• Izzie

Välkomna till Tivoli Empatia!

Oupsie -  Inte ska du ha dåligt samvete för att du inte samsover eller lagar egen barnmat! Du är i gott sällskap kan jag lova! Samsovning funkade inte alls för oss. Matilda rör sig jättemycket i sömnen och jag gillade inte känslan av att jag kunde rulla på henne eller att det skulle bli för varmt. Matilda flyttade tom in på eget rum när hon var 3 mån, för då fixade jag inte hennes ljud mer. Sov ändå med öronproppar för jag vaknade av allt hon gjorde, och jag höll på att bli helt sömnskadad. Funkade kanon för oss. Känner mig inte som ngn sämre mamma för det. Egen barnmat testade jag, men det ratade M direkt, så det la jag ner. Hon levde helt på burkmat och hon är en fullt frisk 3,5-åring idag. Nä, gå på egen känsla! Var och en gör som det passar dem och deras barn bäst. Precis som Ore skrev, testar man ju runt och rätt snart hittar man det som funkar. Om inte får man testa vidare. Vissa saker tar tid, men det är ju så det är. Synd att man inte får med sig en färdigpackad portion med tålamod från BB... Kram på dig!

Tinga - Ha en fantastisk semester!

EA - Vilket mögel med hunden! Kram!

Kängu - Heej! Grattis till nya jobbet!

För egen del har helgen varit lugn, betydligt lugnare än vad den var planerad till att vara. Hade återkommande sammandragningar under torsdagen som ökade på under fredagen. På kvällen var vi på väg till min bror på födelsedagskalas och då sa jag till maken att om sammandragningarna fortsätter så här, ringer jag nog till förlossningen från jobbet imorgon och rådfrågar (jobbar ganska nära sjukhuset). Maken tittade bara oförstående på mig och menade att jag borde ringa med en gång. Det gjorde jag sen och givetvis ville de att jag skulle komma in med en gång. Fick göra CTG, UL och VUL för att kolla upp hur läget var. Bebisen visade sig må bra och den växte även som den skulle. Däremot var blodtrycket högt och det fanns även lite protein i urinen. Ordinerades vila under helgen och uppföljning hos BM imorgon, då jag ändå har ett ordinarie besök... Sammandragningarna har iaf minskat under helgen. Från att ha haft var 3-5 minut i fredags em/kväll har jag nu haft ett par st om dagen. Skönt att det avtagit. Hur har ni det - Snartis, September och Hattis som ska ha i slutet av sommaren/på höstkanten. Känner ni av sammandragningar? 

• Izzie

Åhh, jag vill oxå gå ner i vikt och vara med i er klubb! Får såklart vänta lite tills pyret är ute, men sen jäklar. Är så trött på mina kilon!

Snartis - Fy vad jobbigt du verkar ha det! När är BF?

Grattis till fina hjärtljud MSW! Har inga idéer ang Lergigan dock, har aldrig behövt få det utskrivet, men BS har ätit det vill jag minnas. Säkert några fler härinne med...

Snorkis -Grattis till klänningsfyndet! Jobbigt med sömnen... Kanske en  utvecklingsfas? Minns att Matilda hade vissa sådana nätter med i början, trodde vi skulle bli tokiga fullständigt. Tycker absolut att du ska testa magdropparna, som sagt, de lär ju knappast göra saken värre iaf. Kram till dig!

AM - Snyggt kakel! Hoppas Livia piggar på sig! Håller med er andra ang myggorna, de verkar vara extra giftiga i år. Tycker många har läskiga bett som blir som bölder.

Ego: 3 dagar kvar att jobba innan sem. Ska bli superskönt med lite ledigt! Ny kontroll hos BM idag, blodtryck och urinprov håller sig på ok nivåer - skönt! Ingen utvecklad havandeskapsförgiftning ännu iaf. Vore ju skönt om man kan klara sig några veckor till. Fortfarande mycket sammandragningar, men det får jag nog leva med fram till BF kan jag tro. Maken har ägnat de senaste dagarna åt att måla taket och tapetsera i bebisens rum, känns så konstigt att vi snart kommer bli fyra i familjen! Men vi har total namntorka på killsidan. Nästan så jag hoppas på en tjej, för det finns inga killnamn som jag känner för just nu. Förslag någon?

• Izzie

Snartis - Det verkar ju skitjobbigt! Kan de inte sätta igång dig istället??? Vad händer med myomet när bebisen är född? Måste det opereras bort eller kommer det försvinna av sig självt? Får lov att medge att jag inte rikigt vet vad ett myom är...

AM o Lappis - Ha det så skönt!

Smint - Trevlig resa hem! Hur gick talet?

Norge ja, vad ska man säga? Det går inte ta in vilken stor tragedi detta är. Över 90 personer... Tänkt att en enda människa kan orsaka så mycket smärta för så många. Det är helt overkligt. Fruktansvärt.

• Izzie

Här har vi haft en liknande helg som MSW! Ena stunden effektivitet, andra stunden total ineffektivitet. I eftermiddags somnade jag i soffan och sov 1,5 h. Jätteskönt, fast man känner ju sig helt väck efteråt. Men det behövdes väl. Sover rätt dåligt på nätterna nu, vaknar stup i kvarten och ibland går det inte att somna om. Kroppen känns tung och toabesöken blir allt fler. Men men, det är ju bara att härda ut. 8 weeks to go! Eller vad det nu kan tänkas bli..

Semestern börjar iaf officiellt imorgon och det ska bli superskönt att bara få vara ledig! I veckan blir det nog västkusten några dagar. Måste på mitt vanliga veckobesök hos BM först bara för att kolla blodtrycket och urinen, sen är vi fria att sticka iväg!

Bebisens rum är nu målat och tapetserat. Känns kanonbra! Nu kan vi äntligen ställa tillbaks alla möbler och städa resten av huset. Rummet ligger så centralt i huset så vi har slipdamm precis överallt! Dessutom vill det till att städa huset själva. Under våren har vi haft städning varannan vecka (städfirma), och det är det bästa vi har gjort i år!  Så himla skönt att kunna koppla bort all grovstädning. Visst får man plocka undan och kanske dammsuga ngn gång emellan, men resten håller sig bra. Men nu håller städfirman semesterstängt, och det är lika bra att vänja sig, när jag på hem på föräldraledighet räcker inte pengarna till, då får jag städa själv. Men tänkte ha kvar städabonnemanget tills bebisen är ute iaf. Riktigt lyxproblem får man säga, men jösses så skönt att få lite hjälp med vissa grejer när man jobbar så mkt som jag och maken gör.

Nähä, dags för sängen! Kram o gonatt! 

• Izzie

Stor kram till Koko, Lappis och Snaily! Jäkla sjukdomshelvete! Det förstör verkligen för så många...

Snartis - Tack för förlossningsberättelsen! Verkar har varit en pärs och en rätt utdragen historia! Precis som Vickan undrar man ju över den andra stackars kvinnan med, men du vet kanske inget om utgången?
    Hur känns det nu då tycker du? Har du repat dig hyfsat? Hur funkar det med snittet? Vad säger storebror? Tycker du att det är stor skillnad nu andra gången mot första? 

BS - Ungar är taskiga ibland, så är det verkligen. Sen är det väl olika saker alla blir retade för. Det märker man ju på vuxna med. Blir folk irriterade tar de till något som de hoppas gör ont - alltifrån vikt, stor näsa, dialekt osv... Det gör ju inte saken ok för det såklart, så det är bra att förskolan verkar ta det på allvar. Pratar hon ngt med er om vad andra barn säger hemma? Matilda berättar ibland att de stora barnen på hennes förskola säger att hon "ritar fult" (eftersom de inte alltid kan se vad det är antar jag) och att hon blir ledsen när de säger så. Jag blir jättearg när jag hör vad de säger de små skitungarna - min lilla prinsessa som ritar på fint *ler*. Men skämt åsido, det skapar utrymme hemma för att ha bra diskussioner kring vad man får säga till andra och inte och hur man borde bete sig. Jag hoppas verkligen att hon fortsätter berätta sånt hemma så man har en chans att kunna prata om det. 

Snaily - Jobbigt med maten! Tror du gör rätt i som "vilar" lite med matförsöken och börjar på ny kula igen sen. Matilda är, och har alltid varit, väldigt ojämn med maten. Ibland äter hon bra, ibland nästan ingenting, men det verkar bero på vilken fas hon är i. Jag har slutat oroa mig lika mycket nu och försöker istället fokusera på hennes allmäntillstånd. Verkar hon pigg och har energi så behöver hon väl helt enkelt mindre mat ibland och mer mat vid andra tillfällen. Man lär ju känna sitt barn, och så länge du ammar får hon ju ändå i sig bra näring. Förhoppningsvis lossnar det snart!

Ore - Hur har det gått efter intervjun? Har du hört något??? Är så nyfiken!

Cicci & Muggles - Skönt att ni har så bra erfarenheter av era förlossningar! Det känns viktigt att tänka på att det kan gå väldigt bra också, och att inte alla har helvetesförlossningar... Lycka till med era viktprojekt också! Ni är ju båda väldigt nätta (Muggles har jag ju sett några gånger och Cicci bara på kort) men var och en har ju sina förutsättningar och trivselvikt. Tycker det är fantastiskt Muggles att du var tillbaka på din startvikt så kort efter tvillingfödsel - imponerande! Hoppas verkligen på att mina kilon rasar oxå!

För egen del börjar det också närma sig förlossning, ca 4 v kvar nu... Ska jobba denna veckan och nästa med (årsbokslut nästa vecka), sen väntar lite vila. Imorgon ska jag till läkaren och då kommer det att fattas beslut kring hur bebisen ska förlösas. Eftersom förra förlossningen var ett rent helvete känns det viktigt att få ett beslut nu kring hur planen ser ut så jag kan ställa in mig på det ena eller det andra. Jag försöker ha ett så öppet sinne jag kan, och tycker själv att jag har kommit långt under sommaren i den mentala processen. Nu kan jag både prata om den förra förlossningen utan att gråta och även den nya (det du Piggelin! )! 

• Izzie

Nenne - Ett JÄTTEGRATTIS till plusset!!!!  Såg det häromdan när jag läste ikapp mig lite med hjälp av mobilen, men mitt inlägg försvann när den jäkla telefonen slutade ladda sidan... Vad fantastiskt roligt att det funkade smidigare den här gången! 

PB - Vad duktig du är med dina promenader! Jag är impad! Kul att det ger resultat på vågen med, det kan ju höja motivationen lite till!

September - Förstår att det är drygt att bara gå och vänta... Är ju lite i samma sits själv även om du är lite före mig, och det är svårt att tänka bort det. Kroppen gör ju sig påmind i alla situationer... Inte konstigt att du nojjar heller. Det hör väl till på nåt vis, men det blir ju inte bättre för det. Vet inte hur man ska tänka bort det heller. Man får väl intala sig att allt kommer gå bra, men det är ju lättare sagt än gjort ibland. Hursomhelst kan det inte vara långt kvar för dig nu, snart är er lilla bebis här! Hade du en bra förlossning förra gången förresten? Minns inte din historia.

Hattis - Ja, du är ju i samma läge! Går oxå och väntar kan jag tro... Kul att du tänker på en tvåa redan. Själv känner jag mig rätt mätt på att  vara gravid nu... Får se om du känner samma sak efter att ha genomgått en förlossning, eller om du kanske vill vänta lite efter det

Vickan - Nix, känner inte igen utslagen... Men om det nu är sådana verkar de ju åtminstone gå bort av sig själva och det är ju skönt. Har du testat mild kortison för att se om det går bort?

LIten - Vilka loppisfynd! Skoj när man hittar nåt vettigt! Verkar vara loppissäsong på allvar nu, har flera kompisar på fejan som verkar ha fyndat i helgen. Grattis till att ha kommit i kläderna utan att ha behövt lägga ner hela själen i det! Inte alla förunnat! Jag längtar oxå efter att komma igång med träningen igen. Maken är sugen på att köpa en roddmaskin, men jag vet inte... Verkar ta lite plats...

Gemma - Du lyckades ju få trädgårdsarbetet att låta riktigt glamoröst Hoppas din hals kryar på sig!

För egen del jobbade jag min sista officiella jobbdag i fredags. Känns superkonstigt. Stadade ur skrivbord, hurts och alla skåp och lådor. Satte frånvaromeddelande på mailen fram till 2013... Har ju inte direkt kunnat varva ner eftersom vi har haft årsbokslut i veckan och det har varit massivt med jobb kan man ju säga... Ändå hann jag inte färdigt så jag måste ändå in och avsluta några saker så det får bli lite jobb på tisdag och torsdag nästa vecka ändå... Men imorgon tänkte jag bara vara hemma själv och ta det lugnt... Matilda är på dagis denna veckan som kommer med, så man får man får passa på...

Besöket hos läkaren gick väl helt ok (såg att några av er undrade). Hon konstaterade väl egentligen att det inte fanns någon klockren plan när det gällde förlossningen. Jag hade hoppats på att vi skulle landa in i en lösning där jag kunde ställa in på det ena eller det andra, men så blev det ju inte riktigt. Hennes utgångsläge är ju att vaginalt är det bästa, men efter att ha granskat mina bäckenmått efter röntgen blev hon mer tveksam. Samtidigt verkar hon negativ till planerat snitt, hon ser hellre att det blir ett akutsnitt för bebisens skull. Jag var inne på att kanske få igångsättning lite tidigare för att undvika att bebisen blir för stor, men ofta leder tydligen  igångsättningar till värksvaghet och komplikationer som att bebisen går ner på "fel" håll och det är just sånt som kan ställa till det för mig med mina bäckenförutsättningar. Hursomhelst, det hela slutade med att jag fick en tid på mån om två veckor (grav v 40) på förlossningen. Där gör de en viktuppskattning på barnet och kollar hur livmodertappen ser ut. Är bebisen runt 3,5 kg och livmodertappen börjat mogna får jag en tid för igångsättning så fort de kan. Är bebisen istället runt 4 kg och livmodertappen omogen, kommer jag istället få en tid för planerat snitt. Sannolikt blir vi dubbelföräldrar v 38, men vi vet ännu inte vilken dag el förlossningssätt. Försöker ha så öppet sinne jag kan, och hoppas hoppas att det går bättre den här gången och att jag inte kommer må lika dåligt. 

• Izzie

Vad härligt ni verkar ha haft det i London! Kul med lite bra shopping! Vad har ni shoppat??? Era bästa fynd?

September - Spännande, BF idag alltså! Hoppas du slipper vänta för länge!

Lappis - Skit med halsen och jobbigt att inte få tag i pappa. Det finns ingen annan som står honom nära i Japan som du kan prata med? Nån som fattar engelska och som kan kolla till honom lite?

Nenne - Visst är det mysigt att komma hem igen när man varit borta några dagar! Man får lite det bästa av båda världar liksom! Ang din kommande förlossning (ah så häftigt att du är gravid igen!), tror du inte att det blir lite specialplanering? Kanske planerat snitt om nästa är stor också? Eller hur tänker du själv?

Gemma - Gulligt med rosorna! Skönt att rösten är tillbaks iaf!Så irriterande att inte kunna göra sig förstådd, i synnerhet i jobbsammanhang...

AM - Brittiskor och kläder ja... Jag upphörde aldrig att förvånas över det när jag bodde i Cardiff... Har aldrig sett tjejer med så minimala kläder och höga klackar. Även på vintern. Kan tillägga att dessutom var få tjejer som hade kroppar som passade i dessa minitygstycken. Inser att jag låter som en gammal kärring, mendet var verkligen inte snyggt!

Liten - Jodå, M är taggad till tusen över att bli storasyster! Fast hon har väl inte fattat hur tråkiga de är i början bebisar... Får se vad hon tycker när syskonet väl är här Och, ja - vad är pissehästar för nåt???

Tinga - Jo, det är klart att det hade känts bra med en mer fast plan, men läget är ju som det är, så det känns ändå ok. Det är skönt att vera att de förmodigen inte tänker låta mig gå över iaf. Förresten så är jag så impad över ditt brödbakande... Var börjar man om man är total novis? Var får du tag på dina recept? Är lite sugen på det där nu när jag ska vara hemma. Är ju i grunden en ganska rastlös persom med mkt energi. Behöver lite olika saker att aktivera mig med, och brödbakning låter ju som en bra vintersyssla som övriga familjen kan dra lite nytta av med  

Första lediga dagen idag. Känns jättekonstigt. Har köpt "The Good wife" på dvd, tänkte plöja första säsongen innan förlossningen... Ni som inhandlat hallonbladste - var har ni fått tag på det?

• Izzie

Aha, där kom svaret gällande pissehästarna... Kanske ska klippa av mina då. Har så stora vader att de ändå fastnar längst upp...

• Izzie

Men usch OMS, det låter ju som en helt ohållbar situation! Finns det ingen hjälp man kan få via skolan gällande ADHD??? Det här lärarjobbet du gör måste ju vara deras sak! Jag förstår givetvis att du gör det, för vilken annan dedikerad förälder hade ju gjort samma sak, men till slut blir det ju för mkt. Själv satt jag med min lillebror och övade läxor och det var så frustrerande. Vet faktiskt inte vad problemet är med honom (dyslexi?) men det tog fruktansvärt lång tid innan saker gick in... och han är inte på något sätt ointelligent i övrigt ska tilläggas. Men vad jag menar är att en vanlig läxläsning blir ju till ett maratonlopp på ngt vis och det varje dag... Då kan man inte addera till allt annat oxå, för då blir det bara för mkt. Be om hjälp snälla OMS!

• Izzie

Apropå dedikerade föräldrar får man beundra ert tålamod gällande vinteroverallbeställningar  

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!