• J och J

Pysseltråd med tips och idéer

Någon mer som känner hur det kittlar i fingrarna att få pyssla?!

Både jag och min blivande är pysselgalna. Vill alltid ha något projekt på gång. Så vi är glada att ha ett bröllop att planera där det då kan pysslas nästan huuur mycket som helst Skrattande Därav blir det mycket pyssel till bröllopet. Inte mest för att spara pengar utan för att det är såååå roligt o representerar oss. 

Tänkte det kunde vara roligt med en pysseltråd.
    Med tips, idéer, länkar, bilder. 

Vad ska ni pyssla till bröllopet? 

Just nu ser det ut så här för oss.
    Save-the-date kort - me tapet o kort på oss o knapp. KLART o skickat
    Inbjudningskorten - samma stil som ovan
    Servettringar - av toapappersrullar me tapet o snöre o knappar
    gåva till gäster - blir en figur i lera
    placeringskort - sitter på gåvan till gäster
    festhäftet - datautskrivet me lite snitsigare framsida, snöre/garn o knappar. 
    örhängen - knappar
    klänning och väst - ska brodera på dessa.

så långt har vi kommit me pyssel vi ska göra

någon som har tips på pyssel till dukning?

• Svar på tråden Pysseltråd med tips och idéer
  • Sara1291
    Saandraa skrev 2012-03-21 22:47:27 följande:
    Wow, vilket jobb! Superfina.. Får man fråga vad det är för lila servetter. Exakt samma färger vi skall ha på vårt bröllop. 
    Jag ska ocså ha såna här! :) OCH i lila :)

tar det lång tid att göra dessa ?
  • Emma84
    JennyMaria skrev 2012-03-21 17:29:18 följande:
    Tänkte göra våra "servettringar" av virkade gardinomtag, hittade ett gäng hos min mamma, annars kan du nog hitta på loppis, el köpa spetsband på rulle =) Kanske kan va nått? =) Lycka till!

Får jag fråga hur mycket band man räknar med att använda till en servett?
    Har själv funderingar på att köpa organzaband eller spets eller något, men hur ska man beräkna hur mycket som går åt? (Hade tänkt att bara gör som en rosett runt om. Har linneservetter)

Någon som vet?!

• knyttan
    Emma84 skrev 2012-03-23 14:18:33 följande:

Får jag fråga hur mycket band man räknar med att använda till en servett?
    Har själv funderingar på att köpa organzaband eller spets eller något, men hur ska man beräkna hur mycket som går åt? (Hade tänkt att bara gör som en rosett runt om. Har linneservetter)

Någon som vet?!

Det finns ingen standard, det beror på hur du vill ha det Glad Gör ett prov! Ta ett örngott tex och vik ihop det som du tänker dig servetten. Sen tar du något snöre eller band du har hemma och knyter så som du tänker dig att du vill ha det (dubbelt eller enkelt omslag, stor/ liten rosett osv.) Och sen är det bara att mäta snöret o gånga med det antal kuvert du ska ha!
    Jag ska knyta jutesnöre runt mina servetter, men jag ska vira det flera varv om så jag räknar med minst en meter per kuvert. Men som sagt det blir ju helt olika beroende på hur du vill ha det, så mät en provvariant...
  • Söta Wiol

Tänkte bara visa upp våra inbjudningskort som jag gjort själv. Dom blev ivägskickade igår, så idag blir det officiellt =)

Har använt mig av tags som jag skrev ut med skrivaren på vanligt papper och sen limmades dom på kartong för att bli lite styvare, fästes på en annan kartongbit som jag klippte kanterna runt med mönstersax. Hjärtbården gjorde jag med kantstans,pärlor och band är köpt från panduro, kortbottnar från tradera, blommor beställt från thailand. Och under tagsen har jag använt distanser för att få lite 3d effekt så inte allt blir platt. Inuti är info skrivet på ett hjärtstansat papper som är vikt och fastsatt i kortet. Och det glittriga pappret i botten är hör och häpna våran hall tapet =)
  • Saandraa
    Söta Wiol skrev 2012-04-04 14:58:53 följande:
    Tänkte bara visa upp våra inbjudningskort som jag gjort själv. Dom blev ivägskickade igår, så idag blir det officiellt =)

Har använt mig av tags som jag skrev ut med skrivaren på vanligt papper och sen limmades dom på kartong för att bli lite styvare, fästes på en annan kartongbit som jag klippte kanterna runt med mönstersax. Hjärtbården gjorde jag med kantstans,pärlor och band är köpt från panduro, kortbottnar från tradera, blommor beställt från thailand. Och under tagsen har jag använt distanser för att få lite 3d effekt så inte allt blir platt. Inuti är info skrivet på ett hjärtstansat papper som är vikt och fastsatt i kortet. Och det glittriga pappret i botten är hör och häpna våran hall tapet =)
    Hur söta som helst! 
  • drömmer
    Söta Wiol skrev 2012-04-04 14:58:53 följande:

Fantastiskt fina! Var det inte svårt att få till kantstansen? Eller har du en stor? Har bara sett såna små så man får sitta o klippa bit för bit .
  • aviman

Hahaha, jag försökte göra pompoms nu - men ska nog göra det någon dag när jag är pigg och har riktigt material hemma. Hade EN ENDA servett i lägenheten, och det var en sketen fejk 500-lapp - asful ju!

Såhär blev den:

Fin, va? {#emotions_dlg.djavulsk}
  • knyttan

Idag har jag sytt färdigt alla 60 servetter... jag hoppas verkligen att jag slipper se dem något mer fram till vår bröllopsdag Kräks somtur är har snälla mamma erbjudigt sig att tvätta o stryka dem...

• Söta Wiol
    drömmer skrev 2012-04-04 17:10:36 följande:
    Fantastiskt fina! Var det inte svårt att få till kantstansen? Eller har du en stor? Har bara sett såna små så man får sitta o klippa bit för bit .

Tack "Drömmer" och "Saandraa", blev himla nöjd. Ja den räckte inte till hela bredden utan fick stansa tre gånger för att täcka varje sida. Men det går fint när man lär sig hur man ska göra.

"Knyttan" - bra jobbat. Lägg gärna upp en bild på dem. Nyfiken.

• drömmer
    Söta Wiol skrev 2012-04-04 22:37:22 följande:

Tack "Drömmer" och "Saandraa", blev himla nöjd. Ja den räckte inte till hela bredden utan fick stansa tre gånger för att täcka varje sida. Men det går fint när man lär sig hur man ska göra.

"Knyttan" - bra jobbat. Lägg gärna upp en bild på dem. Nyfiken.

Vart kommer din stans ifrån?
Svar på tråden Pysseltråd med tips och idéer