• J och J

Pysseltråd med tips och idéer

Någon mer som känner hur det kittlar i fingrarna att få pyssla?!

Både jag och min blivande är pysselgalna. Vill alltid ha något projekt på gång. Så vi är glada att ha ett bröllop att planera där det då kan pysslas nästan huuur mycket som helst Skrattande Därav blir det mycket pyssel till bröllopet. Inte mest för att spara pengar utan för att det är såååå roligt o representerar oss. 

Tänkte det kunde vara roligt med en pysseltråd.
    Med tips, idéer, länkar, bilder. 

Vad ska ni pyssla till bröllopet? 

Just nu ser det ut så här för oss.
    Save-the-date kort - me tapet o kort på oss o knapp. KLART o skickat
    Inbjudningskorten - samma stil som ovan
    Servettringar - av toapappersrullar me tapet o snöre o knappar
    gåva till gäster - blir en figur i lera
    placeringskort - sitter på gåvan till gäster
    festhäftet - datautskrivet me lite snitsigare framsida, snöre/garn o knappar. 
    örhängen - knappar
    klänning och väst - ska brodera på dessa.

så långt har vi kommit me pyssel vi ska göra

någon som har tips på pyssel till dukning?

• Svar på tråden Pysseltråd med tips och idéer
  • linst
    teddy skrev 2012-08-13 13:51:24 följande:
    pulmonate, jättefina och originella saker! :)

Ni som gjort/gör silkespapperspompoms, va har ni för snören??
    Tjocka snören blir ju inte bra, sytråd e för tunnt o går av för lätt...??
    Jag tänkte att man får använda sig av nån slags genomskinlig tråd sen när de ska hängas upp, typ fiskelina ni vet, men den så att säga första tråden som håller ihop pappren inuti... va ska man ha för tråd där?? 
    Jag använde ståltråd för att binda ihop dem i mitten. Sen gjorde jag en liten ögla på ståltråden som jag sedan knöt fast en fisklina i för upphängningen.
  • BlomAnna
    teddy skrev 2012-08-13 13:51:24 följande:
    pulmonate, jättefina och originella saker! :)

Ni som gjort/gör silkespapperspompoms, va har ni för snören??
    Tjocka snören blir ju inte bra, sytråd e för tunnt o går av för lätt...??
    Jag tänkte att man får använda sig av nån slags genomskinlig tråd sen när de ska hängas upp, typ fiskelina ni vet, men den så att säga första tråden som håller ihop pappren inuti... va ska man ha för tråd där?? 
    Jag använde tunn koppartråd för det var det jag hade hemma men mina pompoms blev så fula och sneda att jag inte tänker sätta upp dem Silkespappret bara går sönder när jag ska veckla ut. Nån mer som har problem med det? Gör jag nåt fel mån tro?
  • BlomAnna
    pulmonate skrev 2012-08-13 13:43:38 följande:
    Här är lite av det senaste pysslet: 

Så här ser det ut, med lite foton både på oss och gamla släktingars bröllopsfoton. 

Ååå nåt sånt hade jag velat göra med släktingars foton men sambon tyckte det verkade konstigt...
  • teddy
    linst skrev 2012-08-14 16:33:06 följande:
    Jag använde ståltråd för att binda ihop dem i mitten. Sen gjorde jag en liten ögla på ståltråden som jag sedan knöt fast en fisklina i för upphängningen.
    BlomAnna skrev 2012-08-14 22:48:33 följande:
    Jag använde tunn koppartråd för det var det jag hade hemma men mina pompoms blev så fula och sneda att jag inte tänker sätta upp dem Silkespappret bara går sönder när jag ska veckla ut. Nån mer som har problem med det? Gör jag nåt fel mån tro?
    Jag köpte en ganska tunn ståltråd igår, ska testa me den! :)

BlomAnna, kan de va så att du viker dom för smått o för "hårt" lixom?? Jag fick lite problem med en när den liksom var för tajt packad så att säga... men jag vet inte... 
  • pulmonate
    BlomAnna skrev 2012-08-14 22:50:44 följande:
    Ååå nåt sånt hade jag velat göra med släktingars foton men sambon tyckte det verkade konstigt...
    Ungefàr alla tycker att allt jag gjort àr jàtte konstigt Men jag gòr det ànda!  
    Jag tyckte detta var ett fint sàtt att hylla slàktingar, deras àktenskap, minnas personer som gatt bort,etc. Det àr i samband med att folk ska skriva visdomsord till oss, sa att se àkta par som varit gifta lànge, varit lyckliga, etc ger en viss inspiration, tycker jag.  
  • BlomAnna
    pulmonate skrev 2012-08-15 15:56:30 följande:
    Ungefàr alla tycker att allt jag gjort àr jàtte konstigt Men jag gòr det ànda!  
    Jag tyckte detta var ett fint sàtt att hylla slàktingar, deras àktenskap, minnas personer som gatt bort,etc. Det àr i samband med att folk ska skriva visdomsord till oss, sa att se àkta par som varit gifta lànge, varit lyckliga, etc ger en viss inspiration, tycker jag.  
  • BlomAnna
    teddy skrev 2012-08-15 11:21:08 följande:
    BlomAnna skrev 2012-08-14 22:48:33 följande:
    Jag köpte en ganska tunn ståltråd igår, ska testa me den! :)

BlomAnna, kan de va så att du viker dom för smått o för "hårt" lixom?? Jag fick lite problem med en när den liksom var för tajt packad så att säga... men jag vet inte... 
    Ska testa att vika "lösare". Har ju MASSVIS med silkespapper eftersom jag trodde det skulle vara lätt som en plätt att göra pom poms
  • imdelicate

Här är bilder på det pysslet vi gjorde till vårt bröllop :) Vi hade lila som färgtema.

Här är kuverttårtan som jag gjorde. Det roliga var att typ alla gäster hade något lila inslag på paketen de gav oss.

Gästboken är köpt på Åhléns (egentligen ett fotoalbum med svarta sidor), och så har vi klistrat på "Gästbok" (inget stort pyssel, men jag tycker det blev extra fint)

Våra bordsplaceringslappar, och så hade vi små favouraskar i formen av brudklänningar och smokingar :)

Tavlan som stod på vårt godisbord.

Godisbordet med godis i rosa, lila och vitt. Plus cakepops som mina vänner har bakat. Muggarna var till för att lägga godiset i, istället för godispåsar.

Vår bordsplaceringstavla.

Här ser man dukningen. Mitt på bordet står en trekant med bordsnamnet. Alla bord var namngivna efter städer vi bott i. På två av trekantens sidor stod bara namnet på staden, och på den tredje sidan stod det som en kort förklaring om vad vi hade för koppling till den staden.
  • pulmonate

Tog inte själv några bilder men några av gästerna la upp foton på hur borden såg ut:
    1) Protea i mjölkflaska som har juteväv och spets runtenom. Likadant mini-mjölkflaskan med tygblommor, och värmeljushållaren. Sen är där även krukan med gräs och målat bordsnummer. 
    2) Detta är fotot av sakerna jag gav till tärnorna: En tygblomma med pärlor som jag sydde dit, pärlarmband som jag gjorde själv, pärlörhänge, inbjudan som jag ritade och gjorde, vigselhäftet som jag gjorde. 

Svar på tråden Pysseltråd med tips och idéer