• Tinga

Välkomna till Tivoli Empatia!

PB - jag har stött på vildsvin i skogen för några år sen, när jag var ute och sprang. Synd att det inte var ett lopp, för då hade jag nog slagit alla rekord. Faktum är att det kunde blivit riktigt farligt, för jag kom springande på en väg, och precis bredvid gick en sugga med sina kultingar. Inte kul om man kommer emellan där. Som tur var hörde jag grymtandet, så att jag fattade vad det var, för när jag såg den på lite håll trodde jag att det var en ponny!

Lappis - usch vad jobbigt att ha din pappa så långt bort nu när han är dålig. Hoppas att han kryar på sig; lät ju bra att operationen gått bra.

Hade tänkt springa en runda ikväll, men är aptrött så ska alldeles strax krypa i säng. Vet inte när jag senast lade mig vid 21-tiden. Ska kliva upp vid 5 imorgon istället, och ta löprundan när jag är utvilad istället.

• Tinga

Oms - jösses, vilken cirkus i ditt liv! Förstår att du är trött o less och mer än så. Helt otroligt att lärarna lägger så mycket jobb på dig! Vilken tur för din dotter att hon har en mamma som kan och vill engagera sig, men hur skulle det gått för ett barn där de föräldraresurserna inte finns?!? Kramar till dig!

September - du ligger verkligen i för att få ut bebisen! Hoppas den tittar ut snart.

Här har det bakats knäckebröd för första gången någonsin ikväll och det gick finemang. Skickade maken att köpa en kruskavel, så jag kunde få till den rätta krispigheten. Bakade på rågsurdeg och rågmjöl och smaksatte med sesamfrön, chilipeppar, kummin, rosmarin och havssalt. Ska ha ost- & vinkväll med syrran plus sambo, så det gäller att få till de rätta tillbehören. Ett frukt- och nötbröd ligger redan i frysen och väntar och så gjorde maken sockersaltade hasselnötter ikväll. De ska vara särskilt goda till ädelost, men var väldigt goda rakt uppochner också.

• Tinga

Piggelin - ni är så välkomna så! Det är bara kul med gäster & så får jag ju ytterligare en anledning att baka mer. På jobbet tycker de att jag är lite knäpp, men de klagar inte när jag bjuder. Det är riktigt kul på jobbet nu, med en lagom ansträngningsnivå. Jag har supertrevliga kollegor också, vilket inte gör det hela sämre.

PB - du är också hjärtans välkommen!

Det gäller förresten vem som helst - hojta till om ni har vägarna förbi, så bjuder jag på bröd- och sötfika.

• Tinga

PB - jag fattar precis vad du menar! Exakt det där med att vara för stolt/överlägsen/duktig/bra för att visa sig svag är det jag upplevt med min bästa väninna & som jag skrev om här för ett tag sen. Det blir liksom en slags obalans i relationen om det alltid är en som ger/är stark och den andra som tar emot/är svag. Det blir inte alls bra!

• Tinga

AM - så här gör man nötterna:

1 dl hasselnötskärnor (ca 65 g)
    2 msk strösocker
    1 tsk flingsalt

Rosta nötterna i torr, het stekpanna ca 2 min. Häll på sockret och rör om tills det smält. Strö över flingsalt. Låt blandningen svalna på ett bakplåtspapper och bryt isär nötterna när de svalnat.

Det ska som sagt vara särskilt gott till ädelost, och det ska vi testa ikväll, fast de duger utmärkt som snacks också. (Man måste ju provsmaka innan man bjuder sina gäster på något. )

• Tinga

Oms - jag tycker att det låter vettigt att sluta med det fackliga engagemanget. Skala bort allting som inte är nödvändigt just nu och fokusera på att göra det så bra som möjligt för din dotter (och dig själv i den mån du hinner). Dottern och det som hänger ihop med henne är ju något som du både vill och måste göra, och jobbet också förstår jag, för ekonomiska problem som kronan på verket behöver du ju inte just nu. Det kommer att finnas utrymme för fackliga och andra engagemang så småningom. Kram!

Här har vi varit på familjeutflykt idag. Jättemysigt! Vi åkte till Nimis, vid Kullaberg, som är ett stort konstverk/koja/klätterställning i ett, som var jättekul för barnen. Sen var vi på Krapperups slott och fikade, och vilken fika sen! Vi har varit på så många ställen där det inte varit värt kalorierna, men här... Plommonpaj med mandelknäcktäcke, hallon- och kokoskaka och päronpaj med mandel. Så ska en fika vara, med stort utbud och riktigt goda bakverk.

Heja alla er som kämpar på med vikten! Tänk på att så pass lite som 4 kg gör en hel storlek.

• Tinga

September - stort grattis till den nya lilla tjejen! Vad härligt att allt gick så bra! Grattiskram!

• Tinga

Lappis - vara kramar till dig! Så himla ironiskt med dina väninnor som alla blivit gravida bara sådär. Vet inte vad jag ska säga, så skickar en kram till. Men jag tycker att du är fantastisk på att fokusera på det goda i ditt liv, istället för att bli bitter. Du är stark!

• Tinga

Lappis igen - såg finalen av SYTYCD här ikväll och jäklar i min låda vilka bra dansare det finns! Önskar verkligen att man kunde gå på en av seras föreställningar. Och det var ju verkligen rätt som vann; hon har varit grym hela säsongen.

• Tinga

Jag säger som Koko angående halvmaskin - nyare maskiner anpassar mängden vatten efter mängden tvätt, så halvmaskinsprogram/knapp behövs inte. Jag har kollat på vår, och det är verkligen mycket mindre vatten i den när där är lite tvätt.

Glömde förresten en positiv grej som hände igår - Piff åt drygt tio fusilli-pastaskruvar till middag igår, utan vare sig hamstring i kinderna eller kväljningar. Skönt att se små, små steg i rätt riktning.

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!