fru AM skrev 2011-07-20 11:22:54 följande:
Eller var det 6 kilo på 8 veckor ... Minns inte längre. En biverkning av LCHF - man blir lite glömsk och småpuckad, vilket i mitt fall bara varit positivt (eftersom jag då blir mer jämlik med min man
)
Asgarv här med!
Hattis: Kände mig också som en strandad val när jag var gravid. Smidig som en elefant i en porslinsaffär, när jag t.ex. skulle försöka fotografera syrrans bröllop i slutet av åttonde månaden... Och det var inte bara bebis som gjorde att jag gick upp 20 kg heller, det satt en del på låren som jag inte tror att bebisen hade så mycket att göra med? Snarare att jag inte tränade, och ändå åt precis allt jag ville..? Hur som haver, för mig så tog amningen rätt så bra. Kanske inte de första 2-3 månaderna, men de kommande 3 när lillkillen börjat bli ganska glupsk av sig. Såg ett kort på när lillkillen var nästan ett halvår, där mina nyckelben sticker ut nästan otrevligt "anorexia-varning"-mycket...
Sen är det ju dock inte alla som har det så, men det finns ju chans för det...
Styra upp sovtider lyckades lillkillen med ganska bra, faktiskt... Möjligtvis försökte jag trycka i honom litet extra mat på kvällen? Med honom så började tiden mellan sista nattmatningen (vid 00-01) och första morgonmatningen att bli längre och längre allt eftersom... Från 3 timmar, upp till 4 och så småningom vidare till 5-6 timmar... Det enda jag gjorde var att jag försökte att inte låta de tider som han redan hade utökat till bli alltför förkortade. Dvs när han brukade sova 6 timmar på natten, så gav jag inte mat om han vaknade efter 4 h utan försökte söva om. Var han inte hungrig så funkade det. Annars gick det inte, och då gav jag upp efter någon timma och gav mat.
Nu räckte inte min mjölk helt och hållet till lillkillen, så vid 4 månaders ålder så började jag med gröt, vilket gillades skarpt. Så då fick han gröt morgon och kväll, samt en flaska ersättning någon gång på dagen. Kvällsmatningen var då gröt och så "toppade" jag med amning någon timma eller två senare, det gjorde att han sov bra i alla fall.
Dagtid försökte jag förlänga varje sovpass genom att gå långpromenader i vagn när han skulle sova, även ha honom sovandes i vagnen ute var bra för sömnen - han sov alltid mycket längre då än inne i sängen. Alternativt fick han sova på mig, litet ineffektivt utnyttjande av sovtid men otroligt mysigt och han älskade det!