Hur får man till barnfritt på inbjudan?
Vill ha barnfritt bröllop. Hur skriver man det så det låter tydligt men inte otrevligt.
Har någon några tips?
Vill ha barnfritt bröllop. Hur skriver man det så det låter tydligt men inte otrevligt.
Har någon några tips?
Jag ber så hemskt mycket om ursäkt att jag har behandlat dig som en känslig, tänkande medmänniska.
Hörrni?
Jag tycker alla ska varva ner lite här!
Alla har ju rätt till åsikter, fast kanske inte att man slänger fram dom hur som helst:)
Som många säger, man kan ju säga det lite fint..
Själv är jag med lite sådär för amning med större barn.. hade själv inte kunnat amma min så länge utan att tycka det var lite smått kusligt.. men vi är alla olika..
hoppas ingen hoppar på mig för mina åsikter..
jag tycker det är lite fel att amma för stora barn.. men alla gör ju som dom själva vill, säger bara vad jag inte vill nu..
men alla.. varva ner :)
Nej, normalt är det inte. Normalt är det flertalet i ett samhälle gör. Normalt är tex att äta kellogs till frukost och ge barnen cocacola och MC donalds till middag. Normalt är att vara hetrosexuell, i övre medelåldern och ha 2,5 barn.
Hoppas du trivs i din normativa värld. Jag trivs i alla fall väldigt bra i min öppna del av universum, utanför fyrkanten där saker utanför normen inte är skambelagt.
Mycket intressant tråd att följa föresten, gick tillbaka några sidor och såg utvecklingen från en enkel, vanlig fråga till en allt för vanlig hets mot ammande mammor.
Det är snart inte normalt att amma alls. För så fort 51% av alla mammor slutat amma tillhör inte amning normen.
Stå på er ni som ammar, och också ni som av olika anledningar väljer att inte amma. Ni är lika bra mammor allihopa oavsett val av födokälla.
Emblas Mamma, tack för en nyktert framförd åsikt!
Pullan88, hoppas du ser skillnaden och kan lära dig något.
men jag fick jättemycket pikar att jag ammade min när hon var över 6 månader!
Det tyckte jag var konstigt nu efteråt:) Jag fösrökte berätta lite snällt att barnmorskan hade rekommenderat 1 år om man kunde, och då tittade alla riktigt förvånat på mig och sa; du MENAR väl inte att du ska amma en 1-åring?
haha.. folk är underliga :)
Ni ser, vi är ju olika.. tänk att vissa tyckte att jag var lite kuslig sådär.. och jag tyckte inte jag ammade länge.. det är nog många som har den åsikten ändå,
en av mina vänner sa rätt ut,
- men gud vad äckligt! ska du verkligen fortsätta amma när hon fått tänder och är sååå stor?
hehe.. jag blev liiiiiite smått sur kan man säga.. och självklart kände man sig onormal och visste inte om man skulle lita på vännerna eller barnmorskan :)
Det är kanske därför man som person egentligen tycker det är fel att amma för stora barn?
För att man fått höra detta tjatet om att ens 6månaders är för gammal för amning?
Då blir ju skillnaden stor :)
Hade alla ammat så länge och det skulle vara normalt i samhället till 3-4 år så skulle man nog inte ha några åsikter om det..
Lika lite som jag accepterar när vänner, bekanta eller helt främmande kommenterar min vilja att skaffa barn med min sambo (vi är två tjejer).
Det är antingen äckligt, eller onormalt och allt som oftast väldigt synd om barnet som berövas chansen till ett normalt liv.
Man ska vara stenhård när det gäller oönskade kommentarer om sådant folk inte har att göra med. Hoppas du insåg att det är ditt eget beslut och att man inte behöver rätta sig efter vad andra tycker i liknande frågor :)
kände lixom bara en som hade fått barn och hon ammade inte alls..
var så svårt att gå efter när någon sa så..
Men jag fortsatte amma till 11 månader, den sista tiden mest i smyg på kvällar och morgonar, men sen gick det jättebra att sluta och jag kände att det var ändå rätt lagom..
började få ont i ryggen av att hålla den lilla och amma samtidigt :)
jag kommer nog amma alla mina barn till ca. 11 månader.. ganska bra att sätta en gräns så slipper man gå och grubbla och så kan man ge svar på tal om exakt hur länge man tänker amma..
dumma kompisar man har.. men vi har förlåtit varandra nu :)
Jag har inga egna barn och bryr mig noll om hur länge någon väljer att mata sitt barn med bröstmjölk.
Okej, jag kan ju innerst inne tycka att en fyraåring är lite stor för att bli ammad, men det skulle jag ju ALDRIG säga till den mamma som ammar sin fyraåring på kvällen. Det är den familjens beslut, och ingenting jag behöver lägga mig i. Barnet far inte illa av det, och lär antagligen sluta med amningen med tiden, UTAN några psykiska problem som följd.
Närhet och fysisk kontakt är ju faktiskt väldigt viktigt för barns psykiska utveckling, ett barn som inte får närhet kommer med rätt stor sannolikhet att få vissa brister i anknytningen och antagligen sitt känsloliv. (orkar inte leta artiklar nu, så jag spånar bara).
Folk är så himla plumpa med sina kommentarer, det ska levereras åsikter till höger och vänster utan att man bett om det.
Jag tror att man med vanlig hederlig vänlighet och lite hyfs och pli kommer väldigt långt. Man behöver inte köra över alla andra med sin åsikt. Var och en har rätt att tycka som han/hon gör, men man kan faktiskt kräva att åsikterna framförs på ett CIVILISERAT sätt.
Klart JAG tycker att mina åsikter är världens bästa, men jag aktar mig för att gå i den fällan att jag tror att jag själv är en norm för hur folk ska leva sina liv. Det som funkar för mig gör sannolikt någon annan djupt olycklig.
Och insikten i att man faktiskt inte har rätt att köra över andra med sina egna åsikter.
Jag själv gillar att diskutera och bjuder gärna på att ingå i en hettsig diskution om olika ämnen. Men när människor spottar sina åsikter på tex ammande mammor utan att ha betts om att delge den så blir jag vansinnig.