• brolencarlsson

Bara säga ja till varandra i kyrkan????

Hej!
    Ja och min sambo vill endast säga ja! när vi gifter oss, alltså inte rabbla våra namn och vara oss trogna och bla bla bla....ni vet!

Min sambo är jätte obekväm med att stå inför folk och tycker det är jobbigt att behöva säga alla dessa meningar.

Visst har man rätt att bara säga JA när man vigs i kyrkan???

Tacksam för svar!!

///Madde

• Svar på tråden Bara säga ja till varandra i kyrkan????
  • Amiharah

Men om man gifter sig borgligt först och kliver in i kyrkan som gift måste man verkligen säga det då? Då borde man ju få ändra på det tycker jag. Vi kommer gifta oss borgligt så att efternamn och allt pappers arbete är klart och fixat när vi ska gifta oss sedan inför hela familjen. Så slipper man oroa sig att skatteverket eller dylikt ska sätta sig på tvären. Jag är förföljd av otur Tungan ute

Du som är präst hur fungerar det då? Vi ska gifta oss i svenska kyrkan. Tungan ute

• jennifaer
    Jeez skrev 2011-02-20 22:40:36 följande:
    Som fler tidigare sagt: ja, löften är ett måste i den svenskkyrkliga vigselordningen. Men som någon sa: man måste inte säga dem i mikrofon eller högra än att partnern samt prästen hör. Vill man säger man efter prästen, vill man läser man innantill, vill man säger man utantill. Man kan skriva egna, men det finns vissa saker de då ska uppfylla,

Att den ena parten (eller båda) är nervösa för att stå inför folk är inte ovanligt. Men jag har bara goda erfarenheter som präst i snart 11 år och otaliga vigslar. Man tittar inte på församlingen utan på varandra (brudparet) vid löftena (och egentligen under hela vigseln, man måste inte vända sig om förrän man ska gå ut igen!).

Prata med er präst när det närmar sig så hittar ni kanske fler knep för att hålla nervositeten i schack tillsammans.
    Men oj vad konstigt! Jag har varit på flera bröllop i kyrkan där de bara har sagt ja så jag har helt enkelt tagit för givet att det är okej. Kan det bero på vilken präst man har?
  • Sebastiána
    Amiharah skrev 2011-02-21 04:22:56 följande:
    Men om man gifter sig borgligt först och kliver in i kyrkan som gift måste man verkligen säga det då? Då borde man ju få ändra på det tycker jag. Vi kommer gifta oss borgligt så att efternamn och allt pappers arbete är klart och fixat när vi ska gifta oss sedan inför hela familjen. Så slipper man oroa sig att skatteverket eller dylikt ska sätta sig på tvären. Jag är förföljd av otur Tungan ute

Du som är präst hur fungerar det då? Vi ska gifta oss i svenska kyrkan. Tungan ute
    Man kan inte gifta sig två gånger. Ni kan gifta er borgeligt och sedan få det äktenskapet välsignat i kyrkan. Eftersom ni redan har avgivit löften och redan är gifta när ni ska välsignas ska ni inte säga dem en gång till.
  • Sebastiána
    jennifaer skrev 2011-02-21 07:23:13 följande:
    Men oj vad konstigt! Jag har varit på flera bröllop i kyrkan där de bara har sagt ja så jag har helt enkelt tagit för givet att det är okej. Kan det bero på vilken präst man har?
    Det var så jag hade för mig att det var på senaste bröllopet jag var på, men jag kanske bara har selektivt minne
  • jennifaer
    Sebastiána skrev 2011-02-21 07:58:25 följande:
    Det var så jag hade för mig att det var på senaste bröllopet jag var på, men jag kanske bara har selektivt minne
    Ja men det är det jag vet att jag inte har för jag har pratat med min syster om det... skumtTungan ute 
  • Kjell Präst
    Det ska inte bero på vilken präst man har eftersom den präst som eventuellt tillåter att brudparet bara säger "ja" gör ett dunderfel - löftena är en del av den juridiska biten och måste därför absolut vara med.
  • jennifaer
    Kjell Präst skrev 2011-02-21 08:30:24 följande:
    Det ska inte bero på vilken präst man har eftersom den präst som eventuellt tillåter att brudparet bara säger "ja" gör ett dunderfel - löftena är en del av den juridiska biten och måste därför absolut vara med.
    Oj då haha måste nog ta ett snack med min syster! Annars är det väl som vanligt här uppe i de norrländska skogarna, man gör lite som man själv villTungan ute
  • Jeez
    Nej, det kan inte bero på präst. Men det kan vara så att man inte minns allt som händer. Särskilt inte när det kommer efter varandra -man liksom väntar på jaet. Löftena kommer därefter, innan ringväxlingen. Och det är inte alltid alla hör vad de säger därframme -särskilt om man läser löftena själv för då blir det ju inte så tydligt som när man ska härma nån annan.

Apropå att glömma: hade en brud som gifte sig för andra gången -hon var helt övertygad om att de inte hade haft hindersprövning på det första bröllopet. Det är jag hundra på att de hade även om jag inte var där. Men det hade blivit en rätt stor grej om de inte haft det...
  • Jeez
    Amiharah skrev 2011-02-21 04:22:56 följande:

En välsignelse över borgerligt äktenskap får inte utge sig för att vara annat än just vad det är, därför har den ordningen inte med frågorna, löftena, ringväxlingen och tillkännagivandet. Det som är kvar är lovprisning, inledningsord, bibelläsning, bön över ringarna (vilket iofs innebär att man sedan måste sätta dem på varandra igen), förbön, Fadervår/Vår Fader och välsignelsen -och så psalmer då.
  • Sebastiána

Lite OT: hur går det till när man välsignar ett borgeligt ingånget äktenskap (apropå frågan längre upp)? Och hur fungerar det om man förnyar sina löften?

• brolencarlsson

Jaha ja där ser man...att vi inte kollade upp det tidigare :(
    Ska ta ett snack med prästen iaf när vi träffas.....

Hoppas allt löser sig iaf... och att MB klarar det.... jag blir ju också nervös men jag kan ta att det blir lite felsägning ja ler och säger vidare jag :) Men min karl kan nog få för sig att springa ut om det blir för mkt.....han tyckte det var nog så jobbigt att vara bestman till sin bror för nått år sen....

men men allt löser sig väl!!!

Tack för svar iaf!!

• Jeez
    brolencarlsson skrev 2011-02-21 13:37:25 följande:
    Jaha ja där ser man...att vi inte kollade upp det tidigare :(
    Ska ta ett snack med prästen iaf när vi träffas.....

Hoppas allt löser sig iaf... och att MB klarar det.... jag blir ju också nervös men jag kan ta att det blir lite felsägning ja ler och säger vidare jag :) Men min karl kan nog få för sig att springa ut om det blir för mkt.....han tyckte det var nog så jobbigt att vara bestman till sin bror för nått år sen....

men men allt löser sig väl!!!

Tack för svar iaf!!
    Jag är säker på att det löser sig! Antingen så läser han innantill på en lapp, eller så säger prästen före. Och som sagt, det behöver inte höras särskilt högt.
  • Jeez
    Sebastiána skrev 2011-02-21 08:41:10 följande:
    Lite OT: hur går det till när man välsignar ett borgeligt ingånget äktenskap (apropå frågan längre upp)? Och hur fungerar det om man förnyar sina löften?
    Det ser ut som vigselordningen, med undantag av det jag skrev ovan.

Att förnya sina löften finns ingen fastlagd ordning för så den kan prästen och paret utforma lite som man vill.
  • Amiharah
    Jeez skrev 2011-02-21 08:40:20 följande:
    En välsignelse över borgerligt äktenskap får inte utge sig för att vara annat än just vad det är, därför har den ordningen inte med frågorna, löftena, ringväxlingen och tillkännagivandet. Det som är kvar är lovprisning, inledningsord, bibelläsning, bön över ringarna (vilket iofs innebär att man sedan måste sätta dem på varandra igen), förbön, Fadervår/Vår Fader och välsignelsen -och så psalmer då.
    Okej. Men då borde man kunna göra det mer fritt som att säga väl valda ord till varandra få ringarna välsignade höra en spalm prästen som babblar om äktenskapet och sedan klart? Funderar på att ha den prästen som döpte våran flicka hon är tusan så flexibel :) Tror hon kan skrädda sy det lite åt oss. Som sagt vi är ju då redan gifta vi bara gör det ""igen" fast med familj och i kyrkan..
Svar på tråden Bara säga ja till varandra i kyrkan????