• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • viktualia

Telis - mycket tänkvärt inlägg i diskussionen... samtidigt måste jag säga att jag tycker att det nuvarande galleriet skulle kunna få förändras/kompletteras med funktionerna som du är ute efter... 

Tillträde till ett stängt forum - ska poängen med detta vara någon, så tycker jag att gränsen strikt ska gå vid galleriet. Alltså september - antingen vågar du dig ut ur garderoben eller så är du inräknad i dem som tar ett nytt steg. Annars blir det liksom inte meningsfullt att flytta, tycker jag....

Hänga kvar på BT OCH i ett stängt forum - tjaa det är ju en frågan om intresse. Som tidigare konstaterat så uppnår vi inte konsensus i frågan, och alltså lär den här tråden leva vidare i någon form. Frågan är ju hur mycket man orkar hänga på två ställen?!? hm... svårt detta!

• Tinga

Ore – OK, kanelbullar med surdeg är kanske lite nyttigare än vanliga kanelbullar, just för att surdeg har vissa ”nyttighetsfördelar”, men de är definitivt inte kalorifattigare. De jag gjorde igår blev väldigt goda, fast jag tyckte inte att de var så hemskt mycket annorlunda mot vanliga kanelbullar, förutom att själva bulldegen blev lite syrligare. Tror att jag håller mig till bröd istället, ja, och så pizza förstås, för den blev jättegod.

Vilka tölpar till chefer du verkar ha, förresten! Tycker att du gjorde helt rätt som tog med en kollega till mötet; att vara lika många på båda sidor jämnar ut ställningen lite bättre.

Lappis – två kliv i rätt riktning; hurra! (Fast såg sen när jag läste vidare att det var minus ett igen. ) Varje litet steg är värt att glädjas över, precis som med Piffs matframsteg. Fast nog verkar den där kön gå oändligt långsamt. Kram!

OMS – vilka fantastiska nyheter om din dotter! Det måste vara underbart för henne, precis som för dig, att kunna ha en sådan koncentration under så lång tid. Härligt! Har den här medicinen några jobbiga biverkningar också, eller är den bara bra?

Koko – huvudsaken är ju att de små liven följer sina kurvor (så länge det inte är kurva -4 förstås), för alla barn kan ju inte vara störst. Era barn äter ju dessutom vanlig mat utan problem, så rätt som det är kanske de börjar äta mer. Eller så gör de inte det och så går det lika bra i alla fall. Piff har precis passerat 13 kg, medan Puff nu nosar på 16 kg-strecket, så det är ganska stor skillnad på våra nu, men det är samma sak här; Piff följer i alla fall sin kurva nu, så han får vara en sparris helt enkelt. Kan han nu steg för steg börja äta vanlig mat också så blir det ju ännu bättre.

Mopedvin – välkommen till tråden ”på riktigt” nu när du finns i galleriet också. Vilken fin familj du har.

AM – vad skönt att operationen gick bra.

Snigeln – stort lycka till imorgon; det går säkert superbra! Mina föräldrar sprang idag, och njöt åtminstone av vädret.

Här har det varit full rulle idag; först öppet hus på mitt jobb, med en massa roliga aktiviteter för barnen, utöver att se vad man hittar på på min arbetsplats. Fast jag tror att det blir lite svårt för barnen att begripa framöver varför inte de får hänga med mig till jobbet; ska jag få gå på skattjakt och hoppa i hoppborg varenda dag, utan att de får? Sen var vi på lunch hos en annan tvillingfamilj, men där tog Piff & Puff en liten tupplur i alla fall. Nu har vi bara en lugn och skön soffkväll, men imorgon har vi bjudit vänner på lunch, så då blir det full fart igen.

• Mopedvin

Tinga - tack! Det samma! Grabbarna är ju urcharmiga! Ang surdeg, skulle behöva lite inspiration att dra igång igen... Var ju en flitig bakare för ngt år sedan men har nu tappat lusten helt, kanske måste surfa in på Pain de Martin igen...

• start september

Heja Snigeln!

Håller 100% med er om det stängda forumet - inte kan man vara anonym där. Det är helt upp till mig och jag ska lura på det. Nog med den diskussionen just nu, jag känner mig på inget sätt utesluten  vad som händer och det är ju faktiskt mitt beslut Och inte mäktar ni med två trådar tror jag, det ska vara kul också.

Ute i solen med lilla som sov i 3,5 h, stora som lekte i släktingarnas trädgård, då var det enkelt att vara två barnsmamma på egen utflykt med barnen. Gissar att det vänder.

Min lilla sover verkligen mycket nu, helt annorlunda än stora som visserligen kunde sova bra nätter om hon snuttade hos mig men sen var vaken hela dagarna nästa till 3 månader. Den lilla sover, vaknar och äter ibland men somnar sen om om inget tjorvar med magen eller så. Underbart.

Sen lurar jag på hur mitt stygn läker, vid inspektion idag undrar jag om lite gått upp eller om hon sytt för snålt. Ringde Vårdguiden som tyckte jag skulle be om en pre-efterkontroll hod MVC så det får det väl bli. Lagom kul att behöva sy mer, om det nu är så, men allt har ju gått så smidigt så det är väl ingen stor grej.

• porchez

har precis läst ikapp efter en vecka utan tid på kvällarna

och ser att det finns mycket att fira och säga grattis till!! för att inte glömma någon säger jag bara ett stort GRATTIS och den som vill får ta åt sig

Jag har även sparat litens recept på bars, verkade gott och lagom enkelt tycker jag. Själv har jag gjort egen müsli idag som jag tycker är väldigt god, nästan lite för god. Hittade receptet på mjölpaketet för någon vecka sen:

1 dl sötmandel
    2 dl solroskärnor
    5dl havregryn
    5dl rågflinog
    1dl linfröm
    1 dl havrekli
    3/4dl råsocker
    4msk smör&rapsolja (jag har använd vanlig rapsolja och olivolja istället)
    2dl vatten
    2 dl russin

hacka mandeln, blanda alla torra ingredienser. . Rör ihop vatten och olja och droppa det över grynblandningen och blanda runt. Rosta i en långpanna ca 25-30 min i 200grader. Rör om då och då. Låt svallna och rör ner russinen.

• snaily

Tack för alla hejarop och lyckönskningar! Jag är hemma välbehållen med medalj runt halsen. Tiden var verkligen inget märkvärdigt men bättre än jag hade trott, så jag är nöjd. Nöjd framför allt för att jag var rätt trött sista kilometern så jag hade nog inte kunnat springa så mycket fortare. Men en spurt hade jag lite krafter till i alla fall, alla smygläsare som var där och kollade såg nog bara ett grått streck, ha ha. Nu siktar jag mot Tjejvasan, betydligt större utmaning för mig.

Maken och Yngla var med, hon sov inget och åt nästan inget idag, för mycket som hände runt omkring henne. Nu vankas snart sen middag.

• Tönt

Jag hittade ett rätt gammalt konto jag med. Page här som drabbades av en riktig töntdipp ett tag.

Ser att ni diskuterar ett stängt forum igen och även om jag tycker att det är en bra idé, så kommer jag sakna att "spionera" på er här ibland. Andra ställen som jag ser er på är inte diskussionerna lika öppna och ärliga. Släpp inte det ni har skapat!

• viktualia

Nämen tjeeena Page!!! skoj att se dig här!! Och du har ju i alla fall förut funnits i galleriet, så du skulle ju kunna följa med om du ville!

Ego - mest sliten. är fortfarande chockad efter nattens bravad. för FÖRSTA gången i hela mitt vuxna liv har jag lyckats sova gott, trots att jag vetat att en familjemedlem ska komma hem under natten. Fattar inte vad som hände, men jag somnade som en stock 22.40 och vaknade bara till lite lätt när maken kom hem runt 3.30. HELT otroligt!! Hoppas att det var början på en trend!! nästa prov blir till veckan...

• Oupsie

Snaily, duktig du är !

Paige/Tönt, du kan väl följa med? Du är väl med i galleriet?

Angående det stängda forumet så har jag också sett framför mig att man ska kunna starta flera trådar om det är något som känns lämpligare att ta vid sidan om huvudtråden, tex om trådträffar, om man vill lägga in några bilder kanske, recept osv. Huruvida det kommer att bli parallella trådar, det känns som att det kommer att visa sig med tiden. Eftersom det verkar helt omöjligt att uppnå någon slags konsensus, så får man väl testa och se ? Så känner jag i alla fall.

Hej Smint, välkommen hem!

Är trött efter en rekordseg nattning av fröken Daisy. Jag som hade en massa att fixa med ikväll . Ska försöka hinna med något av det innan det är dags att sova, har en tidig morgon imorgon.

• Oupsie
    snaily skrev 2011-09-24 15:30:18 följande:
    Periodare låter det som, ja. Men ja, det är ju jättetrist när man är ute efter nåt specifikt och inte hittar det. Det tycker jag händer mig rätt ofta, antagligen för att jag redan bestämt innan precis hur det där klädesplagget ska se ut och sen FINNS det inget sånt. Får börja designa och sy själv, eller inte, ha ha!
    Snigeln syyyr sina egna kläääder .

Fast det är faktiskt lättare än vad man tror att sy kläder (än vad jag trodde i alla fall ). 
Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!