I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
Blompojken kom hem sprudlande glad och riktigt lyste av stolthet. Dels hade han med sig sin i träslöjden egenhändigt ihopsnickrade stövelknekt-mycket praktisk och fin (eller unik iallafall han har gått loss med dekorerandet kan man säga)
Men framförallt hade han nu redovisat sitt SO-arbete med stor framgång. Han fick med sig sina åhörare "och det blev lite prat, så inte alla bara satt där" och kände själv att det flöt, och av fröken fick han fint beröm. DEN skjutsen framåt behövde han! Nu har han något positivt och en känsla av att ha lyckats förr med sig inför kommande arbeten.
Jag pratar om det här, inte för att framhäva min son och hur duktig han är, utan för att det varit SÅ mycket gapande och tjafs om läxor, hur trååååkig skolan är, hur jobbigt allt är för honom och hur pressad han minsann är av att det ska bli betyg etc etc etc.
Jag har slitit rätt ont av att försöka både peppa, lyfta och samtidigt tvinga-för läxorna ska göras, punkt och slut! FY!
Så nu när det var ett sådant bamsearbete med en megasammandrabbning i början och ett hårt och tidskrävande jobb att få färdigt, så känns det helt fantastiskt skönt att det gav precis det resultat jag som förälder visste att det kunde och hoppades att det skulle.
Jag önskar honom inget hellre just nu än att han ska känna lust i sitt skolarbete. ungarna är där HELA dagarna i tio år-det är ju helt bedrövligt om det ska vara en klagovisa under merparten. Särskilt när det gäller barn som INTE har problem med inlärning eller andra stora hinder.
Därför hoppas jag att just hans egen känsla den här gången och polletterna som trillade ner, kommer att kunna vara lite av ett startskott för en annan inställning och en annan atmosfär för honom, både i skolan och hemma-och mig när det är hemma han ska jobba. Har han gjort detta en gång, så har han ju den känslan att bygga på och minnet av hur gott det kändes att faktiskt ha jobbat hårt, gjort sitt bästa-och få skörda resultat. För, det kommer att behöva göras igen och igen och igen...