I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
September, sömn är och förblir kroppens egen bästa medicin. Jag tror vi i vårt samhälle skulle ha betydligt färre sjukdagar ifall vi verkligen kunde rätta oss efter just kroppen: ligga kvar, sova och bli bra på riktigt. Inte vila litegrann och så köra på igen. Framförallt mammor. Men, inte alltid har man så mycket val.
Idag sov jag i varje fall halva dan och faktum är att jag sitter här i min sköna flanellpyjamas fortfarande!
Vi är förkylda, med precis så olika ställen att ha symtomen på som just virus brukar kunna bjuda på. sambon har skitont i bihålorna, sonen har haft muskelvärk men nu är "näsan det som är jobbigast" med högvis av snutna näsdukar som konsekvens. Jag har rejäl värk i knän, axlar och höfter där jag ju redan har ont, magen är kass med knip och rusa på dass... Ja och så vidare. Men ingen av oss har någon feber. Alltså är det väl inte influensa då, efter vårdens mått.
Fast influensan är ju ett virus det med, så inte vet jag. Jag undrar lite hur de egentligen vet hur många fall av influensan det är varje år, för jag menar, hur många av oss får det konstaterat av läkare? och vad är det då för prover de tar? De vill ju inte ens att man ska komma dit ifall man tror man har det?
Min egen erfarenhet av vårdcentralerna genom tiden är svalgodling -den snabba varianten-och när den inte visar bakterier är det "virus-vila och drick mycket". Eftersom jag dessutom är en sådan där sval typ, som ligger lågt i temp normalt, så är det ju inten som tycker jag har feber vid 37,5, fast jag själv mår påtagligt kass vid såpass hög temp. Jag ligger på typ 36,8 eller så annars.
Hur som helst är kraftlösheten påtaglig och det är inte många knop härhemma, utöver att elda och se till att vi åtminstone äter någonting som kan påminna om föda. Men ingen av oss är sådär totaldäckad som väl är. Mest irriterat och uttråkat hängiga. När ingen orkar något och önskar Någon Annan kunde fixa nödvändigheterna och gärna lite ompyssling också.