• Jag han

Hur får man till barnfritt på inbjudan?

Vill ha barnfritt bröllop. Hur skriver man det så det låter tydligt men inte otrevligt.
    Har någon några tips?

• Svar på tråden Hur får man till barnfritt på inbjudan?
  • MrsT2011

Det var väldans vad diskussionen spårat ur här...

Föredrar att vända mig till TS och dennes mycket relevanta fråga, vill tipsa om följande formulering:

"Vi hoppas att ingen tar illa upp för att vi inte bjuder barn på vårt bröllop. (spädbarn undantagna)"

I vårt fall har vi redan diskuterat detta med vännerna som har/ska ha barn, och alla är helt med på att gränsen går vid ungefär sex månaders ålder.

• vickanofilip

vi skriver att ammande spädbarn och barn över10 år får närvara annars får  de små älsklingarna får vara hos barnvakten denna dag.

ang ammningen så ammade jag mina tills de var 18 månader. det tog 1 vecka så var de avvanda och de har inte varit skadade av att ammas till de var 1½ år.. de är 14.11 & 8 nu.. låt var och en göra det som man tycker stämmer bäst för sin familj! döm inte .. den som är utan skuld kastar första stenen..

• Aleta
    Pullan88 skrev 2010-09-29 16:59:56 följande:
    Grejen är väl att man självklart blir chockerad när man verkligen a l d r i g har hört talas om det innan! Då kan man ju inte direkt tycka det är normalt om mna aldrig hört att det finns dom som ammar över 18 månader??   idag har jag som sagt frågat många i min omgivning, och dom har heller aldrig hört det, och jag har både frågat svenskar och asiater och araber mm.. dom tycker likadant som jag.. att man inte ska amma stora barn..   skönt att höra att det inte bara är jag som tycker det i alla fall.. för att jag just inte har hört om det innan.. och det hade tydligen ingen annan jag frågade idag heller.. så det är nog inte så hemskt vanligt som folk vill ha det till..  
    Nu gissar jag att du kanske inte är så gammal att du minns när det uppmärksammades hur modersmjölkersättningsföretag på 70-talet med massiva kampanjer i tredje världen fick kvinnor att sluta amma sina barn. De lyckades övertyga kvinnor om att deras ersättning var det absolut bästa som fanns för barnen. De delade även ut gratis så att mammornas mjölk sinade. 
    Effekten blev att massor med små barn dog främst bland de fattigaste. En stor anledning var att det inte fanns rent vatten att tillgå för att blanda till ersättningen. En annan anledning att de fattiga inte hade råd med ersättningen och därför spädde ut den för mycket så barnen dog av undernäring.

Det var på sjuttiotalet detta upptäcktes, men förmodligen pågår detta fortfarande. Företagen delar ut ersättning på sjukhus som någon slags "humanitär hjälp" mammornas bröstmjölk kommer aldrig igång och de är i fortsättningen tvungna att köpa ersättning.

Det kan mycket väl vara så att detta är en stor bidragande orsak till att man inte vet om att naturlig avvänjning sker mellan 2-5 år om barnet själv får välja. Man ska aldrig underskatt effekterna av reklam. Detta har ju dessutom pågått i över 30 år.

• BlackWIngedAngel
    Pullan88 skrev 2010-09-29 16:59:56 följande:
    Grejen är väl att man självklart blir chockerad när man verkligen a l d r i g har hört talas om det innan! 
    Du får bli precis hur chockerad du vill; Det är hur du uttrycker dig som är problemet. 

En civiliserad ton gentemot övriga på forumet är ett helt rimligt krav att ha på samtliga deltagare. Samma artighet och saklighet som beaktas i diskussioner med nya bekanta i verkligheten, är bra riktlinjer för hur man bör uttrycka sig gentemot andra, även i nätdiskussioner. 

Att vissa verkar tappa dessa hämningar helt när man inte ser personen man sårar är verkligen tragiskt. Du har rätt till din åsikt, men det är inte en ursäkt för att förolämpa andra och det bidrar inte till någon konstruktiv diskussion.

• Optimia
    Pullan88 skrev 2010-09-29 18:06:48 följande:
    det spelar ingen roll.. då kan ju jag säga att ni är rasister som påstår att folk i andra länder ammat jättelänge när dom uppenbarligen inte gör det.. ni har fördomar mot utlänska i så fall.. usch.. fy..   vet ni att dom personerna med annan kultur blev riktigt upprörda och ledsna när jag berättade att ni skrev sån skit här! att folk ska ha dessa fördomar då? nej.. då kan ni ju knappast klaga på mig..  
    Nämen nu får du väl ge dig! Okej att DU och dina klasskompisar tycker att man ska amma max ett år.

Att folk här på forumet skriver om andra [ospecificerade!!] kulturer betyder inte att de åsyftar dina asiatiska eller arabiska(?) vänner.

Det finns kulturer där det är vanligt att man ammar upp till 2-4-års ålder. WHO:s rekommendation är ju dessutom delamning upp till två års ålder (speciellt i länder där vattnet inte är av bästa kvalitet), och det måste man väl ändå anse är sakkunniga råd?!

Att kalla motdebattörer rasister för att man själv blir alldeles oerhört upprörd och skakad över att någon väljer att mata sina barn på ett visst sätt visar bara att du som person har en hel del att lära dig om argumentationsteknik och vanlig artighet!

• BlackWIngedAngel
    Optimia skrev 2010-09-29 18:15:36 följande:
    Att folk här på forumet skriver om andra [ospecificerade!!] kulturer betyder inte att de åsyftar dina asiatiska eller arabiska(?) vänner. 
    Jag tänkte också på det. Det är ju ingen som skrivit att ALLA andra kulturer ammar längre, så generaliseringen görs ju snarare av Pullan88 när hon med hjälp av sina 2(?) utländska kamraters svar konstaterar att det inte förekommer längre amningsperioder i några andra länder.
  • Pullan88
    Optimia skrev 2010-09-29 18:15:36 följande:
    Nämen nu får du väl ge dig! Okej att DU och dina klasskompisar tycker att man ska amma max ett år. Att folk här på forumet skriver om andra [ospecificerade!!] kulturer betyder inte att de åsyftar dina asiatiska eller arabiska(?) vänner. Det finns kulturer där det är vanligt att man ammar upp till 2-4-års ålder. WHO:s rekommendation är ju dessutom delamning upp till två års ålder (speciellt i länder där vattnet inte är av bästa kvalitet), och det måste man väl ändå anse är sakkunniga råd?! Att kalla motdebattörer rasister för att man själv blir alldeles oerhört upprörd och skakad över att någon väljer att mata sina barn på ett visst sätt visar bara att du som person har en hel del att lära dig om argumentationsteknik och vanlig artighet!
    jag struntar i vilket..

för det är inte bara asiater och araber jag kollat med.. utan folk från de flesta kultuter..

tycker inte att ni här på forumet ska gå så starkt efter vad ni får höra av andra och läsa i tidningar..

det är INTE bara mina klasskamrater jag frågat om amning.. utan de flesta jag träffat idag.. alltså.. folk från både höger och vänster.. ingen tycker att det är okej med 4-årsåldern..

två år? Det säger jag inget om! Men 4? nej vet ni vad..

jag frågade nyss min mamma, som är lugnet själv, utbildad ssk, och aldrig är elak, nedvärderande eller har fördomar mot någon.. hon är typ den snällaste människa som finns och aldrig säger något ont.. men när jag frågade om detta, så var svaret bara,

nej.. jag tycker inte det är okej..

det jag är upprörd över är alla fega stackare härinne som håller med mig som jag VET tycker samma jag jag men inte vågar yttra sig..

det är bara ni, 3-4 stycken som MÅSTE motarbeta detta... kul för er.. me njag tycker inte det är okej för det.. så säg vad ni vill,

kom ni med tidningsurklipp från de andra kulturerna, eller ska jag säga grottmänniskorna? stackarna.. hade med blivit upprörd över att få det klistrat i mitt ansikte av er..

skyll inte era problem på andra kulturer.. skaffa istället hjälp och snälla.. låt inte fyraåringar suga på era tuttar.. låt era män göra det istället om ni nu tycker om det..

jag lämnar forummet nu.. tycker det är sjukt äckligt alltihop!

• JustMeAndMyLove

Oj, hett det var här inne!

Tänkte bara tippsa TS om att prata med de som har barn också, plus ha det tydligt på inbjudan.

Många tar för givet att man tar med sig sina barn, och det kan lätt uppstå missförstånd om man ska linda in det i inbjudan.

• passionsblomman

Pullan88 skrev 2010-09-28 19:04:49 följande:
    Jag skulle tycka det var riktigt äckligt att amma en tvååring med.. Har träffat folk som ammat sina 18månaders och dom sa att dom själva kände sig obekväma som fasen och skulle sluta.. själv blev jag paff när dom sa det men sa inget...   Som sagt.. Min dotter är väldigt framåt kan säga allt.. skulle tycka det var SÅ hemskt omk hon ville suga på min tutte..   jag kan inte fatta det. men visst.. gör som ni vill.. men amma inte era stora barn offentligt på min fest.. :S

Pullan, du säger en hel del om helt andra saker än 4-åringar, men det är klart, rusar du runt och frågar om folk tycker just 4-åringsgrejen är OK-särskilt om du formulerar dig som du hittills gjort i tråden, så är det verkligen inte konstigt om du får medhåll därute.

Du får nog faktiskt stå för vad du själv skriver hela vägen. Det har för mig hela tiden handlat om ditt äckel över mammor som fortfarande ammar en 2-åring. Det står i bla här, i ditt inläggs första mening.

För övrigt använder du begrepp som rasism och perversioner på ett sätt som gör dig svår att ta på allvar. Igår blev jag upprörd och ledsen över dina klumpiga uttalanden. Idag måste jag faktiskt börja skratta.

Svar på tråden Hur får man till barnfritt på inbjudan?