Inlägg från: Klockarbol |Visa alla inlägg
  • Klockarbol

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Hej alla!

Så roligt att se dig här Kjell Präst Solig säger som Blomman - ser dig gärna ofta här!

Jag gillar att odla och helst ska allt som växer i min trädgård (inklusive i blomlådorna) vara ätligt! Favoriterna är tomater - som sällan eller aldrig hinner mogna men syltade gröna tomater är ju så himla gott! - mangold, salladslök och ärtor & bönor. Små rödbetor att förvälla och bubba frysen full med är inte heller så pjåkigt!

Odlandet har dock tyvärr haltat de senaste åren, onda leder och det havererade livet har satt käppar i hjulet. I år finns ett oerhört sug och stor längtan efter odlandet men jag hinner inte riktigt med, vintern tog som aldrig slut och 3 veckor efter att tjälen gått ur marken så bidde det sommar Förvånad.  Dessutom är det fåglar och marsvin överallt där mina sålådor brukade bo...
    Men citronmeliss ska odlas till undulaterna och grönkål till marsvinen. Åsså får det bli köpta tomatplantor i blomlådorna Skrattande Å ärtskott till såväl 2-benta som fyrbenta, å mangold ska jag nog lyckas klämma ner nånstans så vi kan göra sån där smaskig vegetarisk lasagne i vinter.

Nässelsoppan blev jag lurad på i år - någon krypigkrälig figur äter upp nässlorna...

Nu blev jag hungrig.

• Klockarbol

I dag är det jättemycket måndag...
    Ofrivillig sovmorgon (missade att byta till vardagstidslarm på klockan) och vaknar 20 min innan Yngsta börjar skolan! Men hon kom bara 5 min sent och frukostmacka hann hon med så vi lyckades riktigt bra om jag får säga det själv.

Det hastiga uppflygandet ur sängen resulterade dessvärre för min del i ett 'sånäraryggskottmankankomma' utan att det låser sig helt Obestämd
    Så med bilden av Blommans vitsippebacke tejpad på näthinnan och lite Fogelström i huvudet så ska jag nu avlägga visit hos jobbets egen akupressör!

Stockholm i rusningstrafik är väl kanske inte Stockholms bästa sida men bara bilen beter sig som den ska så tycker jag ofta att det, på något märkligt vis, är rogivande att sitta där. Som själslig vila liksom {#emotions_dlg.flower}
    Å självfallet ska det vara automatväxlad bil Skrattande

Hej BS! Ett frukostäpple kanske? Äpple

• Klockarbol

Akupressur är oerhört effektivt men min själ vad det gör ONT! Den här gången såpass att jag fick låna en tröja av en kollega för min skjorta var genomblöt på ryggen...
    Men jag fick tillbaka rörligheten i svanken Glad.

Citronmeliss hänger jag in i ett knippe, färsk och nysköljd så den fortfarande är blöt. Undulaterna blir som tokiga och ålar som lyckliga metemaskar med vingarna utspärrade och verkligen badar i knippet!
    Det är samma lycka som man kan se hos vilda småfåglar när de hittar första vattenpölen på vårenSkrattande
    Jag har ju ganska många undulater så jag brukar hänga in 3-4 knippen samtidigt för att undvika slagsmål.

Nu när jag drar upp egna plantor så har jag sått i ekologisk plantjord och då kan jag hänga upp och ställa in hela plantor med jord och allt. Det är inte klokt så kul man kan ha med jord och rötter när man är en liten fågel!
    När allt det gotta sen är uppätet och sönderbadat och jorden är utsprätt i hela vardagsrummet så är krukan till mycket nöje också.

Torkade örter har jag inte haft några så det har jag aldrig provat men det borde funka att blanda med fröet?

Annars är morot och broccoli stora favoriter. Moroten ska helst vara i bit enlig mina dun. Broccoli får dom bara ibland eftersom det är nåt i den som hämmar jodupptaget hos fåglar.
    I helgen hängde jag in en knippe björkris med små blad och det dög inte alls så jag fortsätter med blåbärsris istället.

Ett par av fåglarna älskar kokt pasta och flera av dom tycker att mina gardiner blir mycket finare om man gnager en massa små hål i dom...
    Äldsta dotterns undulat älskar marsvinen och marsvinens hö. Det är inte ömsesidigt kan jag säga...

• Klockarbol

Jag har haft en 4-dagars helg som har varit helt fantastisk!

Bonusbarnet har varit förbi och omsatt min födelsedagspresent i handling så nu är ytterdörren slipad både utvändigt och invändigt!
    Han fick slita en del och dessutom gick det inte att haka av dörren (tydligen har någon nån gång i tiden ansett att det var praktiskt att hänga dit dörren först och sedan spika upp dörrfodret...) så han fick slipa dörren på plats. Pojkstackarn är nästan 2m lång så det kan inte ha varit allt för bekvämt Förvånad

När slipmaskinen stod på laddning så hann han med att rensa bort sisådär 100-130 meter gammal skarvsladd som exet lagt kors och tvärs över tomten genom åren, varje sladdelände har varit en "tillfällig lösning tills jag hinner göra det ordentligt"...
    Det som är borttaget nu låg övervuxet på marken, under tegelpannorna som skulle ha lagts på taket, inknutet och fastvuxet i träd osv.
    Dessutom har allra sötaste bonusbarnet även - monterat ner ett gäng trasiga strålkastare från husfasaderna - monterat ihop min nya fruttuttut-gräsklippare - klippt gräset och sågat en massa sly!!!
    Och detta på en ledig torsdag och efter att han slutat jobbet på fredagen!

Halv 12 på fredagkvällen åkte han hem efter att ha frågat om han inte skulle hoppa över det planerade släktkalaset på lördagen och komma förbi och hjälpa mig att städa slipdamm...

Det har ju inte bara jobbats utan även ätits gott, soffmyst med godis och film ihop med Yngsta och fikats i trädgården medan livets stora frågor och funderingar har avhandlats.
    Han är jämnårig med Äldsta och det är så fantastiskt att se honom vara 'storebror' åt Yngsta och att få förtroendet att vara hans bollplank i livet är så otroligt stort!

Det är en stor ynnest och en gåva att ha blivit vald som 'bonusfamilj' av en sån kille!

*smyger iväg en stund för att jobba lite*

• Klockarbol

Men jösses Blomman Förvånad

Hur har det gått med Blompojken och hans tumme????

Och hur går det med DIG?

Nu börjar jag bli rejält orolig för det där är ju allt annat än vila och rehabilitering...

Funderar stillsamt på om jag ska åka och hämta dig och ta med dig hit för lite vila?
    Jag kan erbjuda en sittvänlig soffa och en rackarns massa tv-kanaler, sova får du göra i den obebodda halvan av min säng (sparkas du så sparkas jag o antagligen tvärt om), mat finns det gott om i frysen likaså hemkokt saft. Ute erbjuds såväl trädgårdsmöbler som hammock, blåmesar i holken, talgoxar i farstutaket och kajor i skorstenen, trevliga grannar och en söt liten kyrka utanför köksfönstret (den kan man titta både på och i om andan faller på) om kvällen kan man se och höra morkullan på sin kvällstur och om man har tur, träffa byns kattuggla.
    Om det regnar är det gott om fågelkvitter inomhus också och jag lovar att du inte behöver befatta dig ett dugg med marsvinen! För stunden är det även myror i badrummet men dom behöver du inte heller umgås med om du inte vill.

Vi dricker gärna te om kvällarna men vill du hellre ha kaffe så får du. Äter gör vi sån't som är gott och det finns såväl mixer som råsaftcentrifug (och en halv frys med bär och frukt) när du ledsnat på paj, kakor och glass!

Vill du ha nåt att göra om dagarna så finns det utmärkta, lagom långa promenader. På väg eller i skog, vilket som behagas. Åtskilliga är grannarna som är antingen pensionerade eller föräldralediga som man kan slå följe med!
    Det finns 10 låder med olika slags pyssel (allt från pärlor och papper till skinnsömnad och ljusstöpning) och ännu fler lådor med garn om det önskas stickas eller virkas! Min väninna ställer säkert upp så vi kan dra på en liten varprumpa på vävstolen också om det kan vara nåt? Fast då får du lova att inte trilla i trappen upp!
    Böckerna äro legio i vårt hem och till dig, allra finaste Blomman, så lånar jag ut vad du än vill läsa.

Söta söta Blomman, jag vill ju så gärna att du ska kunna få vara lite rädd om dig nu Hjärta

• Klockarbol
    Kjell Präst skrev 2013-05-14 13:24:05 följande:
    I kväll blir det föräldramöte inför sommarens konfirmandläger. Jag ska berätta lite om undervisningen, häromåret var det en rätt aggressiv mamma som ställde mig mot väggen och krävde att det skulle vara ordentlig kristen undervisning, annars kunde hon ju skicka sin son på vilket läger som helst. Och det hade hon ju rätt i...
    Inte utan att jag blir lite nyfiken på den mammans bild av "ordentlig kristen undervisning"?
    Lära sig lilla katekesen utantill?
  • Klockarbol

Självklart får man äta praliner till frukost!

Semlor och wienerbröd är fö mat för själen och innehåller följdaktlgen inga kalorier alls!

Hejja Musikern!
    Om jag inte missminner mej så är det inte helt ovanligt att få en klinisk depression efter en hjärtinfarkt så visst är allt som påverkar hjärtat milt uttryckt väääldigt essentiellt och läskigt!

Att ha nån som har rafsat runt i hjärnan på en kvalar allt in där också...
    Funderade på om jag skulle fråga hur man vet skillnad på sårvätska och "annan vätska" men jag har bestämt mig för att jag är glad så länge jag slipper veta just det...

MSW - Jag är också helt klart bäst på att dra upp småplantor, i nästa läge brukar det gå si och så... Och nu när du nämner det så minns jag också alla småplantor som antingen blev provklämda av barnafingrar eller helt sonika uppätna av nån av hundarna.
    Undrar om jag ska satsa på direktsådd ute i år för jag misstänker att de vanligtvis svårtrugade undulaterna kommer att älska mina sålådor!

Mmmm, smörgåstårta *dreglar*
    Flamman - vilken slags smörgåstårta blir det?

• Klockarbol

Min arbetsdag i dag blev väldigt kort.

En kollega drabbades av nåt hjärnsläpp och sprayade sin jacka med impregnering inomhus, i hallen utanför MITT RUM...
    Sån där impregnering som bara får användas i välventilerade utrymmen ni vet, typ UTOMHUS!
    För hans del fungerade det säkert jättebra, han skulle ju i alla fall gå ut och jobba.

Men jag sitter ju liksom där jag gör så en halvtimme senare var det bara att packa ihop och åka hem med riktigt vidrig migrän Kräks

Liiiite bitter är jag allt, förutom att det är prutt med migrän så känns det rätt taskigt att jag ska betala hans brist på "tänka först - göra sen" med nästan en hel karensdag på MIN lön... Skrikandes

Insåg väl halvvägs hem att jag borde ha tackat ja till att bli hemkörd men jag ska tillbaka in till stan i kväll så jag behövde få hem bilen.
    Men efter alvedon, mörkläggning av mycket förvånade undulater och 4 timmars sömn så börjar det arta sig även om huvudvärken helt klart hänger med.

• Klockarbol

Heeeej Andbeyond! Så roligt att se dig igen - och ja, det här är helt rätt ställe för kaskadkräks Glad

Jag tycker att det låter som en bra idé att du leker med Blomman en stund den här sommaren, om inte annat för att jag då inte behöver fundera så mycket över om finaste Blomman tar i på tok för mycket i sin tristess över att förväntas vara parkerad i den rosa baden-baden mest hela tiden Solig.
    (och ja, jag förbehåller mig rätten att hönsmamma lite så här på håll, så det så! Jag förbehåller mig även rätten att kräva att barnen tar på sig strumpor och tröja när jag fryser Flört)

Dessutom kan du och Blomman turas om att ta om-nattningar på lilla dottern. (Förutsatt att det är ok för Blomman förståss men det tror jag nog att det är?) För det är sååååå mycket lättare att hantera en skrutt, som tycker att sammanhängande sömn är överreklamerat, när det inte är ens eget barn och ens egen vardag!

Dessutom gör det underverk för en sliten mamma att faktiskt få och kunna (du får nog träna på det ett par gånger Andbeyond) sova några hela nätter.
    Miin Yngsta höll på på samma sätt, läääänge... Och hon grundade dessutom med månader av hysterisk kolik där hon sov max 20 minuter åt gången - oavsett tid på dygnet...
    Och trots att Yngsta i dag är 11 år så reagerar hela min kropp när jag läser det du skriver och enligt min erfarenhet så är det sååååå vansinnigt viktigt att få den där sov-natten nån gång i bland.
    Och enligt min erfarenhet så är det sååååå vansinnigt SVÅRT att släppa taget och inte ha dåligt samvete för att nån annan får sin sömn störd av mitt barn.

Meh, nu ringer telefonen

• Klockarbol

Det som är så bra är att såväl troll som hjärnspöken spricker när man ställer ut dom i ljuset!
    När man sätter ord på dom och delar med sig av dom så riktigt höööör man pyspunkan Glad Och när man ställer ut dom till offentlig beskådning i gräset utanför ett pippi långstrump-hus med prinsesstorn (oavsett om man gör det andligen eller fysiskt på plats!) så smäller dom högt och ljudligt och bara en liten rökpuff seglar iväg i vinden!

I dag blev jag väldigt glad när de regntunga molnen seglade iväg så att jag kan hänga ut min tvätt!
    Att jag sen bestämde mig för att det var ett strålande tillfälle att klippa gräset var väl ett mindre lyckat beslut... Jösses så VARMT! Nu är jag ju genomsvett och alldeles trött jue...

Å det går inte alls för sig för listan med sån't som ska göras i helgen är hur lång som helst...

Jag reser iväg på tjänsteärende måndag och tisdag och då kommer bonusbarnet hit och roddar Yngsta, alla djur och resten av vardagen till jag kommer hem sent på tisdagkvällen. På onsdag em och kväll är det Blodomloppet i min håla, på torsdag är jag nog medvetslös och har ont i fötterna och på fredag är det heldags Kick Off med jobbet.
    Ja just det, nästa söndag ska jag till huvudstaden och träffa juristen för farsans bouppteckning.

Undrar varför saker inte kan strössla ut sig lite fint över tid?

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård