• mahj26

Hur ser er bröllopsmeny ut?? Tips???

Hej!

Har så svårt för att komma på en meny till vårt bröllop (30 juli 2011)
    Har pratat med några företag ang. catering, men de ville att vi själva skulle komma med lite idéer på ungefär vad vi vill ha först...
    Ska ju gärna vara något som passar med årstid och så...

Vi gillar fisk, men då det är flera av gästerna som inte är så glada i det så tänkte vi ändå ha någon typ av kött till varmrätt... Helst inte alltför dyrt...

Förrätt skulle ju kanske kunna vara något med skaldjur/fisk...

Hur ser era menyer ut?? Behöver inspiration!! Flört

• Svar på tråden Hur ser er bröllopsmeny ut?? Tips???
  • Skumboll

Vi kommer bjuda på canapéer till fördrinken. Sedan blir det rencarpaccio till förrätt, hälleflundra alternativt kyckling till varmrätt (gästerna får själva välja) och kolatarte till efterrätt. Bröllopstårta efter det men där är inget bestämt, förmodligen med mycket choklad!

• Bröllop201187
    mahj26 skrev 2010-12-28 08:47:27 följande:
    Vad ska ni ha för buffé? Har också funderingar på buffé...
    Ska ni ha förrätt och efterrätt också?
    Vi ska ha olika pastasallader, kallskuren grillad kyckling, kallskuren grillad fläskfile, potatissallad, kokt potatis, Prinskorv, köttbullar, gravad lax, sill, stekt inlagd strömming, varmrökt lax, pepparlax, olika kalla såser, grönsallad, smör bröd.. Och lite annat smått och gott..

Vi ska ej ha förrätt eller efterrätt..

Enbart bröllopstårta sedan.
  • Algot 30 juli

Tunnbrödskorg med rökt renkött och pepparrotscreme

Örtmarinerad lammfilé med potatisgratäng och rödvinssås

Saffranspannacotta med salmbärssås

Vi har rötterna i Norrland och på Gotland och är bosatta i Enköping. Det vill vi ska avspeglas i vår meny. Men den går ju att ha oavsett var man kommer i från.

• ClaraH

Just nu har jag bestämt västerbottenpaj med räk- och kräftröra, parmesanflarn och balsamicosås. Men nu ska jag istället provlage ett recept på västerbottertimbal, så jag kanske byter ut just västerbottenpajen.

Till varmrätt blir det varmrättsbuffé; inkokt lax med potatis och sauce vert, och dubbelmarinerad oxfilé med potatisgratäng, sallad.

Till efterrätt chokladpanna cotta, sedan tårta och sedan korv med bröd som vickning.

• Etheleglin
    Bröllop201187 skrev 2010-12-28 01:35:43 följande:
    Vi kör på Buffé då blir alla nöjda och glada.. Vi gifter oss oxå den 30 juli 2011 =)
    Måste bara sträcka upp ett varningens finger för buffé på bröllop; det blir lätt rörigt om folk skall gå omkring samtidigt som det skall hållas tal och liknande. Det kräver otroligt mycket av en toastmaster för att få det att fungera, plus att man måste ha flera "stationer" där det går att ta mat. Om man har mycket, mycket få gäster (<20) kanske det, rent hypotetiskt, kan fungera, men jag har ärligen inte varit på ett enda buffébröllop som blivit bra.

Sittande middag med möjlighet till påfyllning på varmrätten är då ett mycket bättre alternativ. Fast det brukar sällan vara någon som behöver mer mat om man har tre rätter, tårta, fikabord plus godis/frukt i dukningen. 
  • Bröllop201187
    Etheleglin skrev 2010-12-28 22:39:01 följande:
    Måste bara sträcka upp ett varningens finger för buffé på bröllop; det blir lätt rörigt om folk skall gå omkring samtidigt som det skall hållas tal och liknande. Det kräver otroligt mycket av en toastmaster för att få det att fungera, plus att man måste ha flera "stationer" där det går att ta mat. Om man har mycket, mycket få gäster (<20) kanske det, rent hypotetiskt, kan fungera, men jag har ärligen inte varit på ett enda buffébröllop som blivit bra.

Sittande middag med möjlighet till påfyllning på varmrätten är då ett mycket bättre alternativ. Fast det brukar sällan vara någon som behöver mer mat om man har tre rätter, tårta, fikabord plus godis/frukt i dukningen. 
    Jo det håller jag med om att det kan bli strul, men vi har redan tänkt på det så det blir 8 buffebord för oss.

Sedan har vi en toastmaster som är gudomlig när det gäller sådant, han jobbar med det annars så..
    Så jag kan bara hoppas att det ska funka..
  • Emblas Mamma
    Etheleglin skrev 2010-12-28 22:39:01 följande:

Jag var på ett bröllop i somras med 70 gäster och buffé!
    Gick KANONBRA utan ett enda problem.
    Har folk bara lite vett och etikett som dom faktiskt har i min familj så sitter man och väntar på sin tur och tar sen..
    Toasmadamen behövde endast säga till att "först går bord 1" "sen bord 2" osv..

så jag ser absolut inget fel i buffé.. tycker det är rörigare med att serveringspersonal ska springa runt med mat till alla - då krävs ju riktigt många människor = dyrt, eller om det är för få så får ju gästerna vänta på varandra och då kallnar maten.
    Buffé är en jättebra lösning !
  • AnnC81
    Emblas Mamma skrev 2010-12-29 07:06:07 följande:
    Jag var på ett bröllop i somras med 70 gäster och buffé!
    Gick KANONBRA utan ett enda problem.
    Har folk bara lite vett och etikett som dom faktiskt har i min familj så sitter man och väntar på sin tur och tar sen..
    Toasmadamen behövde endast säga till att "först går bord 1" "sen bord 2" osv..

så jag ser absolut inget fel i buffé.. tycker det är rörigare med att serveringspersonal ska springa runt med mat till alla - då krävs ju riktigt många människor = dyrt, eller om det är för få så får ju gästerna vänta på varandra och då kallnar maten.
    Buffé är en jättebra lösning !
    Jag håller med, jag har varit på flera buffébröllop - det senaste med 100 gäster och det gick hur bra som helst! Vi ska också ha buffé (italien inspirerad) på vårt bröllop, alla får vad de vill ha och blir mätta och nöjda. Solig
    21 maj 2011
  • Emblas Mamma
    AnnC81 skrev 2010-12-29 09:25:25 följande:
    Jag håller med, jag har varit på flera buffébröllop - det senaste med 100 gäster och det gick hur bra som helst! Vi ska också ha buffé (italien inspirerad) på vårt bröllop, alla får vad de vill ha och blir mätta och nöjda. Solig
    21 maj 2011
    haha  ja :D och framför allt å får man ta VAD man vill och så kan man om man är kräsen som jag skippa de äckliga krabborna och sniglarna eller vad det nu är för konstigt som alltid ska serveras :P

förlåt, men jag är jättekräsen när det gäller sånna saker.. tycker det är pinsamt att gå på "fin restaurang" som det heter och få förrätt som alltid består av något äckelpäckel som hummersoppa eller liknande. Min sambo får alltid äta upp det åt mig. Och det är ju med pinsamt. Nu är jag inte så kräsen annars utan bara gällande sånna grejer som folk tycker är "fint" men som egentligen inte alls är gott :P haha..
    Så buffe - man får ta vad man vill och man behöver inte skämmas för att man inte tycker om en liten del av det som serveras - det är bara att skippa det ;)
  • AnnC81
    Emblas Mamma skrev 2010-12-29 09:50:41 följande:
    haha  ja :D och framför allt å får man ta VAD man vill och så kan man om man är kräsen som jag skippa de äckliga krabborna och sniglarna eller vad det nu är för konstigt som alltid ska serveras :P

förlåt, men jag är jättekräsen när det gäller sånna saker.. tycker det är pinsamt att gå på "fin restaurang" som det heter och få förrätt som alltid består av något äckelpäckel som hummersoppa eller liknande. Min sambo får alltid äta upp det åt mig. Och det är ju med pinsamt. Nu är jag inte så kräsen annars utan bara gällande sånna grejer som folk tycker är "fint" men som egentligen inte alls är gott :P haha..
    Så buffe - man får ta vad man vill och man behöver inte skämmas för att man inte tycker om en liten del av det som serveras - det är bara att skippa det ;)
    Haha, jag är precis likadan Skrattande och sambon är precis tvärtom, äter ALLT!
    Tummen upp för bufféer!
    21 maj 2011
Svar på tråden Hur ser er bröllopsmeny ut?? Tips???