• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Fru sy
    Ninnnis skrev 2011-02-03 08:00:19 följande:
    Nu har jag lyckats lägga in en vanligt UL-bild också.
    Så fin han är!! Vad roligt att få se bilder.

Ja, visst är det häftigt att få kolla på vagn "på riktigt". Det gjorde vi oxå efter rul. Vi har ju beställt en Emmaljunga city cross, med citykorg. Att vi valde citykorgen till är för att vi tycker det är snyggast, för mig ser det mer ut som en liggvagn med den än med lift. Men det är ju en smaksak. Sen blir vagnen högre med citykorgen, så där kan man ju kolla med två vagnar bredvid varandra vad man tycker är bäst. Vi gillar att den blir högre. Men om jag inte minns fel så har villemoa lift till sin och hon är ju lång, och tycker det funkar(?) Citykorgen är även rymligare vilket vi tycker känns bra på sommaren, då det känns som det blir luftigare ochsvalare i den ifall det behövs. Nu blev det bara fördelar med korgen, men eftersom vi bestämde oss för den är det ju den vi gillar bäst. Men finns säkert folk här inne som kan skriva positivt om liften.

Vi bor ju oxå i hus, men tänker oss att vi ska köra in vagnen i hallen, kanske att vi använder den som sovplats en del på nedervåningen. Hade vi bott i lägenhet och jag sprungit runt mkt mellan kompisar i olika lägenheter och fikat tror jag att jag tänkt annorlunda, för visst är det smidigt med liften att bara lyfta med sig...
  • Fru sy

Sen skiljer det faktiskt bara lite väl kilot mellan liften och korgen, så jag tänker att om jag behöver lyfta med mig bara korgen fixat jag det oxå, finns ju handtag på den med.

• Ninnnis

Tack för input, Fru Sy!

Det är så svårt att förutspå hur det kommer att fungera rent praktiskt när lillkillen väl har kommit. Maken tycker det verkar krångligt (och skitigt) att köra in vagnen i huset, men samtidigt känns liggdelen rejälare. Varken vår hall eller grovköksingång/tvättstuga är speciellt stor, men visst skulle det väl få plats en vagn. Samtidigt känns mjukliften smidig att bära med sig.

Jag tar tacksamt emot fler tips och input

Vilken färg har ni valt, förresten?

• dfk

Tack Ninnis, nu ser jag! Jättefina bilder, vad söt mage du har!! Fina bilder på lillkillen!

Fru Sy, jag känner jättemycket igen mig i det du beskriver. Min ena graviditet var väldigt snarlik din! Jag har nog förträngt mycket av den tiden, men jag var inte vid så gott mod som du. Hejja dig!!

Heloise, roligt med panzers anställning och att det gick bra på Elises kontroll!

• Ninnnis
    dfk skrev 2011-02-03 08:47:20 följande:
    Tack Ninnis, nu ser jag! Jättefina bilder, vad söt mage du har!! Fina bilder på lillkillen!
    Tack!
  • Fru sy
    Ninnnis skrev 2011-02-03 08:46:39 följande:
    Tack för input, Fru Sy!

Det är så svårt att förutspå hur det kommer att fungera rent praktiskt när lillkillen väl har kommit. Maken tycker det verkar krångligt (och skitigt) att köra in vagnen i huset, men samtidigt känns liggdelen rejälare. Varken vår hall eller grovköksingång/tvättstuga är speciellt stor, men visst skulle det väl få plats en vagn. Samtidigt känns mjukliften smidig att bära med sig.

Jag tar tacksamt emot fler tips och input

Vilken färg har ni valt, förresten?
    Vi valde PP Navy/White på korgen och sen den svarta sittdelen, vi vill ha metallfärgat chassi och det blir det med den svarta sittdelen.

Sen tycker jag att korgen känns säkrare när Orvar blivit nga månader, stabilare och högre kanter liksom. Säkert bara jag som är tramsig men det var min känsla när vi jämförde...
  • Fru sy

Förresten Ninnis, blir det ngt annat arbetsnamn på magen nu då?

Vi hade ju oxå svårt med killnamn innan vi fick veta att det är en liten kille i magen. Men sen har jag "letat" fina namn som jag skrivit upp och så har vi pratat oss fram till ett gäng namn vi gillar. Mer exakt kommer vi nog inte göra innan han är här, vi känner båda att vi vill se vad han är för ngt liten kille innan vi bestämmer. Sen kan jag fortfarande hitta fina namn, men inte alltid mannen godkänner dem...

• Ninnnis
    Fru sy skrev 2011-02-03 09:08:13 följande:

Förresten Ninnis, blir det ngt annat arbetsnamn på magen nu då?

Nja, än så länge är det Mini eller Lillkillen. Namnfrågan får vi nog återkomma i
  • lanovia 08

Idag är jag bitterfittan nummer ett. Fula ord vill hagla ur min mun och helst skulle jag vilja lägga mig i ett hört och gråta, men det sista har jag bestämt mig för att vore alldeles för barnsligt.
    Vi har sparat, vi har på en lön minus denna månad kämpat och knegat för att klara oss på så lite utav våra sparpengar det bara går, allt för att kunna ta övriga sparpengar och betala Egyptenresan. Vi har med hjälp av presentkort vid födelsedagar och jul lyckats. Vi har längtat och trånat. Vi var ju tvugna att ställa in Greklandssemestern i hösta så nu ville vi verkligen komma iväg.
    Hur det gått kan ni nog räkna ut själv. Alla plan till Egypten är inställda
    Det suger så jävla fett!!!!! (väldigt moget uttryck)

Nej Kanarieöarna är inget allternaiv, kostar lika mycket om inte mer men sämre hotell och erbjudande om plats. KapVerde skulle vara underbart, men då måste vi punga ut typ 6000 kr till.

• lanovia 08

Ninnis, en liten kille. Så underbart. Det är bra med fler killar i tråden. Blompojken räcker ju inte långt, bigami är ju förbjudet i Sverige. Vi får ju inte glömma att det finns en B till och en A. Men 3 pojkar till alla dessa tjejer.

Vad gäller liggdelar. Tja, nu har ju inte jag aktivit valt vad vi skulle ha för liggdel eftersom vi ärvde våran vagn. Men vi har mjuklift i våran och det tycker jag har varit suveränt. vi har vagnen stående ute i förrådet och när E var liten var det så smidigt att ta på henne allt inne, lägga henne i liggdelen medans jag själv klädde på mig. Jag vet inte hur liggkorgen är i vikt och lätthet att bära med sig, men mjuklift har varit jättelätt och smidigt att flytta mellan hus och vagn.

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård