• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • snaily
    Parnassia skrev 2010-11-30 09:28:19 följande:
    God morgon! Kallt (-13) men vackert idag! Dagens I-landsproblem har redan hunnit uppstå: Min spark är slö (och Nej. Det beror inte på föraren.) Kan man slipa medarna? Vad säger Norrlänningarna?  
    Det borde man väl absolut kunna göra!? Frågan är bara var och hur!
    Vi har en sån här spark med plastmedar som inte behöver slipas:
    www.ljusdalssparken.se/produkter.php

Lappis
    Glömde skriva det igår, vilken oförskämd tant som dök upp så himla sent hos dig!! På 8 dagar hinner man ju tro en hel massa saker!!
    Minst sagt fräckt av henne...

• snaily
    Piggelin1 skrev 2010-11-29 22:22:47 följande:
    "Mockisar" - ni är så roliga i Sthlm, allt får smeknamn som slutar på "-is" Mockis, mellis, Piggis, Frejis - finns säkert massor av fler, men kom inte på fler just nu...
    Piggis ( )
    Och min make är nån slags okrönt världsmästare på att sätta is i slutet av ord, nästan precis ALLT kan man göra om!
    Ynglet heter såklart Ynglis, mysbyxor är mysisar (!), elektrikern är elis, rörmokaren röris, osv i all oändlighet.
    Då är han ändå inte riktig stockholmare, men pratar nästan mer "stockholmska" än vad de gör i storstaden (han kommer från Roslagen), inte alltid en fördelaktig egenskap när man bor i Norrland...
    På tal om mockisar så är förstås "mackisar" makaroner fast just det ordet har nog maken aldrig använt!

*stänger dagens språklåda*

• BrudSommar2006

Piggelin, jag och Iris sitter just nu och äter peppisar!

Iris är för övrigt feberfri idag men har knappt någon röst så det är ju tveksamt om hon kommer att vara frisk nog för dagis imorgon. Fast nu har jag pratat med Iris fröken och kommit överens om att de flyttar ett barn från torsdagen tills imorgon så att Iris får vara med på torsdag istället så får vi hoppas att hon är frisk nog tills dess i alla fall, de ska nämligen på teater och hon har ju väntat hela hösten på just det så klart.

Åh vad mysigt med spark, fast jag undrar när jag skulle kunna åka på den så det är nog ingen idé att satsa på det här.

I eftermiddag ska jag på försenad tiomånaderskontroll med Astrid så maken kommer hem och är hos Iris. Nu håller vi tummarna för att det där jäkla pincettgreppet sitter som det ska och att klossbankningen går fint.

• snaily

Idag är jag lite seg... trött och lite huvudvärk och undrar om jag har en förkylning på gång? Hellre det än vinterkräksjuka som jag hört ska härja nu. VILL INTE ha!

V 39+0 idag och jag har gått upp ett helt kilo på en vecka! Hoppas inte allt denna vikt satt sig på Ynglet bara... Jag har i alla fall inte börjat samla på mig en massa vätska, är inte svullen alls vad jag kan se själv.

• snaily

BS
    Lycka till med klossarna!
    Aaaa, peppisar glömde jag ju nämna! Och lussisar!

AM
    Kul att det gick bra med Yasuragi igår!

Undrar om det inte blir en KORT promenad idag, minus 23 grader... Fast så säger jag varje dag och så blir det en jättelång promenad ändå när jag väl kommer ut...

• fru AM

Lappis: angående Yasuragi så är det kanske lite tveksamt om han klarar av att bo i "det där kyffet" nu ... framförallt hans fru som var det värsta åskmolnet igår efter förhandlingen. Min gissning är att de låter oss bygga om det vi ska bygga om för att sedan ha ett "bra" objekt att byta bort ...

Nåväl! Vi får se! Skönt att fas ett är över i alla fall!

• Telis

snaily, mackisar är ju mackor förstås, inte makaroner! För övrigt avskyr jag ordet mellis, andra ord på -is är väl okej men just mellis ger mig utslag.

AM, skönt att det gick bra igår!

Tinga, nu när vi inte vill ska ha barn äter jag p-piller så då blir det mycket bättre med endon, jag slipper den där vidriga ägglossningen. Den är faktiskt värre än mensen. Och vid mens kan man köra på med det tunga artilleriet nu, förut försökte jag ta det lite lugnt med värktabletterna.

Idag är det den sista officiella dagen på min föräldraledighet, imorgon tar maken över.

• Telis

Vickan, vad kör du med för värktabletter mot mensvärken? Orudis eller maxdos Voltaren+Alvedon tar bort dom värsta smärtorna för mig iallafall. Sen är det jätteviktigt att jag tar dosen var 8:e timme på pricken, dröjer det lite för länge får jag skitont och har jag väl fått det så hjälper tabletterna mycket sämre.

• snaily

Telis
    Jag gillar inte heller ordet mellis! (Men fortsätter hävda att mackisar (framför allt) betyder makaroner. )
    Min bästa kompis familj använde ordet mellis hela tiden - och ibland hände det att mellisen bestod av "råmis" = kalvdans = gjord på råmjölk, där har ni den logiken...

Telis skrev 2010-11-30 10:09:23 följande:
    Idag är det den sista officiella dagen på min föräldraledighet, imorgon tar maken över.
    Åh, trist, tänk vad fort tiden går!!
    Men det är nu ni har en hel mysig månad ledig samtidigt va?
  • Telis
    snaily skrev 2010-11-30 10:15:10 följande:
    Åh, trist, tänk vad fort tiden går!!Men det är nu ni har en hel mysig månad ledig samtidigt va?
    Ja, det har vi och hade jag inte fått sparken så hade jag ju varit tvungen att börja jobba imorgon så egentligen är ju allt bra. Fast man vet ju hur fort december brukar gå...
Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!