Inlägg från: Klockarbol |Visa alla inlägg
  • Klockarbol

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

*det är för närvarande många som ringer oss, var vänlig försök senare piip, piip, piip*

Ja men va F-N!!!!!!! Jag har ju suttit i kö i nästan en halvtimme.   *det här är en RIKTIGT arg smilygubbe*

• Klockarbol

Tack alla. Det värmer och gör att det blir lite lättare att andas (något mer tårögt också men det kan jag leva med <3)

Jag vet faktiskt inte riktigt hur jag mår. Jag tror det är bättre men det var 'lättare' att vara väldigt arg hela tiden.
    Jag fortsätter gå ner i vikt och är just nu halvtidssjukkriven.
    Inser att jag behöver det men blir ännu mer stressad över ekonomin.

Han har åtminstone flyttanmält efter mycket om och men och väldigt mycket "men vad gör det för skillnad..."
    Hjärta till Blomman för informationen på ämnet! Tack!

Att eftersända post är tydligen lika komplicerat som att tala sanning så nu låter jag skräpet ligga kvar i brevlådan.

Pusselbiten 'telefonabbonnemanget' har efter 8 turer äntligen löst sig så nu behöver vi inte vara rädda för att telefon/tv/bredband är uppsagt rätt som det är.  Lyckades tom sänka kostnaden lite grand

Om hormonspiraler eller andra spiraler vet jag ingenting - jag bestämde mig på ett tidigt stadie att det nog gör ap-ont så det var aldrig ett alternativ.

Om sömnvanor så sammanfattar jag bägge barnen med att vanorna är sena...
    Äldsta somnade på egen hand och sov hela nätter från dag 3 i livet. Bortsett från mjölkstockningen from hell så var det inte dumt alls.

Yngsta gjorde processen kort och sov inte alls första året... Jag slapp visserligen mjölkstockning men 10 månader med kolikbarn from hell var inte så kul. Inte växte hon nåt direkt heller (antar att all energi gick åt till att ha ont och skrika?)
    Sedan sov hon i vår säng någon del av natten tills hon var nästan 7. En riktig liten plåsterlapp för att uttrycka det inte så politiskt korrekt!

Fortfarande är det oftast flera turer upp ur sängen på kvällen för än det ena och än det andra men vanligtvis somnar hon före mig.

Nu är det ju 10 år mellan mina två men Äldsta var väldigt intresserad och glad över att få ett syskon ("men en bror vill jag inte ha!" innan Yngsta anlände. Sen gick det över med besked.
    Det tog ett par år men nu är damerna som ler o långhalm.

Solde - jag har tänkt mycket på dig och din arbetssituation. Jag hoppas innerligt att du kan söka dig därifrån mycket snart. Jag finns ju sedan många år hos samma arbetsgivare men en annan del av verksamheten och har sett (och upplevt) en hel del tråkiga exempel. Priset man får betala kan bli väldigt högt.
    Vi (som verksamhet då) är mycket duktiga på att ta hand om andra men inte speciellt duktiga på att göra detsamma för varandra. Tyvärr.

Nu dusch och jobb.

Pöss på er!

• Klockarbol

Men det var ju det första jag skulle skriva i dag!!!

Pöss på Humle och Dumle och en benig armbåge till Fru E att hålla i vid behov!

• Klockarbol

*vinkar*

Blomman - jag sällar mig till skaran som tycker att du ska ringa VC. Eftersom blodet är rött är det antagligen "bara" sprickor i ändtarmen eftersom din mage varit så krånglig men det är alltid viktigt att kolla upp såna saker. Är avföringen svart så brukar det tyda på en blödning längre upp i systemet (tex magsår som jag provat legio).

Äldsta dottern har UC (Ulcerös Colit) så jag är väl extra petig med såna här grejer..

Fru E - sänder en tanke och en stadig portion mod!

BS - välkommen hem

Solde - så skönt att höra att det gick bra med misen!

Och där tog närminnet slut :/

• Klockarbol

Flamman - jag förstår till del dina kluvna känslor inför julen såväl visavi ärkeexets val av avresedag och fullt ut julklapp/ekonomi biten.
    (Personligen så befinner jag mig i ett läge där det skulle glädja mig ohemult mycket om mitt blivande ärkeex flyttade så långt bort det är geografiskt möjligt...)

Ditt ex har ju klart och tydligt visat att det i hans värld bara finns han och hans behov och även om jag förstår hur illa det plågar dig för att det drabbar barnen så får du, liksom jag, försöka vila tungt i insikten att ingen av oss kan påverka våra respektives val och prioriteringar. Det finns ingenting vi kunde ha gjort annorlunda.
    En individ bär ALLTID det fulla ansvaret själv för sina handlingar och val.
    En feg och ynklig individ skyller gärna ifrån sig - på andra, på omständigheter, på "misstag" osv.

Men sanningen är att det till syvende och sist alltid är den som väljer (att vara otrogen, att ljuga, att svika etc) som bär det fulla ansvaret för konsekvenserna.
    Och lika sant är att det blir sådana som du och jag som får "städa upp" i röran efteråt.

Och faktum är, de är vuxna människor som har valt själva - ansvaret för deras väl och ve är inte vårt. Det är deras eget.
    Det enda vettiga jag hittills 'hört' ditt ärkeex säga är just precis - "Men det är ju inte ditt problem"
    För det är det inte, kom ihåg det Flamman!

Jag jobbar hårt för att inte känna skuld. Jag agerade utifrån de förutsättningar jag fick och jag visste inte att förutsättningarna bara var lögner. Så skuld vill jag inte bära i detta.

Dagen idag börjades med samarbetssamtal om umgänget med Yngsta.

Jag är helt utmattad, arg och ledsen men nu finns det ett avtal (lika giltigt som en dom) som reglerar umgänget till 2 "pappahelger" i månaden under det kommande halvåret.

Underhållsbiten visade sig vara en helt annan femma... (Vem hade kunnat ana det *ironisk smilygubbe"
    Där hette det att "det tar f-kassan hand om"

eh, jaha?

Jag antar att det bygger på samma resonemang som när han sa till Äldsta härom veckan att hon skulle se till att flytta så fort som möjligt så "mamma inte drar ner dig mer, hon är arg deprimerad och ledsen" och sen fyllde han på med att Äldsta inte behövde oroa sig för mig och Yngsta för att "dom tar soc hand om"...

Äldsta blev skitarg och vill inte ha nåt att göra med honom i fortsättningen (och gissa vems "fel" det är...)

• Klockarbol

Åsså kan man ju klicka på "posta inlägg" knappen istället för att svara i telefonen Skäms

Vinkar till alla och återkommer efter att jag har gjort marginell nytta på jobbet...

• Klockarbol

Viftar in lite snabbt på väg mot kudden, är fortfarande helt färdig...

Tack för länkar och trådomtankar!

Jag lusläste F-kassans hemsida när jag gjort lite nytta på jobbet och blev eventuellt lite klokare. Fast bara eventuellt.
    Däremot hjälper dom tydligen inte till att räkna ut belopp när det inte ska drivas in via dom. Å där stöp jag på "schablonbelopp för barnets kostnader". Det hänvisas till det och skrivs att såväl f-kassa som domstol använder det och att det omfattar del av boendekostnader.
    Men beloppet går inte att hitta...
    Bara en hänvisning till Konsumentverkets "Koll på pengarna" vilkas listor inte omfattar del av boendekostnader på ett begripligt sätt.
    I morgon tänker jag fortsätta terra socialstyrelsen som tydligen har gjort beräkningen.

Flamman - jag återkommer så fort jag har några siffror.

Hursom tänker jag göra iordning blanketter för underhåll för både Äldsta (som fortf går i gymnasiet) och Yngsta så får han väl skriva under bäst han vill.

Flamman igen - på f-kassans hemsida står det rätt mycket om "internationella situationer" men handlar visst mest om EU-länder.
    Inte är väl hans hem ett EU-land? *rodnar en skvätt över fullständig okunskap*

Ring och prata med f-kassan.

Vad gäller enskild vårdnad så är det familjerättsbyrån som gäller. Åtminstone heter det så här i hålan.
    Kolla din kommuns hemsida så borde du hitta dom där.

Jag skulle råda dig till att nysta i detta så snart som möjligt.
    Underhållsstöd (det som f-kassan driver in) räknas bara en månad retroaktivt...

Piggelin - tulpanlökar brukar funka bra även om man spettar ner dom i tjälad mark - tåliga rackare det där - medan narcisser vill i backen tidigare. Enligt odlarna (alltså lökproducenterna) så vill påsk-o pingstliljor i marken nästan en månad innan tulpanerna.
    På jobbet planterar vi tulpanlöken först när det är mindre än 10 plusgrader i jorden. Är det varmare än 14 grader så börjar löken gro och då blir det mest skräp kvar till våren.

Växter som ska vinterförvaras kan jag ingenting om. Mina växter brukar hinna dö innan det är dags...
    Jag har lyckats övervintra en amaryllis en gång. Fast det berodde bara på att den ramlat ner bakom frysboxen och när jag väl fick syn på den framåt vårkanten så hade den nästan helt vita 50 cm långa blad
    Men den grönade på sig och blommade tom under sommaren även om den var så krokig så jag fick binda upp den i schersminbusken!

Nåt nytt om lån har det inte blivit. Jag har varken hunnit eller orkat ringa runt och boka tider bland all annan pappersexcersis.
    Känns lite som att den mesta tiden spenderas i soffan med ungarna tittandes på film och serier sittandes i en hög omsvepta av filtar.
    Mysigt är det och vila behöver vi men vi ska nop försöka få lite bättre balans på det hela igen. Svårt när det är himla bra dvd-boxar som vi 'måste' plöja igenom 

Jag tror fö att det är en mystisk invigningsrit hos lagom små barn att trilla från saker och slå sig i huvudet!?
    Har hitills aldrig mött någon förälder som inte åldrats 5 år och kännt sig som en skurk för att barnet åkt i golvet och av detta drar jag slutsatsen att alla barn gör sånt minst en gång. (Alltså jag har aldrig mött nån som sagt att barnet aldrig rullat/trillat/vridit sig så det har trillat och slagit sig - eller jo, en karl på jobbet påstod bestämt att nåt sån't ALDRIG hänt hans barn... vilket enbart berodde på att han aldrig var hemma så han hade ingen aning om vad som hänt eller inte...)

Äldsta fick använda hjälm efter 3e hjärnskakningen.

nähä. men jag skulle ju gå och lägga mig?

• Klockarbol

Rackarns så lång det blev! Det var verkligen inte meningen.

Kan jag skylla på en repris av House?

• Klockarbol
    Hvidbrud skrev 2011-11-10 09:40:21 följande:
    Flamman: kramar till dig och dina barn. Der är inte klokt vad ni får stå ut med. Blir så ledsen i hjärtat- men det är en jäkla tur att han flyttar ut från landet annars skulle jag nog snart åka upp och hissa upp panattahuet i snoppen i en flaggstång till almän bespottelse...:-O
    Ja gör det Hvidis!!! Jag kliver på på vägen upp och laddar med rötna, riktigt hårdskaliga ägg! Och en riktigt slö skridsko.

F'låt.
    Men jag blev alldeles kall och illamående när jag läste ditt inlägg Flamman.

Jag utgår ifrån att mitt ärkeex har så mycket självbevarelsedrift att han inte skulle säga flasklock om "brutna löften". Varesig i normal samtalston eller skrikandes och gapandes.

Jag tror tamigfan att jag skulle göra mig olycklig och slå ihjäl karln i motsvarande situation.

*konstaterar att ryggsäcken från barndomen i allra högsta grad är närvarande*
  • Klockarbol

Stort och varmt Grattis till MSW Hjärta

Och ett innerligt YAY till helipanzerfamiljen!

Och Fy Skit med livmoderinfektion Flamman! Jag håller med Villemoa med eftertryck - stanna hemma tills du är HELT bra! Å hör sen! Det är inget att leka med en sån infektion *tittat strängt och lite oroligt på Flamman*

Pöss på allemehopa och grattis till alla födelsedagsfirare inklusive tråden!

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård