Inlägg från: Liten med Mindre |Visa alla inlägg
  • Liten med Mindre

Välkomna till Tivoli Empatia!

izzie - om du inte har bestämt recept för marmelad, så rekommenderar jag:

http://www.alltommat.se/recept/Plommonmarmelad-med-limevanilj-och-ingefara-7747

Sen gillar jag glasstårtan som någon här letade upp recept på. Jag frös in en laddning kompott och lagade sen tårta vid tillfälle.

http://www.alltommat.se/recept/Frusen-plommontarta-10381

Och vet du fortfarande inte vad du ska göra så går det ju fint att  frysa plommonen som de är eller halverade utan kärnor.

• Liten med Mindre

Oms - säger som de andra, kul men märklig upplevelse att se någon läsa på om våra liv.

Nu rör det på sig hemma lite i alla fall - igår började vi plocka ner gamla köksskåp och skruvade upp i garaget. Bara 2 än så länge - men ändå. Jag som inte är så jättevan med skruv o borr tyckte det var bra och kul att får dra skruv i något oömt som går fint att träna på.

Och idag var golvkillen och kikade för att kunna lägga ny våtrumsmatta i tvättgången när pannan byts.

Vad gäller resor har jag ingen direkt input. Vi gillade Nice för en längre weekend, men det var nog både dyrare och tog mer tid än tänkt. Heidelberg var fint när jag var där på jobb i våras.

• Liten med Mindre

BS - vilken otur du har med fickor o väskor. Jag har nog mest nycklar i väskan, och den jag har har hållit på övertid nu. Får väl se när det blir en ny. Men först vinterjacka till mig!

Sen blev jag besviken igår - hade hittat vinterkängor i rätt modell o storlek på blocket, till Mindre. De fanns kvar, tills säljren kom hem och kom på att det var fel storlek hon angivit. Så nu får vi leta igen.
    (Om inte någon här har strl 26, goretex-kängor att sälja förstås. Vi har haft Vikings svarta och letade likadana igen.)

• Liten med Mindre

AM - ska nog kika lite på Tradera sen. tradera är obruten mark för mig, men någon gång måste man ju börja. Gillar dock att klämma o känna lite innan jag shoppar...

• Liten med Mindre

Ang skor så köper jag gärna begagnat - bara det inte ser slitet eller fult ut. Jag kan tänka mig att större barn sliter mer på skor då de både väger mer och använder skorna längre.

Sen har ju barnen olika fötter, och funkar det inte att ärva emellan så är det så. Hittills har skor som Mindre hade massvis knappt gått på lillemans fötter. Han har ju den runda bulliga foten, och hon den tunna smala. Hoppas dock att vinterskorna funkar - vore gott om vi bara behövde jaga ett par.

• Liten med Mindre

Ore - du lider nog mer av de kassa skor du väljer senare i livet, än de ärvda, fotriktiga skor du hade när du var liten.

Helst ska ju barnen gå barfota har ju expertisen kommit  fram till i somras.

• Liten med Mindre

Vänner - skoj att se dig här en sväng! Lös i magen har lilleman också varit, men inte så att han behövde vara hemma. Vet egentligen inte vad vi gjorde för att det skulle gå över.

Lillplutten "pratar" en del han med. Han är så ivrig att kommunicera ibland. Och så fattar vi vuxna så trögt vad han vill ha sagt och han blir såååå ledsen och frustrerad. Kan tro det! Till exempel så kan han ju säga "törstig" (töti) - men jag gissar att när han är för törstig så kommer inte orden fram utan han skriker o klänger bara. Och fattar vi trögt och inte frågar Törstig?, så blir det ju katastrof.

Det är en fascinerande process det där med kommunikationsförmågan.

Mitt i-landsproblem för dagen är ju att jag hade tänkt storshoppa på lördag före träffen. Sen kom jag på att det kanske inte är skoj att släpa runt på kassar med jackor o kläder (om jag har tur) på restaurang och ev andra ställen. Kanske en box på centralen? Nåja- det blir som det blir.

• Liten med Mindre

Ore - jag har läst tips om att sätta upp en plansch, tavla med bilder på vanliga saker som barnet kan vilja ha/kommuncera om. Så kan de gå och peka. Jag har inte testat för Mindre var alltid så tydlig direkt. Men nu lockar det lite med lilleman.

• Liten med Mindre

Vänner - banan, kokta blåbär, rostbröd, kokt ris, kokta morötter, rivet äpple (säger en del i alla fall), proviva soppor/dryck (blåbär då kanske, fast hos oss är mango mest poppis).

• Liten med Mindre

Oms - sällar mig till Vänners kommentar. Bra att du lastar över ansvaret på maken din för frågor som berör honom liite mer än dig.

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!