Mugglan: Låter som en suverän förlossning!
Snaily: Jag har en systerdotter som kan verka litet "krävande", litet som Yngla ungefär (säger jag utan att ens ha träffat Yngla, men när du beskriver associerar jag till M). Och det var också en liten kille i föräldragruppen som var likadan. Sov korta perioder, verkade inte riktigt nöjd, stort närhetsbehov och känslig i största allmänhet...
Och i båda dessa fall som jag sett på nära håll, så har jag inte kunnat se att föräldrarna gjort något fel, det verkar bara ha varit så. För pojken i föräldragruppen så började det vända när han kunde ta sig fram bra på egen hand, det var som natt och dag sa hans mamma när vi pratade om det, han blev sååå mycket nöjdare då. Min systerdotter har inte börjat krypa än, så det återstår att se om hon kommer vara nöjdare då. För deras del har de bott en bit bort från familj och vänner också, och ganska nyligen flyttat "hem" igen. Så där har ju inte systerdottern träffat andra än sina föräldrar så ofta, vilket kanske också bidragit till att hon är extra fäst vid sina föräldrar, och misstänksam mot andra? (Min syster har visserligen träffat andra mammor och barn via sin föräldragrupp, men det har sällan varit någon annan än föräldrarna som burit runt på systerdottern...)
Hmm, när jag tänker på det var en annan av mina systerdöttrar litet likadan. Och hon var tredje barnet, så i så fall gjorde den systern fel med tredje barnet, efter att ha gjort rätt med de övriga två? Nej, det håller inte alls att skylla på föräldrarna... Det är bara okunskap, hos dem som tror att ni gör fel/skämmer bort henne eller liknande... Alla barn är olika, och såhär är Yngla - just nu i alla fall.