Klockarbol skrev 2010-12-29 22:04:43 följande:
En av de egenskaper hos den här tråden som jag aldrig upphör att förvånas över är kombinationen av emati och vetgirighet - ett genuint intresse av att försöka förstå (så långt det nu är möjligt).
Visst har jag reagerat negativt i någon sekund på en del av de råd, tips och förslag som ges i tråden till någon. MEN, här ligger betoningen på just "i någon sekund". Det är, för mig, samma slags mekanism som gör att det kan spänna i brösten åratal efter att man själv slutat amma när man hör bebisar som skriker på ett visst sätt.
Som Oms skriver - kroppen minns.
Min kropp och själ minns mycket tydligt alla gånger då någon har förminskat min sorg eller mitt mående genom att leverera klämkäcka uppmaningar. Allt från att jag "ska rycka upp mig" när jag står i djup depression och knappt kan andas till att "det syns inte att du har ont" när jag hade voltat med bilen och slagit sönder min axel...
Och det är de minnena jag reagerar med. Betingade reflexer styrda av min ryggsäck.
Den stora och ovana skillnaden för mig här i tråden är att det finns en tanke och ett känslomässigt stöd i de råd, tips och förmaningar som ges här.
Självklart finns risken att kläcka ur sig nåt som blir mindre bra - text utan ögonkontakt och mimik kan bli trubbigt ibland.
Men genom allt finns en klart lysande tråd. (oavsiktligt vitsig men inte desto mindre kul)
Jag har inget ord för den lysande tråden men för mig är den skillnaden mellan kämslan av att bli trampad på tårna/sårad och en känsla av genuin omtanke.
En mycket viktig och stor skillnad.
Tack.
Säkert en av de grundläggande orsaker som gjort att tråden levt såhär länge! Visst har vi olika åskiter, haft meningskiljaktigheter och man kan känna sig sårad eller missförstådd emellanåt. ibland för att man helt enkelt inte förstår varandra (vilket är natruligt eftersom vi ÄR olika personligheter) ibland för att vi är överkänsliga (av olika skäl) men i GRUND O BOTTEN VET vi ändå att vi alla här verkligen VILL varandras bästa och HJÄLPA och STÖTTA. Och jag tror verkligen att DET lyser igenom!!!
Så känner iallafall jag!
Här kan man visa mycket av sin itne så vackra baksida om man säger så, och ändå bli accepterad och t o m "älskad". Oj! Lät kasnke pretto men ni förstår nog.
Jag ÄLSKAR tråden för detta!
OCH för att det blandas med vardagsfrågor, toktrams, lite snusk (VÄLDIGT LIIITE på senare tid va???) och annat matnyttigt. En perfekt blandning!
GOTT NYTT ÅR
Jag jobbar ett par timmar sent ikväll och måste in imorgon också för den här jädrans artikeln!!!
Om ni funderar ngt över hur de celler som bildar moderkakan bildas kan jag svara rätt bra nu hahaha! Iallafall såpass mycket som "litteraturen vet"...
Ska försöka få klart detta "stycket" ikväll. Så att det går framåt. Kanske kan ta nästa steg imorgon då med de celler som ska bilda yolk sac (vad fasen heter
det på svenska?!??).
Puss och Kram till er alla!!!!