• Matildes

Gäster som inte dyker upp

Så gifte sig jag och älsklingen i lördags! Dagen var underbar, och alla närvarande gäster var underbara! Men så finns det såklart folk där man ibland undrar hur 17 de tänker..

Först har vi min mans (ooh känns bra att skriva ;) pappas flickvän. Innan OSA gick ut sa hon nej. En månad efter OSA ångrar hon sig och vill komma. Pappan ville också ha dit henne, så okej. Fyra dagar innan bröllopet hör hon av sig och säger att hon inte kan komma!

Pappan gick för övrigt hem tidigt, direkt efter middagen, för att han hade "lite annat att fixa med". På sin sons bröllopsdag, way to goo..

Min mans barndomskompis och hans flickvän svarade inte innan OSA gick ut så vi ringde. Dom skämdes lite och bad om ursäkt att dom glömt svara, men självklart skulle de komma på bröllopet. Okej, ingen skada skedd! På bröllopet syntes dom inte till. Min mans bror försökte ringa men ingen svarade.

En kompis till mig hann jag se en snabbis efter vigseln men sen såg jag inte till henne nåt mer under middagen och festen. Fick sen höra av mina andra kompisar att hon inte skulle vara med under middagen och festen för hon var tvungen att fixa med en grej.

Tycker folk inte att sånt här är pinsamt? Jag menar, det är bordsplacering! Maten dukas fram till en plats där deras namn står! Som tur är så var de andra gästerna hungriga så dom hade inget emot att äta upp den övergivna maten ;)

• Svar på tråden Gäster som inte dyker upp
  • Aleta
    CattaH skrev 2010-11-02 11:10:20 följande:

Nästa gång jag skickar ut någon inbjudan ska det istället för osa stå : Svara om ni kan komma eller inte så fort som möjligt dock senast XX/XX. Har ni inte svarat så tar vi det som att ni INTE kommer. Ge ej muntliga svar till min man för han kommer inte ihåg vem som har sagt vad utan svara via mail till mig XXX@hotmail.com">XXX@hotmail.com. Har ni ej för avsikt att komma så tacka nej helst på en gång eller minst 2 veckor innan så vi hinner avboka maten och göra om bordsplaceringen. Vid senare avbokning sätt in 1000 kr/person på pg. 999999 då det är var det kostar oss att bjuda er. Varmt välkomna!

Du glömde:
    Har ni inte svarat så tar vi det som att ni INTE kommer. Vi kommer dessutom aldrig mer att bjuda in er till något igen. Ids ni inte svara så ids vi inte bjuda! {#emotions_dlg.djavulsk}

Jag  har en borsdotter med familj som jag har bjudit till både det ena och det andra och varje gång har jag fått påminna om att OSA har gått ut. Bröllopet var sista gången jag bjöd henne till något. 
    Om någon frågar varför så svara jag att hon aldrig svara på mina inbjudningar och att jag därför har slutat bjuda henne - enkelt som så. 

Vi har även vänner som har plockats bort från inbjudningslistor efter flera gånger med "ickesvar" (vi har givetvis sökt dem och påminnt). 
  • gbg2012

Ärligt talat kommer vi inte acceptera sånt, så dåligt!! Man gör inte så, brudparen lägger ofta ut pengar för mat och dryck och vi betalar 975 kr per person och så tårta på det! Skulle folk göra så skulle jag faktikst kräva de på kostnaden för deras mat. Man kan inte skita i att höra av sig och sen inte dyka upp på ett bröllop!!! Så gör inte folk med andra saker de bokat för då får de betala! 

Det är en sak om något oväntat händer, någon blir  sjuk och hör av sig. Men att inte ens höra av sig!

Jag kanske är hård men händer något sådant blir det verkligen liv i luckan, för oss är det flera tusen om några inte dyker upp.  

• gbg2012
    Sebastiána skrev 2010-09-01 22:19:44 följande:

Klart att man har lust att skicka en räkning till säna gäster, men det kan man ju inte göra!

Jag skulle kräva pengar, så kan folk inte göra på andra ställen. Vi har våran bröllopsfest på en resturang. Alltså betalar vi för maten och drycken. Dyker folk inte bara upp för de faktikst betala maten så är det bara. 

Hoppas detta inte händer för bråka med mig det vill folk inte göra. =) Tror inte någon skulle våga göra så, men vem vet... 
  • LindaochJohn

Det kan bli fel på andra hållet oxå..!
    Jag har ett par vänner som gifte sig för några år sedan, en av våra gemensamma killkompisar "strulade" lite mellan två tjejer så för at det inte skulle bli fel skrev de XXX med sällskap på inbjudningskortet.
    Någon månad innan bröllopet tog det slut med båda tjejerna o då antog brudparet att han skulle komma ensam.

NEJ.

Kvällen innan bröllopet (typ) raggar han upp någon gammal tjej till honom på krogen o tar med henne på bröllopet!
    Brudparet visste iof sig vem tjejen var då hon var lika gammal som de, men de har aldrig haft någon direkt kontakt med henne!
    Så på bröllopsdagen dyker han upp med den här tjejen som ingen träffat i släptåg.
    Snabbt som attan fick de duka upp till en gäst till (tur det var buffe!) o bara se glada ut!

(det roliga med hela historien är att kompisen XX gjorde henne arg på honom nästan direkt o hon hämnades genom att dra iväh med brudgummens kusin o hångla upp honom (eller mer) så XXX fick henne ändå inte dit han ville!)

• Cosy

Den här tråden är både sorglig och lite smått humoristisk... jag förstår inte att sånna här människor existerar. en vän till mig från gymnasiet gifte sig för två årsen och de var två gemensamma kompisar som inte kom. Den ena fick de inte kontakt med överhuvudtaget.. jag tror vi var sex personer som försökte få tag på honom i ett halvår utan att någon fick tag i honom eller jo bruden fick tag i honom när hon precis skickat ut inbjudningarna och då sa han att han skulle komma och se inte ett ord.

Den andra ville komma svarade ja i tid höll bra kontakt tills han började sitt sommarjobb inte ett ord. Det visade sig att han inte fick ledigt så många dagar som han ville. Och då struntade han i att åka dit överhuvudtaget eftersom han kunde vara ledig efter... utan att medela brudparet eller värdparet detta...

Nu blir jag nervös att människor ska göra detta mot oss. att de tackar ja och sedan inte kommer har en del vänner som inte riktigt bryr sig om andra utan gör vad det känner för just då... 

We did it on DreamHack. Geeky love
  • Juni 2012

En annan sak att fundera över är hur folk OSA:ar. Att få inbjudan i sin hand och glatt hotja: Åh, så roligt med bröllop! direkt innan de har hunnit kolla om de får ledigt från jobbet/barnvakt/annat, räknas det som ett JA till OSA:T? Hm.... Eller som min m2b´s morföräldrar, de OSA:de inte till min m2b födelsedagsfest. RIngde dem ett par dagar efter att OSA:at gått ut, frågade hur de skulle göra, svar: "Klart vi kommer! Det förstår ni väl?" Jasså...

• Chicita
    Juni 2012 skrev 2012-01-05 14:33:24 följande:
    En annan sak att fundera över är hur folk OSA:ar. Att få inbjudan i sin hand och glatt hotja: Åh, så roligt med bröllop! direkt innan de har hunnit kolla om de får ledigt från jobbet/barnvakt/annat, räknas det som ett JA till OSA:T? Hm.... Eller som min m2b´s morföräldrar, de OSA:de inte till min m2b födelsedagsfest. RIngde dem ett par dagar efter att OSA:at gått ut, frågade hur de skulle göra, svar: "Klart vi kommer! Det förstår ni väl?" Jasså...
    Därför skickade vi ut en svarsblankett som skulle postas till oss Flört

Vi ville undvika allt sånt. Visst fick vi hjärtat i halsgropen ändå eftersom nästan alla svarade i sista sekunden (förutom dom som inte skulle komma, som våra föräldrar hetsade på att svara direkt). Och några svar kom först 2-3 dagar efter OSA hade gått ut. Men vi får skylla oss själva, vi hade inte tänkt på att det var nån röd dag där i samma veva som OSA-datumet
  • Dejli

Det är ju trist med folk som inte svarar i tid eller inte svarar alls, eller allra värst - tackar ja men inte dyker upp. Då hade jag nog blivit förbannad på riktigt. Oförutsedda saker kan dyka upp och hända vem som helst, men ett telefonsamtal är ju verkligen det minsta man kan förvänta sig.

Men detta "svarar de inte så är de inte välkomna" har jag så svårt att förstå... har man inte bjudit folk som man VILL ska komma? Om de missförstått innebörden av svarsdatumet, trott att de svarat eller bara glömt bort det så är det ju klantigt och korkat, men om man vill att de ska komma, är det inte bättre att ringa och få ett ordentligt svar så man vet? Så man inte står där på bröllopsdagen, de tror att de tackat ja och så har man inte räknat in dem?

Det kostar ju inte mycket att några dagar innan OSA skicka ett sms eller så med "Hej, vi har inte noterat något svar på vår inbjudan. Nu är det snart sista dagen att meddela om ni kommer eller inte till vårt bröllop, så hör av er innan XX/XX.", så ger man klantiga/korkade/glömska gäster en chans att förstå att de inte varit tydliga nog...

• Juni 2012
    Dejli skrev 2012-01-05 16:45:46 följande:
    Det är ju trist med folk som inte svarar i tid eller inte svarar alls, eller allra värst - tackar ja men inte dyker upp. Då hade jag nog blivit förbannad på riktigt. Oförutsedda saker kan dyka upp och hända vem som helst, men ett telefonsamtal är ju verkligen det minsta man kan förvänta sig.

Men detta "svarar de inte så är de inte välkomna" har jag så svårt att förstå... har man inte bjudit folk som man VILL ska komma? Om de missförstått innebörden av svarsdatumet, trott att de svarat eller bara glömt bort det så är det ju klantigt och korkat, men om man vill att de ska komma, är det inte bättre att ringa och få ett ordentligt svar så man vet? Så man inte står där på bröllopsdagen, de tror att de tackat ja och så har man inte räknat in dem?

Det kostar ju inte mycket att några dagar innan OSA skicka ett sms eller så med "Hej, vi har inte noterat något svar på vår inbjudan. Nu är det snart sista dagen att meddela om ni kommer eller inte till vårt bröllop, så hör av er innan XX/XX.", så ger man klantiga/korkade/glömska gäster en chans att förstå att de inte varit tydliga nog...
    Vi skrev till de som inte svarat på OSA:t, men de svarade ändå varken ja eller nej. VI tolkade det då som ett ganska tydligt "nej".
  • Dejli
    Juni 2012 skrev 2012-01-05 17:29:47 följande:
    Vi skrev till de som inte svarat på OSA:t, men de svarade ändå varken ja eller nej. VI tolkade det då som ett ganska tydligt "nej".
    Då har man ju gett dem en chans, och det är ju en helt annan sak. Då hade jag också tolkat det som ett klart nej (och kanske tar man sig också en funderare på det framtida umgänget om man inte ens får ett svar efter påminnelse).

Men efter alla trådar här så är det ju rätt tydligt att många förväntar sig att ens egna bröllop är det enda som alla i ens omgivning ska ha i sina huvuden i kanske över ett halvår, och vara superintresserade och kasta sig över telefonerna för att meddela sitt deltagande.

Kanske har man inte hunnit planera semestrar med jobbet etc när inbjudan kommer och därför inte kan ge definitivt besked på en gång, och sedan faller det i glömska (de flesta av oss har ju en hel del som försigår i våra liv, särskilt om man har barn med i bilden).
Svar på tråden Gäster som inte dyker upp