• Matildes

Gäster som inte dyker upp

Så gifte sig jag och älsklingen i lördags! Dagen var underbar, och alla närvarande gäster var underbara! Men så finns det såklart folk där man ibland undrar hur 17 de tänker..

Först har vi min mans (ooh känns bra att skriva ;) pappas flickvän. Innan OSA gick ut sa hon nej. En månad efter OSA ångrar hon sig och vill komma. Pappan ville också ha dit henne, så okej. Fyra dagar innan bröllopet hör hon av sig och säger att hon inte kan komma!

Pappan gick för övrigt hem tidigt, direkt efter middagen, för att han hade "lite annat att fixa med". På sin sons bröllopsdag, way to goo..

Min mans barndomskompis och hans flickvän svarade inte innan OSA gick ut så vi ringde. Dom skämdes lite och bad om ursäkt att dom glömt svara, men självklart skulle de komma på bröllopet. Okej, ingen skada skedd! På bröllopet syntes dom inte till. Min mans bror försökte ringa men ingen svarade.

En kompis till mig hann jag se en snabbis efter vigseln men sen såg jag inte till henne nåt mer under middagen och festen. Fick sen höra av mina andra kompisar att hon inte skulle vara med under middagen och festen för hon var tvungen att fixa med en grej.

Tycker folk inte att sånt här är pinsamt? Jag menar, det är bordsplacering! Maten dukas fram till en plats där deras namn står! Som tur är så var de andra gästerna hungriga så dom hade inget emot att äta upp den övergivna maten ;)

• Svar på tråden Gäster som inte dyker upp
  • Midvinterflicka

CattaH skrev 2010-11-02 11:10:20 följande:
     Nästa gång jag skickar ut någon inbjudan ska det istället för osa stå : Svara om ni kan komma eller inte så fort som möjligt dock senast XX/XX. Har ni inte svarat så tar vi det som att ni INTE kommer. Ge ej muntliga svar till min man för han kommer inte ihåg vem som har sagt vad utan svara via mail till mig XXX@hotmail.com">XXX@hotmail.com. Har ni ej för avsikt att komma så tacka nej helst på en gång eller minst 2 veckor innan så vi hinner avboka maten och göra om bordsplaceringen. Vid senare avbokning sätt in 1000 kr/person på pg. 999999 då det är var det kostar oss att bjuda er. Varmt välkomna!

Kanske inte helt seröst men kul! Tack för dagens skratt :)

• Matildes

Midvinterflicka: Haha, såhär i efterhand borde man ha gjort så ja :) Ett tips till alla som ännu inte skickat ut sina inbjudningskort ;)

• jilliz

När jag läser detta vill jag abra gråta.. Jag har dåliga erfarenheter när det gäller "bjudningar"..
    när jag fyllde 20 hyrde jag lokal.. bjöd 50 pers.. Jag gjorde allt själv...
    Det kom 12...
    (vi hade lika gärna kunnat vara hemma)
    det var många som inte hörde av sig alls!
    och DÄR rensade jag en hel del från "vänkrets.."
    På dotterns dop ville jag inte ha några vänner. Men det blev tre fyra av mina vänner som kom ändå.. mina närmsta..
    de var de enda "utomstående" vi bjöd..

Det var någon vän som frågade varför hon inte blev vjuden på dopet.. Hon var en av dom som inte kom på min födelsedag.. Jag sa som det var "för jag orkar inte planera någon fest där många avbokar eller bara skiter i att komma.."

Sen när tösabiten fyller år.. så har jag mest hållt mig till familjen.. Och märkt att även här verkar det inte så jävla viktigt, trots de blev bjudna att ens höra av sig..

Jag funderar på att ha middag för närmsta släkt'/familj och skita i att lägga ner energi på "folk"..  Fast både min familj och min sambos familj är rätt högljudda o glada när det gäller.. så... vem vet? det kanske räcker ;)

• jilliz

Jag tänker inte ringa runt och ta på mig ytterligare en uppgift bara för att folk är för lata för att höra av sig.. missar de OSA är de inte välkomna..

• Mirjami

Jag har ett evenemang på facebook som heter bröllop, där alla som är bjudna till bröllopet som har fb är inbjudna. De får OSA där har jag meddelat och övriga som ej har fb hoppas jag OSA:r på vanligt sätt skriftligt. Har dock fått påminna då vissa inte behagar skicka ngt skriftligt och aldrig har ens velat ha vidare kontakt (svärmorfar min).

När det gäller dåligt beteende så finns det en del, nära släkt på min m2b:s sida som har en tendens att öppet gnälla på allt. De tror att allt de bjuds till skall anpassas till 100% efter dem och ingen annan. Har redan märkt dessa tendenser hos en. Dock min svåger så det går inte att ta bort honom från alla inbjudna.
    Jag har dock bett mina närmaste släktingar och vänner att hålla koll på dessa under festen. Hör de gnäll och gny så ska de säga ifrån. Jag har redan sagt att det är VÅRT bröllop och vi ordnar det som VI vill, inte för någon annan. Det är en ÄRA att bli bjuden och man ska cceptera brudparets önskan om hur DE vill ha bröllopet och de ska inte anpassa sig mer än att respektera allergier och kanske ha en lokal som är handikappanpassad om någon behöver det. Så pass långt kan man sträcka sig, men i övrigt skall folk respektera att det är VÅR dag. Min famlj och mina vänner som skall övervaka gnällisarna ska säga precis detta och är det någon som inte tål det så är utgången detsamma som ingången!!!

Jag tänker ha kul på min dag. Om några gör så som ni råkat ut för och OSAR utan att dyka upp så lämnar vi stolarna tomma så alla ser vilka typer dessa är och sen skiter jag blekfetaste i dem! Tänker inte svansa för folk som inte kan ens visa respekt. Been there done that och det har aldrig blivit bra. Svansar man så utnyttjar folk en bara än mer. Bättre att man raderar sådna ur sitt liv. Energitjuvar är vad de är och de hör hemma där pepparn växer!!! Jag blir lyckligare utan dem, så det så!!!

• MrsT2011

Har inte läst hela tråden men vet av erfarenhet hur fula folk kan vara... Min bästa vän brukar halvt på skämt kalla sin familj "som tagna ur en pjäs av Lars Norén". På hennes bröllop fattade jag vad hon menade:

- Hennes far har gått bort och hennes mor är ensamstående, alltså placerades hennes äldsta bror bredvid henne istället. Då visar det sig att han och hans fru bara fått barnvakt till klockan åtta, så de försvann helt sonika innan vi ens hunnit äta efterrätt! Kul liksom, en tom stol bredvid bruden...

- Hennes syster låg i skilsmässa med sin man och var lagom bitter hela bröllopet. Så fort middagen led mot sitt slut galopperade hon iväg till sin nya snubbe...

- Hennes mor är skitdålig på att hantera alkohol och orkade efter några glas vin inte gå runt hela E-bordet till sin plats utan KRÖP under honnörsbordet... De fick sätta henne i en taxi till hotellet innan dansen ens hunnit börja eftersom hon var för full. Hennes tal var makalöst pinsamt för övrigt.

TS, jag hoppas att dessa dråpliga episoder fungerar som en liten tröst, att era gäster ändå var relativt artiga...! =)

Stort grattis för övrigt!!

• Dannedo

Jag tror de flesta som gör såhär inte gör det av elakhet utan bara för att dom inte förstår bättre. Dom här som inte kommer, brukar dom själv ordna stora fester? Jag har aldrig gjort något sådant, men efter att ha bott i en liten trång studentlägenhet och nu äntligen har ett riktigt boende dit man kan bjuda hem folk så inser man hur mycket planering och arbete som läggs ner bara på en vanlig middagsbjudning. För att inte tala om hur det är att planera ett bröllop, och hur mycket det kostar. Jag skäms faktiskt lite när jag inser hur man tidigare tagit vissa saker för givet. 
    Jag vet inte riktigt vad man ska göra, jag hade eventuellt skickat ett mail till den som bara inte dyker opp och skrivit ungefär: " Hej X och X, som ni vet så firade vi vårt bröllop förra helgen och tyckte det var väldigt tråkigt att ni inte dök upp. Vi antar att ni hade goda skäl, och hoppas att ni tillfrisknat ifall att det var så att ni var sjuka, men vi önskar att ni hade meddelat oss, gärna långt tidigare men även samma dag. Nu fanns det ingen chans för oss av avbeställa maten eller bjuda in någon av våra vänner som vi inte kunnat bjuda pga platsbrist. Vi antar att ni inte förstår hur mycket tid och arbete det tar att planera en sådan fest, och att vi sparat länge för att ha råd att bjuda på en fin middag, pengar som nu bara gick förlorade. Även om ni såklart inte menat något illa så kan det vara bra för er att veta att det inte är ok att som ni gjorde, så ni slipper göra andra vänner eller släktingar besvikna i framtiden. Allt gott /X och X"

• Maloom

Här har vi bara en förälder, min blivandes far, i livet. Han svarade inte heller på osa. Sambon mailade och frågade om han skulle komma, svaret var att han osat men skickat svaret till månen. Jahapp, vad stod det då? Inget svar på det. Han kom senare på besök och då sa han att han var tvungen att resa bort på vår bröllopsdag, den kan ändå firas "närsomhelst" sa han.........

Men 57 andra personer kommer och delar ¨vår dag med oss!

• Therese142

Min kära halvbror ringer och "avbokar" sin plats för han hade glömt bort att han för längesedan hade bestämt att just denna vecka som bröllopet är så skulle han åka utomlands med sina kill kompisar. Bara det att han kläcker ut sig att för längesedan var i början av juli och OSA datumet till bröllopet var satt till 15/6.. Ibland orkar man inte..

• Rollon

Usch vilka skräckhistorier. Hoppas man inte har en sådan otur så att folk ställer in i sista stund eller helt sonika skiter i att dyka upp. Det räcker väl med att folk inte begriper vad osa står för. Räknar kallt med att man måste ringa och påminna flera gånger innan man får ett ordentligt svar.

Svar på tråden Gäster som inte dyker upp