• lucia

    Catering - buffé vs 3-rätters?!

    Hej, hej!

    Vi tänkte först att ha 3 rätters då vi gör förrätten själva för att spara lite på pengarna. Men nu när vi letar alternativ verkar det som att det finns flest bufféalternativ?
    Vi hade tänkt att ha (som alla andra) toastskagen till förrätt, men det kanske man inte har innan buffé? Eller det beror väl på vilken mat man väljer till buffén..

    Vad tycker ni är för- och nackdel med buffé vs 3 rätters? Hur gjorde/gör ni?
    Tips på buffé rätter eller teman? Hur mycket beställde ni och av vad? Räknas 2 barn som 1 person?
    Vet ni eller har ni erfarenhet av någon bra och prisvärd cateringfirma i Kungsbacka eller Göteborg?
     

    Tack för hjälpen!!! 

  • Svar på tråden Catering - buffé vs 3-rätters?!
  • Äppelkärna

    Vi funderade också över vilket alternativ som kändes bäst innan vi bestämde oss för trerätters. Men jag ser verkligen fördelar med buffé också!
    För oss fick det avgörande bli att vi har ett relativt litet bröllop (ca 40 gäster) och då tyckte vi att det blir så avslappnad och soft stämning med det gästantalet att vi kan riskera viss stelhet vid servering av trerätters. Hade vi bjudit 100 gäster hade vi absolut tagit buffé, för att folk ska kunna röra på sig lite och cirkulera och mingla runt även under middagstiden... Prismässigt skiljer det inte mkt alls vid vår cateringfirma, bara att man får beställa ngt mer personal och porslin vid trerätters men det är ändå en hyfsat marginell skillnad.
    Så tänkte vi! :)

  • lucia
    Äppelkärna skrev 2011-02-21 10:24:59 följande:
    Vi funderade också över vilket alternativ som kändes bäst innan vi bestämde oss för trerätters. Men jag ser verkligen fördelar med buffé också!
    För oss fick det avgörande bli att vi har ett relativt litet bröllop (ca 40 gäster) och då tyckte vi att det blir så avslappnad och soft stämning med det gästantalet att vi kan riskera viss stelhet vid servering av trerätters. Hade vi bjudit 100 gäster hade vi absolut tagit buffé, för att folk ska kunna röra på sig lite och cirkulera och mingla runt även under middagstiden... Prismässigt skiljer det inte mkt alls vid vår cateringfirma, bara att man får beställa ngt mer personal och porslin vid trerätters men det är ändå en hyfsat marginell skillnad.
    Så tänkte vi! :)
    Det är sant! Vi blir 94 med barn om alla kommer. Blir säkert enklare med buffé då barnen lättare kan välja det de tycker om. Även för dem som inte äter kött osv. Och så behövs inte lika mycket personal...
    Men vad ska man välja för mat som fortfarande känns lite "lyxigt"? 
  • gosigatess

    vi ska ha buffe. just med tanke på att det blir lite barn och jag veta att vissa av dem är mycket petiga när det gäller mat. då är det bättre att de får plocka den mat de gillar än att man betalar för ett kuvert så petar de bort det mesta. tycker även det blir mer avslappnat nä man får röra på sig lite. de bröllop vi varit på har haft buffe och det har varit festligt!

  • unSeri

    Ni som ska ha/har haft Buffé, hur har ni tänkt med tal och så? Blir det inte rörigt om någon ska hålla tal samtidigt som folk är uppe och tar mat? Jag tänker att det i princip alltid är någon som är framme och fyller på efter att man ställt fram maten. Eller är talen tänkta till efter alla ätit klart/innan nästa rätt?

  • Lysdioda

    Det var många frågor i en och samma tråd.
    Men, ett litet försök att svara hur vi planerat kommer här.
    Vi blir ungefär 60 personer, inga barn under 13 år. 

    Vi väljer buffé för att vi gillar det själva och har blivit mest mätta på det när vi varit på kalas. VI tänker att då får folk plocka vad de vill oavsett om de vill smyga med en graviditet, äter Viktväktare, GI, inte äter kött eller vad som helst. Vi har valt lite medelhavstema, med salami, kyckling soltorkade tomater, oliver, parmaskinka, ostar och sånt. Vi vet att vi kommer ha minst 6 gravida på festen och två glutenintoleranta att också ta hänsyn till. Det glutenfria kommer stå på eget bord, eget bröd, smör, för att inte det ska blandas upp.

    Vi har tänkt ha en förrätt stå på borden, just för att man ska kunna sätta sig direkt och få nåt till livs från start så att säga och för att det inte ska vara så mycket spring i början. Då räknar vi även med att det blir ett par eller tre tal från de mer formella (föräldrar och nåt syskon ev).

    Sen styr toastmastern hur varje "ben" får gå och hämta mat och när alla tagit mat en gång så kommer de sköta talen. De kommer också säga till efter ett eller två till tal att det går bra att ta om mat.

    Förrätten har vi som två utformade ringar, varav den ena fylls med skagenröra och den andra med lax (gravidvänligt). Det hänger typ inte ihop med buffén, men vi tyckte det var en klassiker och därför är vi inte så knussliga med att det ska vara nåt tema helt igenom.

    Vi har tänkt ha all alkoholfri dryck på borden, samt karaffer med vitt och rött vin, ev lite öl också utställt.

    Sen har vi "bar" där man får gå och fylla på när man ändå tar om maten om inte det på bordet räcker till (har räknat tre glas per person till maten).  

    Vi tror inte att det blir så väldigt många tal/gyckel/uppträdanden eftersom min blivande inte gärna står så mycket i centrummen, men, vi har kladdkaka med hallon, glass och grädde till efterrätt  och då passar det också att ta nåt tal.

    Vi ska boka mat för så många som faktiskt kommer. Innan dess ska vi träffa firman och provsmaka och se exempel på portion. Vi har gått på rekommendationer och har bara hört nöjda kunder, bla en kollegas bröllop, mormors födelsedagsmat samt vänner till familjen som haft det till 50-årsfest.

    Vi valde bort trerätters för att det kräver lite mer exakthet från köket, personal, värme och tajming och just för att veta säkert att alla ska äta sånt de kan, tycker om eller vad som.

    Hoppas det var svar på dina frågor.

    Vi ska även ha korv som nattamat, och innan dess står chips och godis på borden tillsammans med "fri" tillgång till bar. Kommer ha två tjejer som sköter den, men vi tar inget betalt för den. Vi tänker att det är bra att det står nån där för ordningens skull.

    Fråga gärna om nåt ska förtydligas.

    Om priset är relevant så betalar vi 150 för buffé, 30 för förrätt, 10 kr per kuvert porslin, och sen 200 kr i timmen per personal (räknar med två) som tar disken och sen drar så snart kladdkakan är uppäten. De sköter alltså inte om disken som blir från baren. Vi räknar också 200 kr person i dryck (kaffe, alkohol och alkoholfritt, blanddricka, lime och sånt i baren). Kladdkakan och det gör vi själva och räknar 15 kr per person (det är i överkant) och korven räknar vi 10 kr per person (beror ju lite på hur många som är kvar när det är dags).

    Sen har vi räknat chips och godis för 500 kr.

  • TheD

    Vi kommer ha medelhavsbuffé:)

    Eftersom vi kommer ha det från det hotell vi kommer ha sjä'lva middagen så är det inget vi köper in. Så det får personalen sköta. Priset för den buffé vi tittar på nu kostar 189:- per person och det är ingen större summa så att säga.

    Jag förväntar mig inte så många tal. Min pappa ska hålla tal och sen vet jag inte om det blir någon mer... Kan hoppas på inte :p haha.

  • ClaraH

    Vi har en kombination av buffé och trerätters. Förrätten kommer att stå på bordet när man sätter sig. Sedan har vi varmrättsbuffé (kött och fisk). Och sedan får man hämta sin efterrätt. Vi valde detta av flera skäl. Det blir lite mindre stelt, andra bröllopet för oss båda, så vi vill ha det lite lättsammare. Sen är det bra att kunna välja på kött och fisk och så tror vi att det blir billigare för att man inte behöver lika mycket personal. Vi kommer att ha fyra personal på 80 gäster. Vår toast madame kommer att styra upp när man ska gå och ta mat och när tal ska hålla etc. Det gäller bara att man informerar om läget innan. Kan tillägga att jag gör all mat själv.

    Vi kommer senare ha tårta (gör ej den själv) och ännu senare korv m bröd.


  • lucia

    Härligt! Tack för alla tips!

    Nu har vi nog bestämt oss. Vi gör förrätt och sedan buffé och till efterrätt blir det bröllopstårtan. Korv med bröd till nattamat. Så får vi prata med våra toastmasters om att styra upp detta med när man ska ta mat och hur man gör med talen. Man kanske ska skriva med i "vett och etikett" i festprogrammet att det anses vara ofint att gå och ta mat under ett tal för att förtydliga detta och underlätta lite för toastmasterna..

  • SnartFruSir

    ... och vi blir närmare 100 och har 3-rätters. Ingen toast skagen till förrätt dock.. Utan skaldjursbakelse. Barnen har en egen meny så att de kan springa iväg och leka när de ätit klart. De får komma tillbaka när det är efterätt istället.

    Klart det kan bli stelt, men det blir ju en utmaning för oss att få ihop en bra bordsplacering. Har varit på lite olika bröllop, och man anpassar sig rätt fort som gäst. Vi har minglet vid brudskålenVi vill ha 3-rättes så därför har vi det.

    Det finns fördelar och nackdelar med allt men jag tycker man ska göra det man själv känner för. Är brudparet glada brukar gästerna också vara det:)

Svar på tråden Catering - buffé vs 3-rätters?!