Villemoa skrev 2011-08-31 10:05:48 följande:
Ninnis, vad skönt att ni fått sova lite iaf. Ventilera du med bvc-sköterskan, de brukar ha goda råd. Vet du, har funderat på varför det strular vissa gånger för dig och andra inte. Kanske är så att mjölken inte kommer så snabbt som han vill precis efter utdrivningsreflexen? Så var det för Ellie ibland och då släppte hon och skrek, tog tag igen, släppte och skrek osv. De har ju sina perioder de små liven när de kräver mer mat men att tuttarna inte riktigt fattat galoppen
Vet inte men det var bara en tanke. Hoppas du får nåt klokt svar från bvc! Kram
Fast oftast tar han inte tag alls, utan börjar skrika så fort jag lägger honom vid bröstet. Och de gångerna han tar tag och sedan släpper sprutar det mjölk, så det är uppenbarligen efter att utdrivningsreflexen har kommit igång? Jag vet inte. Kanske har han bara mindre aptit (det är en av punkterna i boken om utveckligsfaser) just nu. Nyss vaknade han och var märkbart hungrig (smackade med munnen), och då åt han ordentligt. Jag får kanske snällt vänta ut honom tills han blir riktigt hungrig.
Men å andra sidan gallskrek han igår kväll när jag lade honom vid bröstet. Jag gav mig inte utan höll honom lugnt men bestämt kvar vid bröstet (vyssjandes och vaggandes) och till slut lugnade han sig och åt glupskt från båda brösten, så uppenbarligen var han hungrig ändå. Vid första nattmatningen (ca kl. 01) ville han däremot inte alls äta utan gallskrek fast han hade legat och smackat med munnen och borde vara hungrig. Då lade jag ner honom i sängen igen och tänkte att han vill kanske äta om en stund istället, men han somnade och vaknade inte förrän ca kl. 04. Då åt han duktigt. Det är det som är så svårt, att veta om han är hungrig eller inte. Det känns inte så kul att "tvinga" honom att äta, samtidigt som det är värt att ta fajten om han faktiskt är hungrig och äter till slut.
Förlåt för ännu ett långt förvirrat inlägg om Minis ätande...