• mahj26

Hur ser er bröllopsmeny ut?? Tips???

Hej!

Har så svårt för att komma på en meny till vårt bröllop (30 juli 2011)
    Har pratat med några företag ang. catering, men de ville att vi själva skulle komma med lite idéer på ungefär vad vi vill ha först...
    Ska ju gärna vara något som passar med årstid och så...

Vi gillar fisk, men då det är flera av gästerna som inte är så glada i det så tänkte vi ändå ha någon typ av kött till varmrätt... Helst inte alltför dyrt...

Förrätt skulle ju kanske kunna vara något med skaldjur/fisk...

Hur ser era menyer ut?? Behöver inspiration!! Flört

• Svar på tråden Hur ser er bröllopsmeny ut?? Tips???
  • Fossing77
    JulyBrud skrev 2011-01-02 13:06:23 följande:
    Försöker igen :)

Gifter oss 2:a Juli, tema: romantisk rokoko

Förrätt: carpaccio på vilt, basilikadressing, parmesanflakes, rostade pinjenötter och ruccola.

Huvudrätt ej helt bestämd, kanske: Rådjurssadel eller hjortfilé med hasselbakspotatis och en god sås? Kom gärna med förslag som passar in med den övriga menyn :)

Efterrätt: Mandelmjölkspannacotta med rårörda hjortron, en kola på havtorn och till det macaroner med krämig fyllning, m m m...

Till sist: Tårta!
    Oooo... låter supergott!!! Vi åt rådjur nu på nyår, med blåbärssås (!) Låter heltokigt, men faktiskt jättegott. Gjord på kraftigt rödvin och blåbär. Funkar väldigt bra med rådjur och hjort. :)
  • Lysdioda

Vi utgår från oss och vad vi tycker om för mat och väljer att ha det i bufféform.

Vi har tyckt mest om de bröllopsmiddagar där det varit just buffé för att man kan äta det man tål, vill och som passar utan att behöva avslöja om man exempelvis är gravid. Dessutom är portionerna alltid bra tilltagna vid buffé så alla kan bli mätta.

Vi jobbar just nu parallellt med två linjer/offerter.

Den ena är att vara inhyrda på ett ställe där vi beställt lite medelhavsinspirerat mat så som salami, fetaost, oliver, kyckling, ostar, frukt och sen pastasallad och en varm potatissallad. Vi har även skrivit en kortare lista på sånt som vi inte vill ha (kronärtskocka och sesamfrön...)

Det andra är att vi har hyrt en lokal och kollar catering från "vår" restaurang där vi åt vår första date, ettårsdag, firade graviditet, förlovningsmiddag och lite sånt. Bara för att det är "vår" mat vid festligare tillfällen. Det är tapas, och det kommer serveras som buffé också i såfall. Det är ju också sk medelhavsmat eller vad man ska säga.

Vi har funderat på att ha en förrätt på bordet redan, samt duka av till desserten. Samt nattamat, troligen varmkorv med bröd. Förrätt beror lite på vad det blir för pris och hur mycket av maten som ska hållas varm på buffébordet.

Jag tror att det viktigaste för att man ska vara nöjd är att man ska känna att man hamnat inom "sitt" område, dvs, att man har sån mat man själv kommer att minnas som väldigt god och att man blev mätt och att det är värt pengarna. Sen tycker ju människor om olika, blir olika fort mätta och tycker det är värt olika pengar.

• AnnC81
    Etheleglin skrev 2011-01-01 18:03:17 följande:
    Det har väldigt lite att göra med "vett och etikett" att buffé för mig ger en känsla av rörighet. Att gäster ska behöva gå ifrån bordet, vänta på sin tur, ta själva osv är för mig inte okej vid ett bröllop. Det i sig bryter snarare mot flertalet etikettsregler om att damer inte får lämna bordet förrän efter huvudrätten, herrarna efter efterrätten osv.

Både jag och min blivande make är studenter och har sålunda varit på vår beskärda del av sittningar, och det finns faktiskt en anledning till att dessa delas in i ful-sitsar och fin-sitsar. Och enligt dessa kriterier bör ett bröllop verkligen klassas som en fin-sits där servering ingår.

Och att servering skulle behöva bli dyrt stämmer inte alls, det krävs oftast bara en servitör per tio gäster om han/hon har någorlunda vana. Och att hitta några vänner som kan ställa upp behöver inte kosta mer än tacksamhet. Och även om det skulle kosta lite extra, är det inte värt det? Man gifter sig bara en gång (förhoppningsvis).

Min åsikt är att buffé är en nödlösning; en icke eftersträvansvärd sådan. 
    Men herre gud, är det så jobbigt att gå ifrån bordet och hämta så mycket mat man vill?? "Etikettsregler om att damer inte får lämna bordet förrän efter huvudrätten", vad är det för trams?? Det är ens vänner, släkt och familj som är bjudna till bröllopet, inte kungafamiljen eller annat okänt folk!! 
    Jag har inget emot alls att folk har olika åsikter och man har precis det bröllop man själv vill ha. Vill man ha 3-rätters så har man det, vill man ha buffé så har man det och vill man inte ha mat alls utan bara fika så funkar väl det också. Men att klanka ner på andras lösningar för att det skulle vara "ofint" finner jag inga ord för. 
    Dessutom undrar jag om du vet vad en servitör kostar egentligen? 2 st servitörer mot 8 st gör en jäkla prisskillnad som iaf jag hellre gör annat för. Och skulle jag mot all förmodan be vänner ställa upp (vilket jag inte skulle göra, för jag vill att mina vänner ska ha kul och njuta av festen), så skulle jag nog belöna dom med mer än tacksamhet, annars vore det ju pinsamt.. 
    21 maj 2011
  • lovvydovvy
    Emblas Mamma skrev 2011-01-02 14:22:31 följande:
    Nej, men då är det ju upp till er som tycker det är ofint,
    som sagt - andra kan tycka att buffé är mer fint och påkostat.

Man klankar inte ner på andra för det.
    Men gisses vad du tar i och tolkar in i vad alla skriver. Det är ingen som "hoppar på dig" eller tycker att det du ska ha är ofint. Forumet är en plats för att uttrycka sina tankar och tåsikter och det är tråkigt om du tar illa vid dig men dina inlägg är väldigt anklagande, defensiva och högljudda.
  • Emblas Mamma
    lovvydovvy skrev 2011-01-02 23:47:03 följande:
    Men gisses vad du tar i och tolkar in i vad alla skriver. Det är ingen som "hoppar på dig" eller tycker att det du ska ha är ofint. Forumet är en plats för att uttrycka sina tankar och tåsikter och det är tråkigt om du tar illa vid dig men dina inlägg är väldigt anklagande, defensiva och högljudda.
    var detta inlägget högljutt?
    nehedu!
    Ja, klart jag tar åt mig när någon skriver öppet "ofint"
    så bara skärp er med sånt trams.

Om folk vill vara fina och leka kung och drottning är det upp till dom, tycker förresten det är löjligt att tro att man är förmer än andra!
    Håller med föregående talare om du tittar OVANFÖR ditt inlägg - där ser du att hon är inne på precis samma spår som jag och det inte bara är jag som reagerar på detta!
  • Fossing77

Jag tycker dom som vill diskutera bufféen "finhet eller ofinhet" startar en tråd för det :) Så kan vi som vill prata mat, prata vidare här, som var meningen med tråden från början. :) Så slutar vi vara konstant off-topic med. :)

• Fossing77
    Fossing77 skrev 2011-01-03 12:41:53 följande:
    Jag tycker dom som vill diskutera bufféen "finhet eller ofinhet" startar en tråd för det :) Så kan vi som vill prata mat, prata vidare här, som var meningen med tråden från början. :) Så slutar vi vara konstant off-topic med. :)
    Stavar illa med... bufféens ska det ju vara... :)
  • JulyBrud
    Fossing77 skrev 2011-01-02 17:29:25 följande:
    Oooo... låter supergott!!! Vi åt rådjur nu på nyår, med blåbärssås (!) Låter heltokigt, men faktiskt jättegott. Gjord på kraftigt rödvin och blåbär. Funkar väldigt bra med rådjur och hjort. :)
    Mmm, rådjur med blåbärssås, låter både heltokigt och jättegott :P Lägger till det på idélistan, tack!
  • Fossing77
    JulyBrud skrev 2011-01-09 12:39:38 följande:
    Mmm, rådjur med blåbärssås, låter både heltokigt och jättegott :P Lägger till det på idélistan, tack!
    säg till om du vill ha receptet :) låter rätt konstigt, men var suveränt gott!
  • Bröllop201187

Hur går planerandet med era buffér?

Svar på tråden Hur ser er bröllopsmeny ut?? Tips???