kängu skrev 2011-03-01 19:12:27 följande:
AM- du behöver inte stressa över språket, Hector är ju inte så gammal än. Det kommer säkert tids nog- tills vidare så var nöjd med att han pratar på och vill kommunicera. Han håller fortfarande på att lär sig de olika språk- ljuden och hur de förhåller sig till varandra. Ett bra sätt att hjälpa honom på traven är att "modella" rätt ord, dvs. H säger: "proo-proo" och du säger,: "Just det, en BIL" (om du vet att det är det han vill säga).
Själv har jag också märkt att barn är väldigt förtjusta i när man upprepar deras "ord". Jag vet inte om det är "korrekt" att göra så men jag brukar göra det, mest som en lek. Jag har charmat många barn genom det
Ett barn som tex säger "proo-proo" så upprepar jag "proo-proo" och då får man alltid ett stort leende till svar. Kanske ändå är bra för dem att få återkoppling på det de säger - alltså att de hör någon annan säga det som de just försökt? El så är det bara fånerier
Moa och jag har lekt (och leker än) väldigt mkt med språket och det är ju hon som styr det, eftersom hon alltid varit intresserad och tidig med det (men inte så tidig som Fossings Elliot! jag tror Moa sa 2-ordsmeningar när hon var typ 1,5 år).
Sweet: hoppas att operationen för din kompis går bra. Gud vad nervös hon måste känna sig
Tänk att gå in i hjärnan och operera. Min förra sambo (som jag var ihop med i 8 år och som köpte hus i samma område som oss) fick en tumör vid örat. Det upptäcktes när han plötsligt inte hörde ngt på det örat. De opererade och då blev han förlamad i halva ansiktet. Tydligen är hörseln helt borta för alltid men de hoppas att känseln i ansiktet kommer tillbaka så småningom. Han har tex problem med att blinka. Usch, stackarn.