Inlägg från: Liten med Mindre |Visa alla inlägg
  • Liten med Mindre

Välkomna till Tivoli Empatia!

Oj, låter som en riktigt uppåt fredag förutom Ores jobbiga möte. Jag är också typen som bryter ihop, och inser att det måste varit fantastiskt skönt att ha en kollega som kan samla ihop bitarna och föra mötet vidare. Vetesjutton vem jag skulle få med mig här?

koko - vi ska till BVC på måndag och jag tänkte försöka väga Mindre då med - gissar att hon hamnar någonstans under 14 kg.

PB, får jag tillfälle hemma kan jag knappa in receptet på några halvnyttiga bars jag gjorde för några år sen.

Känner mig oinspirerad nu efter att ha suttit en och en halv dag och försökt snappa upp iformation från en utländsk kollega, om det där med ledningssystem. Snurrar gott i huvudet utan sprit. Jag får vila upp mig lite med avskedsfika och tårta för en kollega som slutar. Själva objektet för avfirningen gick hem för en timma sen... *förvirrad*

• Liten med Mindre

PB igen - hittade receptet i datorn.

Powerbars

1 dl fiberhavregryn
    2 dl solrosfrön
    1,5 dl russin
    1 tsk vaniljsocker
    1 tsk kanel
    1 msk nyponskalmjöl (hälsokosten, funkar utan detta också)
    1 msk kakao
    2 äggvitor

Värm ugnen till 100°C.
    Mixa ingredienserna till en jämn (hyfsat) massa.
    Forma en längd som är ca 5 cm bred och 1 cm hög, på bakpappersklädd plåt. (Jag får aldrig till måtten.) Kladdigt, vatten på händerna kan hjälpa!
    Grädda i 15 minuter.

Skär i 10 bitar, eller fler om du vill ha små. Förvara i kylen (om du förbrukar snabbt), eller frysen.
    Kakao kan bytas mot rivet citronskal från en citron, och russin mot torkade aprikoser.

• Liten med Mindre

Nenne - tydligen hade han meddelat sin chef med kort varsel att han inte ville bli avfirad.

Trodde inte han var den sentimentala typen som jag är.  Nåja, massor med tårta fanns det. Jag som redan var grymt mätt efter lunch.

• Liten med Mindre

Nenne - hur gick det med alla jordnötsrecept? Eller gick suget över?

• Liten med Mindre

Trevlig helg!
    Hoppas att ni alla får det skönt i solen.

• Liten med Mindre

Egentligen ser jag inte heller något problem med att behålla bt-namn även i privat forum. Tanken är ju att skaran läsare ska vara avgränsad.

• Liten med Mindre

Oupsie - lätt att sy kläder? Det kan inte gälla att montera nytt blixtlås i befintlig jacka. Har ägnat helgen åt att svära över Lindex barnjackor och alla tusen sömmar som sätter fast blixtlåsen. Vi hittade en jättefin jacka till Mindre, begagnat o billig, som förstås visade sig ha en liten knick på blixtlåset. Gav mig den på att inte slänga jackan som var så fin, och ville inte betala massor för att få låset bytt. Så det blev till att sy. Jag måste ha världens sämsta knappnålar och klenaste axlar. Jag har ont i nacke, rygg, fingrar och armar av att sprätta bort (nästan omöjligt) och nåla fast (hårt o vasst) det eländiga blixtlåset! Men jag segrade!!! (måste få beklaga mig och skryta lite samtidigt!)

I övrigt blev det även sytt en rispåse till Mindre (att ha på gympan), tvättat o målat tvättstugetaket, ryckt upp ett hallonbuskage, byggt kompost med pappa och klippt lite ris. Utöver loppis-promenad och storhandling. Känner mig nästan maniskt effektiv (och tackar min lyckliga stjärna för hjälpsamma föräldrar och händig man). Fattar inte att jag trots tempot känner mig stressad av allt som ska göras i veckan? dålig planering.

Vad gäller exempel på nytt forum så kan tänkas att det dröjer en vecka, om ingen annan har en lösning ni vill testa. Maken ska ut i skogen en vecka och lämnar mig med tvättstugerenovering o barnen. (Han hade väl ungefär samma tempo som jag i helgen och vi kom inte oss för att sitta ner och hacka dator.)

Nu, dags att försöka jobba så att jag kan rulla hem tidigt.

• Liten med Mindre

BS - försök med lite tålamod - det är så skönt att kunna "musa" med båda händerna! Jag har en med lång sladd som jag försöker flytta mellan händerna. Och skippa de med batteri för de väger mer att ratta. (På sistone har jag dessutom kört en liten rese-mus, och det är inte så illa att slippa en stor kluns faktiskt.)

Angående gympan så delade de på första mötet ut tyglappar med en figur som alla föräldrar ska använda som framsida på en rispåse som barnen ska ha med sig. För framtida balansövningar gissar jag. Fast när man väl får tag i en symaskin så är det ju inte hela världen, för mig i alla fall.

• Liten med Mindre

AM - trädgård sommartid och klädverkstad vintertid?

Angående blixtlåset så var det värsta nog att få loss det gamla. Vetesjutton hur de fick ihop det första gången. Sen gjorde den märkliga monteringen det rätt svårt att få fast det nya med nålar (har man sen kassa trubbiga tjockisnålar så blir det inte lättare). Men själva sy-delen gick fint. Nu är jackan fin o fungerande, och mina fingrar så nariga att kardborrblommor fastnar bra. Självförtroendet mår lite bättre också.

BS - det känns ju inte så vidare att maken ska bort. Men när hans schema lades så hade vi ju ingen aning om att vi ens skulle äga hus. Och nu klumpar allt ihop sig denna och nästa vecka (då han börjar nytt jobb dessutom). Bryter ihop lite nu och då för att jag inte vet hur jag ska få till allt, men jag får lite på att det löser sig på något sätt.

• Liten med Mindre

Smint - rörande växter så gillar jag Saint Paula, orkidéer och diverse paradisträd. De brukar klara sig ett tag.

• Liten med Mindre

Palmer - vi har förresten en bergspalm (tror jag), som klarat att stå i hallen i flera år utan ljus annat än från angränsande rum. Och med sporadisk vattning à la AM.

• Liten med Mindre

Mopedvin - våra päron är också mums. Kanske samma sort. Smakar som anjou-päron, men någon svensk modell då.

Och jag får hjälp av mina föräldrar med - tänkte nog försöka bo där några dagar när värmepannan är borta - får se hur det blir. Annars bor de ju nära nu, och ställer upp massor i våran byggröra. (Men inte stressar min hjärna av för det.)

• Liten med Mindre

Mopedvin - Mindre är 3,5 och lilleman 1,5.

Mindre har det nog lite jobbigt just nu, för hon är grymt instabil och bryter ihop för minsta lilla, brukade inte alls vara så. Vet inte om det slutspurt på trotsen, eller utslag av stress i samband med flytt, renoveringar etc. Sista dagarna har hon i och för sig inte ätit välling som hon brukar heller, så det kanske är nåt i kroppen som bidrar? Bland annat så har antalet mollusker exploderat senaste veckan (eller nåt sånt).

Eller kan någon av kopp-sjukdomarna misstas för mollusker (som hon ju haft ett år)? Inte för att hon verkar ha feber eller är lugnare än vanligt...

• Liten med Mindre

AM - jo hon har haft både stora och små och många och få mollusker sen förra sommaren. Men nu har det plötsligt blivit många fler, på nya ställen och röda/irriterade. Förut har en i taget varit röd o irriterad, men nu känns det som att det är flera. Ska be BVC kolla i em.

Jag vet att man kan "gröpa"/skrapa bort dem efter att ha satt på bedövningssalva (min mor vill göra detta). Men jag är tveksam då jag läst att det ger fler ärr, och hittills sitter ingen helt hopplöst till (typ ögat eller så).

Tyvärr tror jag lilleman fått en med, får se om det sprider sig. På Mindre har det börjat sakta och eskalerat.

• Liten med Mindre

AM igen - jag har tyvärr inga bra hotelltips i Amsterdam. Företaget har bokat senaste gångerna jag var där (6 år sen ). Minns inte mycket alls av Amsterdam, förutom stora mässhallen, och en annorlunda kvällspromenad i red light-district.

Fast när jag var med pappa där i tonåren, så gjorde ju van Gogh (?)-museet intryck, vaxdockemuseet, och den indonesiska middagen.

• Liten med Mindre

Hattis - min första tid hemma bjöd vi bara hem de närmaste som jag stod ut med att visa mig halvnaken för. Jag orkade inte försöka få ihop amning med tröjor/skjortor/knappar o bhåar ibörjan, och slängde av mig allt för att inte dö stress-döden och få skrikbebis.

Ta den tid du vill att vara i er bubbla!

• Liten med Mindre

AM - vi resonerade som så att eftersom det kan ta år att läka ut mollusker så blir lilleman smittad oavsett om de badar ihop eller ej. Så får han besvär så får han. Eller så blir det bara en enstaka.

Vi hoppas också att det är slutklämmen för Mindres del!

• Liten med Mindre

"Dig in"
    "Please, serve yourselves"
    "help yourselves"

Kommer inte på så många lysande exempel.

• Liten med Mindre

Cicci - grattis!!! Spännande att få pröva ny tjänst.

Nytt forum - jag ska kika in lite senare.

Imorse kom köket - som vanligt utan tidsangivelse. Vi mötte en lastbil på väg till dagmamman, och jag blev misstänksam. Åkte hem efteråt igen och se där stod bilen med grejorna på gatan. Tur att maken inte var långt bort för han hade lovat att bära in allt med min pappa. Nu är det bara resten kvar...

Och igår kom ytterligare en snickarfirma för att kika och ge offert. Vansinnigt snygg snickare...tror nog maken får ta beslutet - för jag kommer vara jävig som tusan om offerterna är lika.

• Liten med Mindre

Cicci - gå in på Panel och sen Bli medlem.

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!