• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • BrudSommar2006

AM, det var ju det här fantastiska spahotellet jag ville åka till från början, men det var ju det där med nakenbadet som fick mig att stryka det. Tycker dock fortfarande att både hotellet och spadelen verkar helt fantastiskt.

www.zuiveramsterdam.nl/en/home/

• Liten med Mindre

Mopedvin - våra päron är också mums. Kanske samma sort. Smakar som anjou-päron, men någon svensk modell då.

Och jag får hjälp av mina föräldrar med - tänkte nog försöka bo där några dagar när värmepannan är borta - får se hur det blir. Annars bor de ju nära nu, och ställer upp massor i våran byggröra. (Men inte stressar min hjärna av för det.)

• Mopedvin

Liten - vi har gröna, krispiga päron, vet inte vad de heter... Vad bra att får hjälp av dina föräldrar i alla fall, hur gamla är sina barn nu igen?

• Liten med Mindre

Mopedvin - Mindre är 3,5 och lilleman 1,5.

Mindre har det nog lite jobbigt just nu, för hon är grymt instabil och bryter ihop för minsta lilla, brukade inte alls vara så. Vet inte om det slutspurt på trotsen, eller utslag av stress i samband med flytt, renoveringar etc. Sista dagarna har hon i och för sig inte ätit välling som hon brukar heller, så det kanske är nåt i kroppen som bidrar? Bland annat så har antalet mollusker exploderat senaste veckan (eller nåt sånt).

Eller kan någon av kopp-sjukdomarna misstas för mollusker (som hon ju haft ett år)? Inte för att hon verkar ha feber eller är lugnare än vanligt...

• BrudSommar2006

Ny order på M&S lagd, detta börjar bli en vana!

• fru AM

Ah, BS - du blev alltså nöjd med M&S-leveransen?! Kul!

• fru AM

Liten: har missat att Mindre har mollusker (?). Det är jobbigt! Var har har hon dem? L hade en stor mollusk på bröstkorgen - den satt där i säkert ett år. sedan kom det en till på ryggen och en liten minimollusk bredvid - sedan strax efteråt var det plötsligt som om "modermollusken"  blev irriterad och röd och fnasig och sen försvann de bara  - alla tre. Som över en natt. Jag letade väldigt mycket på internet efter huskurer osv för att bli av med mollusker men hittade till slut en hudläkares citat - typ "alla huskurer och botemedel mot mollusker är bara olika sätt för föräldrarna att fördriva tiden medan molluskerna försvinner av sig själva". Får man mollusker på mycket besvärliga ställen så tror jag man kan få hjälp att frysa bort dem (elelr bränna?)

• fru AM

Tack för hotelltips igen, lappis o BS. Mopedvin: vi åker i november, fre-sö

• Liten med Mindre

AM - jo hon har haft både stora och små och många och få mollusker sen förra sommaren. Men nu har det plötsligt blivit många fler, på nya ställen och röda/irriterade. Förut har en i taget varit röd o irriterad, men nu känns det som att det är flera. Ska be BVC kolla i em.

Jag vet att man kan "gröpa"/skrapa bort dem efter att ha satt på bedövningssalva (min mor vill göra detta). Men jag är tveksam då jag läst att det ger fler ärr, och hittills sitter ingen helt hopplöst till (typ ögat eller så).

Tyvärr tror jag lilleman fått en med, får se om det sprider sig. På Mindre har det börjat sakta och eskalerat.

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!