• DALAnna

Omöjlig budget?

Nu har jag räknat lite å så... eftresom min sambo har en rättså stor släkt å har även bra kontakt med alla så blir det till å bjuda alla
    (för jag vill ju bjuda hela min, fast den är ju mkt mindre) 
    Så bjuder vi all släkt å de närmaste kompisarna blir vi ca 80 st.
    Men vi vill inte lägga ner allför mkt pengar, hade kanske tänk runt 30-35000. 
    (fast just nu känns den summan omöjligt)
    Å det är bara ca 5 månader kvar
    (här ska det gå undan, fria för 1 vecka sen)

*Ska höra med en jobbarkompis om maten, hade tänkt å få till 3-rätters (jag jobbar själv i kök å måste veta att jag har nån jag kan lita på då det kommer till mat ;)  ) 
    hade tänkt å kunna förberedea för- å efterrätten själv.

*En annan jobbarkompis ska göra tårtan

*Har lite kontakter sen tidigare jobb, så tror att det löser sig med serveringspersonal (bara jag får in EN person som kan å vet hur allt går till, så kan 2 mindre rutinerade hjälpa till)

*Ska kolla in en bekants klänning, få se om jag kan låna, har annars hittat min drömklänning på Dress Me Up till ett vettigt pris, nån som beställt därifrån?

*Buketten får max kosta 500:-

*Gör inbjudningskort mm själv

*Dekorationer mm kommer jag å köpa på rean efter jul/nyår

*Tror att lokalen vi vill ha kostar runt 1500:-

*2 av våra vänner är rätt så duktiga bakom kameran, så vi tänkte nog skippa fotograf. å se till å samla de bästa fotona från släkt å vänner istället.

Så långt har jag kommit än så länge i planeringen, ska höra mig för lite mer med vänner å bekanta, vem vet vilka dolda talanger som finns ;)

• Svar på tråden Omöjlig budget?
  • medoxa

Hej!
    Jag tycker inte alls att det låter som en omöjlig budget. Vi ska ha 100 gäster och har en budget på 50 000 ca. Då gäller det att "utnyttja" sina vänner och ta vara på all kunskap som finns i bekantskapskretsen. Foto, mat, håruppsättning mm.

För mig och min sambo känner vi att vi inte vill spendera mer på ett bröllop än så - även om vi nu hade haft mer pengar. Visst, bröllopsdagen är en stor dag i livet, men det behöver inte kosta skjortan för det. Och 50 000 är ändå riktigt mycket pengar! Ofta är det tanken som räknas mer än prislappen. Jag tror att man kan få ett kanonfint bröllop, även utan dyr manikyr och specialdesignade ditten och datten.

En sak som hjälper mig i planeringen är att tänka på det som en stor fest. Jag tänker på hur mycket pengar och energi jag brukar lägga ner på en "vanlig" fest. Vad är det egentligen som måste kosta så mycket mer än så bara för att festen kallas bröllop? Vi är där, vi älskar varandra, en präst är där, alla våra vänner och släkt är där och vi ska ha en jättetrevlig dag. Sen ska vi så klart ha fina kläder på oss, vi ska äta något gott och gärna ha någon slags dekoration osv osv. Men jag försöker tänka om allting - behöver man verkligen ha det där (små askar med presenter, en graverad tårtspade, strumpebandshållare, you name it!). Ofta kommer jag fram till att - nej, vi blir nog gifta ändå OCH får en fantastisk dag.

Mätta och glada kommer alla bli - oavsett om det blir sjurätters eller knytkalas. Och alla kommer tycka att brudparet strålar - oavsett vad klänningen kostar!

Lycka till! Byter gärna budgettips framöver!

• Moster Stina

Jag tipsar som altid om att sätta upp odlingsväv i taket! Billigt sätt att få det sagolikt fint på!

• GnuGS

Moster Stina eller någon annan,

Kan ni förklara grejen med odlingsväv för en okunnig?

• therese89

Vi tänkte köra någorlunda budget, göra egna inbjudningskort, fest häften, kompis som gör tårta, föräldrar som fixar mat, kompis som fotar, billig lokal, billiga blommor m.m men ändå slutade vi på (med ringarna) ca 75 000. Visst kunde vi kanske dragit ner på vissa saker, men jag har svårt att se att vi kunnat hamna under 50 000. Det enda vi valde att lägga ut lite mer pengar på var klänningen och ringarna. resten har vi "snålat". Vi blir 60st kanske ska tilläggas. Trodde vi skulle hamna under 50 tusen när vi bestämde oss för att gifta oss men det visade sej va omöjligt när man började kolla upp allt som behövs. Men försöka går ju såklart! Och kanske går dte om man verkligen bestämmer sej för en siffra och håller sej till den!

• Emblas Mamma

JAg tror att TS klarar det fint :D

Vår budget var lägre än så från början och vi hade 80 personer..

dock så upptäckte vi att vi kunde e lite mer pengar och lägger därför medvetet dyra pengar på både ring och transport!

Men annars tror jag absolut ni kan klara det! Ett tips är att bjuda på smörgåstårta som både är gott och billigt :) Fast ni kanske kan fixa något annat lätt gott och billigt.

Det gäller att planera bra med! :)

• Dodge

Vårat bröllop var tänkt att det skulle få kosta ca 50 000 kronor ungefär, nu när jag som senast räknar på vad vi är uppe i för summa så låg budgeten på 94 000 kronor.

Så man kan säga att vi är ett tydligt exempel på hur man inte ska göra om man vill hålla en tänkt budget

• jompen

Jag hoppas verkligen att det går att hålla en sådan budget då vi tänkt försöka oss på ngt iknande själva oxå :S

• DALAnna

Tack för alla svar....

Medoxa:
    Jag tror vi tänker lite lika, ;)
    Det är ju festen som känns som det man vill prioritera (ja förutom att man säger JA till varann förstås)  :)

å en kul fest behöver inte innebära mkt pengar, det är bara rätt folk som gäller.

Nu har vi bestämt datum å bokat festlokal (blev 700 billigare än räknat, då svärmor var medlem i folkets hus föreningen)   :)
    Å så ska vi ha borgerlig vigsel med endast den närmaste släkten, resten får komma till festen... Å tror att vi ev ska vara på altan hos svärmor å svärfar... SÅ jag hoppas att det blir en fin vinterdag så vi kanske t o m kan vara ute på gården.
    Med snölyktor bla till dekoration. :)

Emblas mamma:
    Åh tack för förtroendet.. ;)
    Jag hoppas verkligen att det går.
    Vad hade ni för mat? hade ni smörgåstårta?
    (inget alternativ för mig men en 2 rätters m tårta behöver inte bli alltför dyrt)
    Hur mycket slutade er budget på?

• Diamanten90

Vi har 100 gäster och en budget på 35 000. Blir lite tight men det ska nog gå:) Man får helt enkelt fixa så att det går:p

• Moster Stina

GnuGS skrev 2010-10-19 10:16:12 följande:
    Moster Stina eller någon annan, Kan ni förklara grejen med odlingsväv för en okunnig?

Ööö. om du googlar på bilder från bröllopsdukningar så kan du på en del bilder se hur det hänger genomskinliga slöjor i taket.

Jag var på ett bröllop förra året, som för alltid kommer etsa sig fast i mitt minne.Där var det massor av odlingsväv upphängt (typ Granngårdens) och det blev verkligen helt magiskt!

• GnuGS

Min BM ordnade nyligen sitt eget 40-årskalas. Kostnaden för förrätt-huvudrätt-ostbuffé-massor av alkohol-efterfest-porslins- och lokalhyra blev ynka 15-20 000:- - för cirka 90 personer!

Önskar att vi kunde göra om det tricket till bröllopet, men då kan han inte laga maten själv...plus att vi inte kommer att ha samma billiga lokal.

• 4Juni2011

Moster Stina skrev 2010-10-22 14:13:41 följande:
      Ööö. om du googlar på bilder från bröllopsdukningar så kan du på en del bilder se hur det hänger genomskinliga slöjor i taket.Jag var på ett bröllop förra året, som för alltid kommer etsa sig fast i mitt minne.Där var det massor av odlingsväv upphängt (typ Granngårdens) och det blev verkligen helt magiskt!

Är det fiberduk du menar typ denna: http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Plantering/Fiberduk-15-m/

• Verus

Med så mycket hjälp från släkt o vänner borde det ju inte vara något problem.
    Vi hade tänkt spara ihop iaf minst 30 000 innan vi slår till. Men jag har insett att vi kan inte räkna in ringarna i den summan, aldrig i livet, men det har jag inte vågat framföra till min karl

Vi hade en jättefin dopfest och då var vi ca 35 st och det kostade ca 6000 kr. som någon ovanför skrev, varför måste det blir så mycket dyrare med bröllop och hur mycket ska man lägga på smågrejer bara "för att"!

Vi kommer vara ca 30 st på bröllopet om vi bestämmer oss för det (och inte rymmer iväg istället, eller sparar nåt år till och gifter oss på en sandstrand och semestrar ihop hela familjen.. man vet aldrig)

lycka till!

• Emblas Mamma
    DALAnna skrev 2010-10-21 16:31:23 följande:
    Tack för alla svar....Medoxa:Jag tror vi tänker lite lika, ;)Det är ju festen som känns som det man vill prioritera (ja förutom att man säger JA till varann förstås)  :)å en kul fest behöver inte innebära mkt pengar, det är bara rätt folk som gäller. Nu har vi bestämt datum å bokat festlokal (blev 700 billigare än räknat, då svärmor var medlem i folkets hus föreningen)   :)Å så ska vi ha borgerlig vigsel med endast den närmaste släkten, resten får komma till festen... Å tror att vi ev ska vara på altan hos svärmor å svärfar... SÅ jag hoppas att det blir en fin vinterdag så vi kanske t o m kan vara ute på gården. Med snölyktor bla till dekoration. :)Emblas mamma:Åh tack för förtroendet.. ;)Jag hoppas verkligen att det går.Vad hade ni för mat? hade ni smörgåstårta? (inget alternativ för mig men en 2 rätters m tårta behöver inte bli alltför dyrt)Hur mycket slutade er budget på?
    Nej vi har itne gift oss än :)

Vi ska ha vanlig middag med potatis sås och något gott kött och grönsaker, sallad och bröd. Allt gör vi själva!

Vår budget är nu på ca. 50.000 kr men vi betalar bara 33.000 för vi har snälla föräldrar. Budgeten har dragit iväg mycket för oss nu eftersom jag vill ha en dyrare specialdesignad ring och sen hästtransport. Detta går på 13.000 tillsammans. 

Sen har vi upptäckt att v har mer pengar än vi trodde först.

Men middag kan man nog komma undan ganska billigt med om man fixar med det själv och så. Behöver ju inte vara smörgåstårta - men visst är det gott :)

Sen kan man som sagt fixa massa med dekorationer själv och inbjudningar. Finns mycket man kan spara in på.

Så vår budhet är inte alls som den har varit, den var på 20.000 innan men nu är vi lite mer slösaktiga, men det gäller att kunna planera bra:)

Vi ska INTE gå över budgeten mer nu! Allt är nästan klappat och klart! :)

• Moster Stina

Ja just det. Fiberduk heter det nog egentligen! glömmer jämnt!

• JT2010

Förstår inte riktigt hur man kan "utnyttja" sina vänner för att komma undan billigare. Man läser så ofta att en kompis fixar håret, en annan fixar bilder, en annan...... Varför ska andra behöva göra saker bara för att man själv vill gifta sig och inte har råd med det just nu? Skulle inte kännas rätt att få så mycket fixat av andra gratis. Har man inte råd får man väl vänta tills man har det eller dra ner på kostnaderna.....

• Runi
    JT2010 skrev 2010-10-30 11:23:02 följande:
    Förstår inte riktigt hur man kan "utnyttja" sina vänner för att komma undan billigare. Man läser så ofta att en kompis fixar håret, en annan fixar bilder, en annan...... Varför ska andra behöva göra saker bara för att man själv vill gifta sig och inte har råd med det just nu? Skulle inte kännas rätt att få så mycket fixat av andra gratis. Har man inte råd får man väl vänta tills man har det eller dra ner på kostnaderna.....
    Många vill ju hjälpa till på något sätt och då är det väl bättre att de får göra det de kan än att man ber dom göra någonting annat? 

Jag har iaf vänner som VILL hjälpa till så mycket det går. Det är ju inte så att man tvingar någon att fixa ens hår eller liknande. Många har frågat direkt när jag har berättat om bröllopet "är det något jag kan hjälpa till med?" eller sagt rakt ut att "jag kan baka tårtan om du vill". 

Men det kanske beror lite på vad man har för vänner förstås..

• prinsessanogrodan
    Jag tycker det beror på...om ens vänner självmant frågar om dom kan hjälpa till eller om man som brudpar frågar snällt och inte FÖRVÄNTAR sig att FÅ saker GRATIS...då tycker inte jag att det är ett problem. Om ens vänner frågar om man behöver hjälp om man då svarar/frågar tillbaka " Jo, du är ju florist....skulle kunna/vilja hjälpa oss med blommor? Har du möjlighet att göra en billig bukett?"...Vad gör det? Så länge man som brudpar inte förväntar sig att få en massa saker gratis eller kräver det så är det väl ok? Man kan ju dessutom vara extremt tydlig med att dom som hjälper till/ger saker inte ska ge present också. Jag önskar att vi hade kompisar som var florister/frisörer/kockar etc...Så länge brudparet accepterar och respekterar att deras bekanta kanske inte vill/inte har möjlighet att hjälpa och tar det utan att sura då är det inga problem.

Som florist/frisör/kock/fotograf så måste ju få säga nej utan att vänner/bekanta/släktingar tar illa upp!

• JT2010

Visst om folk frågar om man behöver hjälp och erbjuder sig men samtidigt kan det ju vara många som gör det för att vara artiga. Det är inte så lätt att säga nej om någon ber om hjälp. Jag skulle hellre vilja att mina nära och kära får tid att göra iordning sig själva på bröllopsdagen....

• DALAnna

JT2010 skrev 2010-10-31 10:27:29 följande:
    Visst om folk frågar om man behöver hjälp och erbjuder sig men samtidigt kan det ju vara många som gör det för att vara artiga. Det är inte så lätt att säga nej om någon ber om hjälp. Jag skulle hellre vilja att mina nära och kära får tid att göra iordning sig själva på bröllopsdagen....

för vår del så är det fler som frågat om vi behöver hjälp med nåt å sen så har jag bett jobbarkompisar å forna jobbarkompisar om hjälp med tex mat å servering. 
    Dvs såna jobbarkompisar som iaf inte är bjudna på bröllopet.  å dessutom så kommer ingen å göra nåt gratis, det skulle jag inte gå med på! 
    Men tycker det är självklart när jag vet att min jobbarkompis är jätteduktig på å laga mat å fixa å grejja, å en annan duktig på tårtor, då vore det dumt å inte höra med dem först. å på så vis få ner kostnaderna lite. Sånt har jag själv ställt upp på.  å jämför man med å ta all mat + personal från en restaurang så kan man tjäna 1000-lappar. 
Svar på tråden Omöjlig budget?