• Jag han

Hur får man till barnfritt på inbjudan?

Vill ha barnfritt bröllop. Hur skriver man det så det låter tydligt men inte otrevligt.
    Har någon några tips?

• Svar på tråden Hur får man till barnfritt på inbjudan?
  • zunzilk

Vi skrev:
    Barnen får gärna delta under vigseln men kvällen vill vi fira i vuxet sällskap.

• Oniq

Pullan88; Vill bara kommentera att _underteckand_ blev ammad till 3års ålder. Detta pga att jag inte klarade av riktig mat förrän då och då min mor hade riklig mjölkproduktion så tyckte LÄKARNA att det var den BÄSTA lösningen. Jag har inget minne av detta själv och har en fullkomligt normal relation till både min mor och far.

Jag kan ana hur du tänker, men allt är inte svart eller vitt. Jag har vänner (plural) med barn som är runt 2år gamla som fortfarande ammar eller som 'tröstsuttar'. Själv slutade jag amma när sonen var 8 månader för då var både jag och han färdiga med den biten. Alla är olika, lev med det och äcklas i mindre högljutt om det är så hemskt.

Helt OT förlåt, men jag ville bara ge min bild av det hela.

• Aleta
    Jag han skrev 2010-09-28 14:23:26 följande:
    Vill ha barnfritt bröllop. Hur skriver man det så det låter tydligt men inte otrevligt. Har någon några tips?
    Som många tidigare har skrivit så är det bäst att vara tydlig och inte komma med olika anledningar, för de kan oftast bortförklaras. Vissa kommer alltid att ta illa upp oavsett vad ni skriver tyvärr.

• mittid

"Barn är en gudagåva,
    men denna kväll får de stanna hemma och sova."

• Dejli

Varför inte bara skriva att spädbarn är välkomna istället för ammande barn om man är rädd att det ska komma större barn som man inte vill ha där. Det kan ju dessutom finnas de som har nyfödda utan att amma alls, och som ovan nämnt, de som delammar betydligt större barn som ju ändå kan räknas som ammande.

Och jag tror nog som övriga att tydligt utan krusiduller är det bästa... om man försöker linda in det skulle åtminstone jag känna att det var lite "lurt". Det har kommit flera bra förslag på detta ovan.

Och angående amning, även om det känns väldigt OT... så länge nån inte häver upp ett naket bröst i ansiktet på mig så får man amma vart och hur man vill. En sjal över duger fint... tror dessutom inte att så många ammar sina något äldre barn på heltid utan, som någon nämnde, som godnatt eller tröst. Tror inte en 3-4-åring ser det på något annat sätt än det verkligen är.

Börjar det närma sig skolåldern skulle jag nog börja fundera på varför man fortsätter, då är det nog mer för mammans skull som inte kan släppa taget om sin "bebis" än för barnets skull... Där någons tycker jag att gränsen går för att barnet behöver bli mer självständigt än att söka tröst hos mammas tutte.

• Dejli

Kan ju tillägga, att har man skrivit hela inbjudan på rim kan man ju göra det med barn-delen också, men annars känns det bara krystat för mig... inte skriver man klädkoden på rim för att man inte vill att folk kommer i t-shirt? Där är det ju "raka puckar" som gäller i normala fall...

• Aleta
    Pullan88 skrev 2010-09-28 19:20:23 följande:
    Jag blir starkt upprörd.. detta är det sjukaste jag hört.. att ingen och då menar jag ingen här håller med om att det är läskigt att någon ammar stora barn..   detta trodde jag inte om mänskligheten..   jag kommer aldrig ändra mig.. jag stör mig på att ingen håller med att det är sjukt..   snart kommer väl en och säger att dom har en 10åring som suger på tutten för det verkar ju inte finnas gränser..   struntar i detta nu.. tycker det är älcklig.. sitter och klöks när jag tänker på stora barn som suger på mammas tutte. jag tycker det är riktigt läbbigt..
    Hej Pullan88.

Du har givetvis rätt till dina åsikter att tycka att det är äckligt att amma barn över 10,5 månader, men när du börjar antyda att det är något sexuellt med i bilden samt att det är onormalt så blir jag bekymrad.
    Har du själv som barn kanske råkat ut för något som du inte har bearbetat?

Du behöver inte ändra dig i att tycka att det är äckligt, men vad gäller normalt respektive andra snuskigheter som du antyder så måste du medge att du har fel om man ser till ren fakta.

Biologiskt sett så kan man i olika vetenskapliga rapporter läsa sig till att den naturliga avvänjningsåldern ligger mellan 2 - 4 år.
    Med tanke på att det i stora delar av västvärlden inte ammas mer än en kort tid och i vissa fall inte alls så innebär det att många ammas i långt mer än 4 år i andra delar av världen.
    (Jämför man med andra primater där kultur inte har någon inverkan som i det mänskliga fallet så ligger den åldern på 2,5 - 7 år.)

Själv ammade jag mina egna barn till strax efter 2 års ålder när de naturligt tappade intresset och vi helt enkelt slutade. Vi är alla olika, en del kan inte amma andra vill inte och somliga tycker att det är jättemysigt. Alla är lika bra normala föräldrar som inte förtjänar att utsättas för nedsättande kommentarer från varken det ena eller andra hållet.

som sagt, tyck du att det är äckligt, men läs på innan du börjar skrika om onormalt och att anmäla!

Här följer lite källor:
    Breastfeedin - Biocultural Perspectives av Patricia Stuart-Macadam och Katherine A. Dettwyler. (Båda professorer i antropologi.)
    http://www.google.com/books?hl=sv&lr=&id=uEylIbDr5RgC&oi=fnd&pg=PA39&dq=breastfeeding+natural+weaning&ots=duuRX2H0MI&sig=a1j1-nisKelNORcF5W78wymdenM#v=onepage&q=breastfeeding%20natural%20weaning&f=false

Stable carbon and oxygen isotopes in human tooth enamel identifying breastfeeding and weaning in prehistory av Lori E. Wright och Henry P. Schwarcz. 
    http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/(SICI)1096-8644(199805)106:1%3C1::AID-AJPA1%3E3.0.CO;2-W/abstract

Och här är en hemsida om amning och avvänjning som en professor i antropologi har:
    http://www.kathydettwyler.org/dettwyler.html

Och kanske den mest intressanta artikeln för dig då den behandlar hur desinformation om amning och avvänjning får folk att tro att det är onaturligt trots att normal avvänjningsålder sett ur ett globalt perspektiv förmodligen ligger på 4-5 år. 
    Extended Breastfeeding and the Law av Elzabeth N. Baldwin. (Hon är jurist.)
    http://www.llli.org/ba/Feb01.html

Ursäkta TS för Ot, men det är viktigt att inte låta sådant här sprida sig. Pullan tror tydligen att hon är normal när hon bevisligen tillhör en grupp som inte längre vet vad som är naturligt för människor. Detta kan få långtgående konsekvenser för samhället i stort som Elizabeth N. Baldwins. Hon beskriver USA och så långt har det inte gått i Sverige, men bl a har amning där använts som ett medel för män att få vårdnaden om sina barn genom att hävda att mamman har skadat barnet genom att amma för länge.

• Skumboll

TS: Vill du inte ha barn med, skriv det. Kort och tydligt! Det uppskattar jag hellre i en inbjudan än en jätteförklaring till varför. 

Vi blir bara närmsta familjen (50 pers ca) och barnen står vi mycket nära. Vi har skrivit att barn som klarar sig själva större delen av kvällen är välkomna, sen får föräldrarna själva bedöma om barnen är stora nog. Mig spelar det ingen roll om de små barnen är med, jag tänker mest att de vuxna ska få ha en rolig fest.

Och du pullan, jag tycker inte du ska vara så snabb att döma folk. Sköt dig själv och skit i andra!  

Jag har aldrig ammat och idag matas sonen genom ett hål i magen, så vi är väl lika onormala vi. 

• Aleta

Och Pullan88, jag ber på en gång om ursäkt för att jag frågade om du hade blivit utsatt för något. Det var opassande. 

Vad som ligger bakom dina känslor har jag inget med att göra och det behöver jag inte spekulera i heller. Det slank bara med eftersom jag tycker mig se ett mönster när folk reagerar starkt på saker som inte är något att hänga upp sig på. Det finns alltid något annat som ligger och gnager och som söker vägar för utlopp. Det behöver inte ens vara relaterat till ämnet överhuvudtaget. 

• Sörön10

Vi vägrade hitta på rim eller nåt, känns liksom som om man försöker linda in det. Vi skrev:

Bröllopsfesten är barnfri med undantag för ammande barn. 

Plus att vi hade namnen på kuverten på de inbjudna. På hemsidan hade vi tillägget "åldersgräns 15 år".

Svar på tråden Hur får man till barnfritt på inbjudan?