• Jag han

Hur får man till barnfritt på inbjudan?

Vill ha barnfritt bröllop. Hur skriver man det så det låter tydligt men inte otrevligt.
    Har någon några tips?

• Svar på tråden Hur får man till barnfritt på inbjudan?
  • GnuGS

Varför inte starta en egen tråd om hur länge barn kan ammas, för dem som vill diskutera det?!

Beundrar er som låter folk ta med sina barn i olika åldrar... Själv tänker jag bara bjuda syskonbarn + gudbarn + enstaka barn som jag har en alldeles särskild relation till (och endast dem av dessa som är tonåringar förväntas stanna längre än till välkomstdrinken).

• passionsblomman

GnuGS skrev 2010-09-29 00:12:15 följande:
    Varför inte starta en egen tråd om hur länge barn kan ammas, för dem som vill diskutera det?! Beundrar er som låter folk ta med sina barn i olika åldrar... Själv tänker jag bara bjuda syskonbarn + gudbarn + enstaka barn som jag har en alldeles särskild relation till (och endast dem av dessa som är tonåringar förväntas stanna längre än till välkomstdrinken).

Därför att när saker dyker upp i en tråd som man reagerar på, så faller det sig mycket mer naturligt att det uppstår sido-diskussioner till huvud-diskussionen så att säga. det blir inte ett naturligt flöde eller samtal om man istället skulle starta en helt ny tråd, eller -ännu konstigare-bestämma sig för att den här frågan får man inte diskutera på BT, den handlar om saker sm ska vara på FL. Man måste ju inte vara medlem på FL för att man är det på BT.

Att detta blev OT har vi ju alla kommenterat redan tidigt.
    Och bett om ursäkt för.

• passionsblomman

Hur som helst; ju enklare formulerad inbjudan är desto bättre och man behöver vare sig tala om vart man tror att folks barn har det bäst eller annat. Om barn som fortfarande helammas är välkomna skriver man det. Annars är inga barn alls välkomna.

• passionsblomman

Var man drar gränsen för barn måste man nog komma på själv tror jag. Om det är för att de är små och störande eller att gästlistan blir för lång, eller för att man inte känner barnen i fråga etc etc.

• Norrskensflamman

Pullan, jag hoppas du läser och tar till dig vad Aleta skrivit och Oniq.
    Varje familjs situation är unik och hur länge man ammar beror på många olika faktorer.
    Att antyda att det skulle ligga något sexuellt bakom för att man ammar ett barn som är över 2 år är ju befängt.

Du har rätt att tycka det är äckligt, men som sagt, du behöver inte skrika ut det här utan istället fråga dig varför du reagerar så starkt på det?
    Försök att hålla en normal ton utan att såra och döma andra.

Det finns säkert en del som tycker att t ex brudöverlämning är sjukt, vämjeligt, ja t o m tycker det är äckligt att en fullvuxen kvinna på 30+ behöver hålla pappas hand för att gå fram genom altargången, men inte skriker ut det här på BT eller insinuerar att det skulle ha någon sexuell orsak. För vem har rätt att döma andra, utan att veta bakgrunden och orsaken? Det behöver ju inte alls betyda att man är beroende av sin pappa, har ett skumt förhållande till sin far osv. Det kan ju bero på så mycket annat, t ex kultur.

Varje familj bestämmer själv hur länge man vill amma, hur länge mamma och pappa ska vara föräldralediga osv. Och har man en borgerlig vigsel bestämmer man själv om man vill bli överlämnad av pappa, mamma, brorsan, sonen, exet eller hunden.

Över huvud taget blir jag bekymrad när jag märker att de som är snabbast att döma kvinnor är just kvinnor. När det kommer till barn, barnuppfostran, amning, föräldraledighet osv så är det förvånande att just kvinnor är så snabba på att klanka ner på andra kvinnor och trycka upp sina åsikter och gnugga in dem i ansiktet på varann. Det gör mig ledsen

Till TS: Som många redan skrivit; Var tydlig i inbjudan. Det är bäst och enklast för alla inblandade parter. Hoppas ni får ett underbart bröllop

• Aleta
    Norrskensflamman skrev 2010-09-29 08:33:52 följande:
    Över huvud taget blir jag bekymrad när jag märker att de som är snabbast att döma kvinnor är just kvinnor. När det kommer till barn, barnuppfostran, amning, föräldraledighet osv så är det förvånande att just kvinnor är så snabba på att klanka ner på andra kvinnor och trycka upp sina åsikter och gnugga in dem i ansiktet på varann. Det gör mig ledsen Till TS: Som många redan skrivit; Var tydlig i inbjudan. Det är bäst och enklast för alla inblandade parter. Hoppas ni får ett underbart bröllop
    Detta är verkligen något vi alla borde reflektera över, varför är det så?

Jag har kompisar som har sagt upp sig från chefsposter pga trakasserier från andra kvinnor i organisationen.

(Ännu mera OT, men TS har nog fått många bra förslag på barnfriheten nu.)

• Norrskensflamman

Aldrig, jag säger ALDRIG har en man kommenterat min amning, att jag börjat jobba "tidigt" efter barnledigheten, att jag jobbar heltid med småbarn, att jag fortfarande hjälper barnen med tandborstningen, att jag låtit dem sova i egna sängar från första början, femminutersmetoden eller vad det nu må vara. Aldrig! Däremot har kvinnor haft en massa synpunkter på detta, fastän jag inte bett om deras åsikter  över huvud taget. ÄR inte det märkligt så säg

• Trucker

Vi ville heller inte ha med barn så vi skrev " Till sist önskar vi att ni som har små charmtroll, lämnar dem hemma denna dag för en fest i vuxnas sällskap."

• Pullan88
    Aleta skrev 2010-09-28 22:48:15 följande:
    Hej Pullan88. Du har givetvis rätt till dina åsikter att tycka att det är äckligt att amma barn över 10,5 månader, men när du börjar antyda att det är något sexuellt med i bilden samt att det är onormalt så blir jag bekymrad.Har du själv som barn kanske råkat ut för något som du inte har bearbetat? Du behöver inte ändra dig i att tycka att det är äckligt, men vad gäller normalt respektive andra snuskigheter som du antyder så måste du medge att du har fel om man ser till ren fakta. Biologiskt sett så kan man i olika vetenskapliga rapporter läsa sig till att den naturliga avvänjningsåldern ligger mellan 2 - 4 år.Med tanke på att det i stora delar av västvärlden inte ammas mer än en kort tid och i vissa fall inte alls så innebär det att många ammas i långt mer än 4 år i andra delar av världen.(Jämför man med andra primater där kultur inte har någon inverkan som i det mänskliga fallet så ligger den åldern på 2,5 - 7 år.) Själv ammade jag mina egna barn till strax efter 2 års ålder när de naturligt tappade intresset och vi helt enkelt slutade. Vi är alla olika, en del kan inte amma andra vill inte och somliga tycker att det är jättemysigt. Alla är lika bra normala föräldrar som inte förtjänar att utsättas för nedsättande kommentarer från varken det ena eller andra hållet. som sagt, tyck du att det är äckligt, men läs på innan du börjar skrika om onormalt och att anmäla! Här följer lite källor:Breastfeedin - Biocultural Perspectives av Patricia Stuart-Macadam och Katherine A. Dettwyler. (Båda professorer i antropologi.)www.google.com/books&q=breastfeeding%20natura l%20weaning&f=false Stable carbon and oxygen isotopes in human tooth enamel identifying breastfeeding and weaning in prehistory av Lori E. Wright och Henry P. Schwarcz. onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/(SICI)1096-8644(199805)106:1%3C1:: AID-AJPA1%3E3.0.CO;2-W/abstract Och här är en hemsida om amning och avvänjning som en professor i antropologi har:www.kathydettwyler.org/dettwyler.html Och kanske den mest intressanta artikeln för dig då den behandlar hur desinformation om amning och avvänjning får folk att tro att det är onaturligt trots att normal avvänjningsålder sett ur ett globalt perspektiv förmodligen ligger på 4-5 år. Extended Breastfeeding and the Law av Elzabeth N. Baldwin. (Hon är jurist.)www.llli.org/ba/Feb01.html Ursäkta TS för Ot, men det är viktigt att inte låta sådant här sprida sig. Pullan tror tydligen att hon är normal när hon bevisligen tillhör en grupp som inte längre vet vad som är naturligt för människor. Detta kan få långtgående konsekvenser för samhället i stort som Elizabeth N. Baldwins. Hon beskriver USA och så långt har det inte gått i Sverige, men bl a har amning där använts som ett medel för män att få vårdnaden om sina barn genom att hävda att mamman har skadat barnet genom att amma för länge.
    Hoppas ni har riktiga uppgifter..

Jag har massor av folk från olika länder i min klass,

frågade en från asien och en från pakistan idag om hur länge dom ammar sina barn.

Dom sa att dom för det första tyckte att svenskarna ammade jättelänge och att dom själva aldrig skulle amma mer än ett år max, att ingen dom känner i sitt hemland någonsin ammat sitt barn så länge..

dom blev upprörda över att någon ens föreslagit att folkfrån andra länder ammar jättelänge.. dom tycker det är lika illa som jag..

så..

folk från andra länder ammar absolut inte sina barn mer än vi..

vilka fördomar det finns...

• Pullan88
    Norrskensflamman skrev 2010-09-29 08:33:52 följande:
    Pullan, jag hoppas du läser och tar till dig vad Aleta skrivit och Oniq.Varje familjs situation är unik och hur länge man ammar beror på många olika faktorer. Att antyda att det skulle ligga något sexuellt bakom för att man ammar ett barn som är över 2 år är ju befängt.Du har rätt att tycka det är äckligt, men som sagt, du behöver inte skrika ut det här utan istället fråga dig varför du reagerar så starkt på det?Försök att hålla en normal ton utan att såra och döma andra. Det finns säkert en del som tycker att t ex brudöverlämning är sjukt, vämjeligt, ja t o m tycker det är äckligt att en fullvuxen kvinna på 30+ behöver hålla pappas hand för att gå fram genom altargången, men inte skriker ut det här på BT eller insinuerar att det skulle ha någon sexuell orsak. För vem har rätt att döma andra, utan att veta bakgrunden och orsaken? Det behöver ju inte alls betyda att man är beroende av sin pappa, har ett skumt förhållande till sin far osv. Det kan ju bero på så mycket annat, t ex kultur.Varje familj bestämmer själv hur länge man vill amma, hur länge mamma och pappa ska vara föräldralediga osv. Och har man en borgerlig vigsel bestämmer man själv om man vill bli överlämnad av pappa, mamma, brorsan, sonen, exet eller hunden.Över huvud taget blir jag bekymrad när jag märker att de som är snabbast att döma kvinnor är just kvinnor. När det kommer till barn, barnuppfostran, amning, föräldraledighet osv så är det förvånande att just kvinnor är så snabba på att klanka ner på andra kvinnor och trycka upp sina åsikter och gnugga in dem i ansiktet på varann. Det gör mig ledsen Till TS: Som många redan skrivit; Var tydlig i inbjudan. Det är bäst och enklast för alla inblandade parter. Hoppas ni får ett underbart bröllop
    Grejen är väl att man självklart blir chockerad när man verkligen a l d r i g har hört talas om det innan!

Då kan man ju inte direkt tycka det är normalt om mna aldrig hört att det finns dom som ammar över 18 månader??

idag har jag som sagt frågat många i min omgivning, och dom har heller aldrig hört det, och jag har både frågat svenskar och asiater och araber mm.. dom tycker likadant som jag.. att man inte ska amma stora barn..

skönt att höra att det inte bara är jag som tycker det i alla fall.. för att jag just inte har hört om det innan.. och det hade tydligen ingen annan jag frågade idag heller..

så det är nog inte så hemskt vanligt som folk vill ha det till..

Svar på tråden Hur får man till barnfritt på inbjudan?