kom ifört beige shorts som slutade strax under knäna, kortärmad vit skjorta med slips och barfota i sandaler. Min syster avsäger sig uppdraget som tärna 23 timmar innan bröllopet. Min mamma bjöd en extra gäst som hon tyckte passade in i gästlistan. Min kusin delade nämligen lägenhet med två tjejer varav den ena var hans flickvän, kusin+flickvän var så klart bjudna men inte den andra tjejen eftersom vi inte hade någon som helst relation med henne och det var alltså denna tjejkompis min mamma bjudit. Som tur var berättade hon detta för mej så jag sa så klart ifrån att hon skulle avstyra tjejens 'ankomst'.

• lovis80

Fick tackkort från bröllopet vi var på i augusti, otroligt fint slottsbröllop.

Tänkte bara berätta att min sambos bror dök upp med sin "sjuka" fru (hon verkade inte speciellt sjuk då iaf).

Han bar kostymen han fick låna av min sambos vän med en t-shirt under, hon ett par jeans med nån bomullstopp till. De såg lite malplaserade ut i och med att klädkoden var mörk kostym och att de övriga gästerna var ganska uppklädda, men det får stå för dem.

För övrigt kom min sambos vän ensam, de hade tydligen bråkat kvällen innan....så hennes plats stod tom under kvällen.

Ja, vad kan man säga jag tycker det är förfäligt hur folk beter sig.

• Matildes

Hehe det här med kläder påminner mig om lite annat på vårat bröllop.. Min mans farbror med familj kom en kvart sent till kyrkan för de tog fel på kyrka. De hörde av sig fem minuter innan till min mans bror, så vi fick vänta en kvart med vigseln för att vänta på dom.

Vid middagen, tror det var mellan huvudrätten och tårtan, så går min mans två kusiner (som hör till den sena familjen) iväg och byter om. Den ena byter om till en enklare klänning medan den andra byter om till jeans och linne! Haha!

Det var visserligen inget jag störde mig på, märkte det inte ens förrän efteråt när jag tittade på fotona. Men lite komiskt är det :)

• Trasan99

Jag har en vän som bor i ett annat land som gav sista beskedet "jag vet ännu inte om jag får ledigt från jobbet, men jag hör av mig så fort jag vet". Det var det sista vi hörde. Sedan fick jag höre efter bröllopet att presenten stod hemma hos henne och väntade. Har fortfarande inte sett någon present.

Min kusin och hans tjej gjorde det värsta: de kom så sent att de missade vigseln. När de väl kom fram basunerade tjejen ut att hon minsann var tvungen att dricka alkoholfritt för att hon var på smällen. Snacka om att ta fokus från oss på VÅR dag! Inte min favoritperson den dagen...

• Sebastiána

Vår toastmaster kan vara ganska barsk när han är på det humöret. Jag hoppas att han kan säga ifrån om något skulle inträffa som t.ex om någon bjudit med någon extragäst eller om någon bara kommer eftersläntrande eller så.

• CattaH

Det är märkligt att gästerna inte klarar av att osa på en bröllopsinbjudan! Det var bara en som svarade direkt när vi skickade ut inbjudningarna och sen fick vi vänta länge innan det kom flera svar. På osa dagen hade över 10 inte svarat än så det vara bara att börja ringa och maila runt. 
    Kvällen innan bröllopet avbokar en kompis till mig då hennes mans pappa hade en vattenläcka som hennes man skulle hjälpa till att laga... Va???  De är dessutom vegeterianer och jag hade både beställt speciell mat till dom och gjort speciella festprogram. De har varken skickat något kort eller sagt att vi har ngn present att hämta - hade de tänkt komma över huvud taget???
    På morgonen på bröllopsgagen avbokar brudgummen arbetskamrat och hans fru då han är allvarligt sjuk - helt ok. Min faster OCH hennes man har BÅDA vaknat upp sjuka? Snacka om otur eller? Samma sak med dom - varken ett kort eller present har synts till. De ringde dessutom min pappa så inte ens en personlig hälsning, hade de tänkt komma eller undrar man ju?
    Min farbrors fru stannade hemma då deras hund skulle få valpar ( de kom morgonen efter) och min farbror kom men kan inte bestämma sig om han ska stanna eller inte. Slutar med att han åker innan middagen och min syster som ska försöka rädda bordplaceringen är redo att kasta bordsplaceringsstenen i huvudet på honom =). Uppenbarligen förstår folk inte hur mkt jobb det ligger bakom ett bröllop, hur många timmar man ägnar åt en bordsplacering och hur mkt maten kostar!

Nästa gång jag skickar ut någon inbjudan ska det istället för osa stå : Svara om ni kan komma eller inte så fort som möjligt dock senast XX/XX. Har ni inte svarat så tar vi det som att ni INTE kommer. Ge ej muntliga svar till min man för han kommer inte ihåg vem som har sagt vad utan svara via mail till mig XXX@hotmail.com. Har ni ej för avsikt att komma så tacka nej helst på en gång eller minst 2 veckor innan så vi hinner avboka maten och göra om bordsplaceringen. Vid senare avbokning sätt in 1000 kr/person på pg. 999999 då det är var det kostar oss att bjuda er. Varmt välkomna!

Svar på tråden Gäster som inte dyker upp